რონდელის ბლოგი
რა წააგო და რა არ წააგო სომხეთმა ყარაბაღში ცეცხლის შეწყვეტის შესახებ ხელმოწერილი დეკლარაციის შედეგად
კახა გოგოლაშვილი, რონდელის ფონდის უფროსი მკვლევარი
2020 წლის 9 ნოემბერს რუსