რონდელის ბლოგი
სამომხმარებლო კრიზისი ცხინვალის რეგიონში: ახალი საფიქრალი
ვალერი ჩეჩელაშვილი, რონდელის ფონდის უფროსი მკვლევარი
2020 წლის 19 თებერვალს ოკუპირებულმა ცხინვალის რეგიონმა აღმოაჩინა, რომ სამომხმარებლო კრიზისის პირასაა და ეს განსაკუთრებით აისახება ყველაზე „მტკივნეულ“ პროდუქტებზე - საკვებსა და მედიკამენტებზე. აღნიშნული ფაქტი არ ყოფილა სიურპრიზი. რეგიონის ეკონომიკა ღრმა კრიზისშია, ამავდროულად სრულიად დამოკიდებულია რუსეთის ფედერაციაზე. ბრუნვაში რუსული რუბლით, ფინანსური რესურსი მოედინება მოსკოვიდან და ბრუნდება რუსეთში, სასიცოცხლო იმპორტის საფასურის სახით. ახლა, როგორც აღმოჩნდა, პრობლემა შეიქმნა საქართველო-რუსეთის საზღვარზე, ოკუპირებულ „სამხრეთ ოსეთისთვის“ განკუთვნილ საქონლის გატარებაზე.
ამ ყველაფერს ემატება ბიუროკრატია და კორუფცია - ფართოდ გავრცელებული მანკიერება რუსეთის სახელმწიფო სამსახურებში, განსაკუთრებით, საბაჟო სამსახურში, სადაც მრავალი მიზეზი აფერხებს ტვირთის გადაზიდვას რუსეთის ფედერაციიდან საქართველოს ოკუპირებულ ცხინვალის რეგიონში. მაგალითად, რადგან რეგიონის ბაზარი ძალიან შეზღუდულია, სხვადასხვა კატეგორიის საქონელი გადასაზიდად ერთად იტვირთება და ეს იწვევს პროცედურულ პრობლემებს საბაჟო დეკლარაციის შევსებისას. ამგვარი ვითარება დამახასიათებელია რუსეთსა და ოკუპირებულ აფხაზეთს შორის არსებულ სავაჭრო პროცესებისთვისაც.
წყარო: russian-trade.com
აღსანიშნავია, რომ ანალიზისთვის უფრო საინტერესოა ევრაზიული კავშირის ჩამოყალიბების შემდეგ რეგიონში ვაჭრობის თვალსაზრისით განვითარებული ზოგადი მდგომარეობა. ფაქტია, რომ ევრაზიული კავშირის დოკუმენტებზე ხელმოწერის შემდეგ, განსაკუთრებით საბაჟო კოდექსზე, სიტუაცია რეგიონული ვაჭრობის მხრივ რადიკალურად შეიცვალა.
ევრაზიული ეკონომიკური კავშირის საბაჟო კოდექსის შესახებ შეთანხმებას ხელი მოეწერა მოსკოვში 2017 წლის 11 აპრილს. კოდექსი საკმაოდ სერიოზული დოკუმენტია, რომელიც 1169 გვერდს და 2 დანართს შეიცავს, ამომწურავად მოიცავს პროდუქტთან დაკავშირებულ ყველა საკითხს და არეგულირებს ყველა სფეროს, რომელიც ხელმომწერი ქვეყნების საბაჟო აქტივობებს უკავშირდება. კოდექსი მიუთითებს ევრაზიულ ეკონომიკურ კომისიაზე - ინსტიტუტზე, რომელიც უზრუნველყოფს კოდექსით დადგენილი წესების შესრულებას. აღსანიშნავია, რომ ევრაზიული ეკონომიკური კომისიის რეგულაციებით კომისია იერარქიულად წევრი სახელმწიფოების ხელისუფლებაზე მაღლა მდგომ ინსტიტუციას წარმოადგენს, რომელიც პასუხისმგებელია საერთაშორისო თანამშრომლობის ბევრ მიმართულებაზე და საკმაოდ მრავალფეროვანი ბერკეტები აქვს. კომისია პასუხისმგებელია ისეთ საკითხებზე, როგორებიცაა მაკროეკონომიკა, კონკურენცია, ენერგოპოლიტიკა და ა.შ. აღნიშნული ფაქტი განსაკუთრებით საყურადღებოა ჩვენი შემთხვევისთვის, რადგან კომისიის კომპეტენციას განეკუთვნება ნებისმიერ მესამე სახელმწიფოსთან სავაჭრო რეჟიმის დაწესება.
ეს ნიშნავს, რომ რუსეთის ფედერაციის საგარეო ვაჭრობა ოკუპირებულ „სამხრეთ ოსეთთან“, რეალურად, არსებითი ნაწილია ზოგადი საგნისა - ევრაზიული კავშირის ვაჭრობა საქართველოსთან. ამ რეალობამ გარკვეულ დონეზე უკვე მოახდინა ზეგავლენა ჩვენს ვაჭრობაზე. მაგალითად, წელს საქართველოს ექსპორტზე სომხეთში აისახება ევრაზიული კავშირის გადაწყვეტილებები, კერძოდ, რეექსპორტირებული მანქანებთან დაკავშირებული შეზღუდვები. როგორც აღმოჩნდა, საქართველოსა და სომხეთს შორის არსებული ორმხრივი შეთანხმება თავისუფალი ვაჭრობის შესახებ ამ შემთხვევაში არ მოქმედებს.
თუ დავუბრუნდებით რუსეთის ფედერაციისა და ოკუპირებული ცხინვალის რეგიონის სავაჭრო ურთიერთობებს, ევრაზიული კავშირის სამართლებრივი ბაზა (ვგულისხმობთ კავშირის პასუხისმგებლობას და სამართლებრივ კომპეტენციას მესამე ქვეყნებთან საგარეო ვაჭრობის ჩამოყალიბებაზე) დამატებით სივრცეს უქმნის საქართველოს დიპლომატიური მანევრებისთვის. რუსეთთან ერთად ევრაზიული კავშირის წევრია საქართველოს ოთხი მეგობარი სახელმწიფო - ბელარუსი, სომხეთი, ყაზახეთი და ყირგიზეთი. ვფიქრობთ, მიზანშეწონილი იქნებოდა ამ სახელმწიფოებთან კონსულტაციები ჩაგვეტარებინა და ყურადღება გაგვემახვილებინა შემდეგ საკითხებზე:
- რუსეთის ვაჭრობა ოკუპირებულ ცხინვალის რეგიონთან რეალურად წარმოადგენს ევრაზიული კავშირის ვაჭრობას საქართველოსთან.
- ევრაზიული კავშირის ვაჭრობა ოკუპირებულ ცხინვალის რეგიონთან, როგორც საქართველოს შემადგენელ ნაწილთან, არალეგალურია საქართველოს შესაბამისი ნებართვის გარეშე და შეუთავსებელია იმ მეგობრულ ურთიერთობასთან, რომელიც არსებობს საქართველოსა და ევრაზიული კავშირის ზემოხსენებულ ოთხ სახელმწიფოს შორის.
- რუსეთის ფედერაციის მიერ ოკუპირებული ცხინვალის ანექსირების შემთხვევაში, ევრაზიული კავშირი აღმოჩნდება იმ პასუხისმგებლობის პირისპირ, რომელიც მოჰყვება შესაბამის პროცესს, სავაჭრო ურთიერთობების კუთხით მაინც.
გარდა ევრაზიული კავშირის წევრ ქვეყნებთან ორმხრივი შეხვედრებისა, ზემოჩამოთვლილი საკითხები შესაძლებელია მთავარი საკონსულტაციო თემა იყოს საქართველოს მთავრობის წარმომადგენლის (მაგალითად, შერიგებისა და სამოქალაქო თანასწორობის საკითხებში სახელმწიფო მინისტრის) შეხვედრისას ევრაზიული ეკონომიკური კომისიის საბჭოს თავმჯდომარესთან - მიხაილ მიასნიკოვიჩთან. ეს უკანასკნელი ხშირად ჩადის მოსკოვიდან წევრი სახელმწიფოების დედაქალაქებში და შესაძლებელია ხსენებული შეხვედრა მისთვის მშობლიურ მინსკსა თუ ერევანში გაიმართოს...
ცხადია, სტატიაში მოყვანილი არგუმენტები სრულად შეესაბამება ევრაზიული კავშირის სავაჭრო ურთიერთობებს როგორც საქართველოს კიდევ ერთ ოკუპირებულ რეგიონთან - აფხაზეთთან, ისე მოლდოვის ოკუპირებულ დნესტრისპირეთთან, უკრაინაში, ანექსირებულ ყირიმთან, ოკუპირებულ დონეცკისა და ლუგანსკის რეგიონების გარკვეულ ოლქებთან და ა.შ. აღნიშნული გარემოება ქმნის პირობებს ევროკავშირთან ასოცირების ხელშეკრულების (მათ შორის ღრმა და ყოვლისმომცველი თავისუფალი სავაჭრო ზონის) მქონე ქვეყნებისათვის, რომ ევრაზიული კავშირის მიმართ საერთო სტრატეგია შეიმუშაონ.
ამრიგად, კვლავაც უნდა აღინიშნოს, რომ არსებული ვითარება კიდევ ერთი ნათელი დასტურია ისედაც კარგად ნაცნობი ფაქტისა, რომ ცხინვალის რეგიონის ეკონომიკა ვერ შეინარჩუნებს მდგრადობას დანარჩენი საქართველოს ბაზრისგან იზოლაციის პირობებში. რეგიონის პერსპექტივას წარმოადგენს ტრანზიტული გადაზიდვები და ტურიზმი - ორი წამყვანი სექტორი საქართველოს ეკონომიკისა. სწორედ ამის შეთავსება იქნებოდა ცხინვალის რეგიონის მოსახლეობის კეთილდღეობის საწინდარი, მაგრამ ამგვარი თანხვედრა შეუძლებელია რუსეთის ფედერაციასთან, განსაკუთრებით ოკუპაციის პირობებში, მარტივი მიზეზის გამო - რუსი აგრესორების მიერ დაკავებული ტერიტორია გარდაიქმნა ჩიხად, ყველა თავისი მახასიათებლით და შესაბამისად, მოსალოდნელია, რომ ცხინვალის რეგიონში ამჟამად შექმნილი კრიზისი არ იქნება უკანასკნელი.
თემატური პოსტები
- უნგრეთის არალიბერალური ზეგავლენა საქართველოს ევროპულ ინტეგრაციაზე: შემაშფოთებელი ტენდენცია
- რუსეთ-საქართველოს შორის ოკუპირებული აფხაზეთის გავლით სარკინიგზო მიმოსვლის აღდგენის მოსალოდნელი პოლიტიკური შედეგები
- ევროკავშირის სანქციების მე-11 პაკეტი და საქართველო
- ოკუპირებული ცხინვალის რეგიონი: გაგლოევის ერთი წელი
- რუსეთის საგარეო პოლიტიკის ახალი კონცეფცია და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- ქართველმა ხალხმა აჩვენა ძალა, თუმცა ევროკავშირს მართებს სიფხიზლე!
- როგორ გამოიყურება ამერიკა-ჩინეთის პაექრობა თბილისიდან
- რა სურს რუსეთს საქართველოსგან?
- გეოპოლიტიკა თურქულად და როგორია მასზე სწორი რეაქცია
- საფრთხე, რომელიც რუსეთ-უკრაინის ომის შემდეგ შეიძლება დაემუქროს რუსეთის მეზობლებს
- ბაიდენის დოქტრინა და მისი შესაძლო შედეგები საქართველოსთვის
- კანდიდატის სტატუსის მომლოდინე საქართველო ევროპულ პერსპექტივას მიიღებს, რაზე გვაქვს სანერვიულო?
- ცხინვალის არშემდგარი რეფერენდუმი
- ომი და საქართველო
- არალეგიტიმური საპრეზიდენტო არჩევნები ცხინვალის რეგიონში: რატომ წააგო ბიბილოვმა და რა იქნება ბიბილოვის შემდეგ?
- უკრაინა ევროკავშირში პრაქტიკული ინტეგრაციის გზას მალე დაადგება, საქართველო?
- ნატოს შესაძლო გაფართოება ჩრდილოეთ ევროპაში და მისი მნიშვნელობა საქართველოსა და უკრაინისთვის
- 2021 აფხაზეთში: ენერგოკრიზისი, ახალი „მინისტრი“ და პოლიტიკური დაპირისპირება
- რა პერსპექტივები დასახა 15 დეკემბერს გამართულმა აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტმა?
- რა დგას საქართველოსა და უნგრეთის მთავრობების მზარდი თანამშრომლობის უკან
- ვაქცინაცია: „ყოფნა?... არ ყოფნა?...“
- შეუძლია თუ არა საქართველოს ჩინეთი რუსეთის დასაბალანსებლად გამოიყენოს?
- ბელარუსის გასვლა აღმოსავლეთ პარტნიორობიდან - რა იქნება შემდგომ?
- Pacta Sunt Servanda: ხელშეკრულებები უნდა შესრულდეს
- ასოცირებული ტრიო და მისი მომავალი
- რას უნდა ველოდოთ ნატოს სამიტისგან
- აფხაზეთისა და სამაჩაბლოს საკითხი ნატოსა და ევროკავშირში გაწევრიანების კონტექსტში
- საქართველოს სატრანზიტო შესაძლებლობები, სიახლეები და გამოწვევები პანდემიის ფონზე
- ევროკავშირის წევრობის შესახებ საქართველოს განაცხადი
- ტრანსატლანტიკური ურთიერთობების გამოღვიძება ბაიდენის ადმინისტრაციის პირობებში და ახალი პერსპექტივები საქართველოსთვის
- COVID-19-ის პანდემიით გამოწვეული ეკონომიკური კრიზისი და საქართველოს ეროვნული ვალუტის არასტაბილურობის შემცირება
- ყარაბაღის კონფლიქტის ესკალაცია: საფრთხეები და გამოწვევები საქართველოსთვის
- საქართველოს ევროპული გზა პანდემიური დეგლობალიზაციის პირობებში
- ქართულ-ამერიკული პარტნიორობის პრაგმატიზმი და იდეალიზმი
- საქართველოს დამოუკიდებლობა და ჩვენი თაობის ისტორიული პასუხისმგებლობა
- კორონავირუსით გამოწვეული სირთულეები თურქეთში და მისი ასახვა საქართველოზე
- „არჩევნები“ აფხაზეთში: ახალი „პრეზიდენტის“ რევანში და გამოწვევები
- ჩვენი და 1921 წლის ქართველების საერთო ბრძოლის შესახებ
- ქართული თავდაცვა - პოლიტიკური პარადოქსი და უსისტემობის მოჯადოებული წრე
- რატომ უნდა გვაღელვებდეს ქართული „ტროლ-სკანდალი“? ვრცელი განმარტება
- რას მოუტანს საქართველოს რუსეთთან დიალოგის ახალი ფორმატი?
- „რუსული კულტურის ცენტრის“ შესახებ
- საით მიდის ეკონომიკური პოლიტიკა?
- რა ვიცით რუსეთის ფედერაციისა და საქართველოს საგარეო საქმეთა მინისტრების შეხვედრის შესახებ?
- რა კავშირია ნატოსა და აფხაზეთის დაბრუნებას შორის?
- საქართველოს საკითხი არ განიხილება დიდი შვიდეულის სამიტზე - ვისი ბრალია?
- ვლადიმერ პუტინის ძირითადი გზავნილები Financial Times-თვის მიცემული ინტერვიუდან
- დუგინი მოგვევლინა საქართველოს გულშემატკივრად - რას უნდა ვუმადლოდეთ ამ ფაქტს?
- ევროპარლამენტის არჩევნების შედეგები - რას ნიშნავს საქართველოსთვის?
- როგორ შევაჩეროთ რუსეთი
- რატომაა მნიშვნელოვანი 2019 წლის 31 მარტს თურქეთში ჩატარებული ადგილობრივი არჩევნები
- მუშაობს თუ არა სტრატეგიული პარტნიორობის პრინციპი უკრაინა-საქართველოს ურთიერთობებში?
- ცირკულარული შრომითი მიგრაციის ახალი შესაძლებლობა საქართველოსა და ევროკავშირს შორის
- საქართველოს ვაჭრობა ელექტროენერგიით: ბიტკოინის გავლენა
- საქართველოს საგარეო ვაჭრობა: როგორ გავამყაროთ დადებითი ტენდენციები
- ყარაბაღის კონფლიქტის განახლების რისკი სომხეთში მომხდარი ხავერდოვანი რევოლუციის შემდეგ
- რატომ არის აუცილებელი ვიცოდეთ რომელ რიცხვში დაიწყო 2008 წლის ომი
- საქართველოს ადგილი „დასავლეთთან დაახლოების ინდექსი 2018-ში“
- რატომ არ გაამართლა ჩვენი მოლოდინი შარლევუაში (კანადა) დიდი შვიდეულის სამიტის შედეგებმა?
- ბენ ჰოჯესის მოდელი - საქართველოს ნატო-ში გაწევრიანების რეალური გზა
- რატომ არ გაახსენდათ დიდი შვიდეულის საგარეო საქმეთა მინისტრებს საქართველო ტორონტოში 2018 წლის 23 აპრილის შეხვედრის დროს?
- ამერიკის სტრატეგია და საქართველო
- პუტინის წინასაარჩევნო ეკონომიკური დაპირებები: მითი და რეალობა
- ელექტროენერგიით ვაჭრობა: 2016 წლის წარმატებები, 2017 წლის რეალობა და შემდგომი პერსპეკქივები - Bitcoin-ის გავლენა (ნაწილი მეორე)
- დარჩეს ჟენევა ისე, როგორც არის
- ელექტროენერგიით ვაჭრობა: 2016 წლის წარმატებები, 2017 წლის რეალობა და შემდგომი პერსპექტივები - Bitcoin-ის გავლენა (ნაწილი პირველი)
- რუსული ოპოზიციის გეოპოლიტიკური ხედვა
- რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეები და საქართველოს უსაფრთხოების სისტემა
- ევრაზიის ეკონომიკური კავშირი და რუსეთ-საქართველოს თავისუფალი ვაჭრობის შეთანხმების პრობლემები
- რა ელით გალელებს?
- ხელის შეშლა და ყურადღების გაფანტვა: დასავლეთთან ურთიერთობის რუსული მეთოდოლოგია
- ილ-76 ტიპის ტროას ცხენი, ანუ რატომ სურს რუსეთს ჩვენი ხანძრების ჩაქრობა?
- რუსი დიპლომატები საქართველოში - ვინ არიან ისინი, რამდენი არიან და რას საქმიანობენ?
- მისაღებია თუ არა საქართველოს ნეიტრალიტეტის გამოცხადება
- საქართველოს ევროპული პერსპექტივა ევროკავშირის შემდგომი ევოლუციის კონტექსტში
- კრემლის პოლიტიკა საქართველოს ოკუპირებულ რეგიონებში ახალ ეტაპზე გადადის
- თურქეთის საშინაო და საგარეო პოლიტიკა რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- პოსტსაბჭოთა ქვეყნები - ბრძოლა ძალაუფლების ლეგიტიმაციისთვის
- საქართველოს დღევანდელი საგარეო პოლიტიკა - რამდენად ეფექტურად უმკლავდება იგი არსებულ გამოწვევებს?
- სამხედრო სიძლიერე - ის რაც სჭირდება ნატო-ს პარტნიორებისგან
- რამდენიმე მოსაზრება „გაზპრომთან“ დადებული ხელშეკრულების თაობაზე
- ახალი რუსული შეიარაღება კავკასიაში და მისი გავლენა საქართველოს ევროატლანტიკურ მისწრაფებებზე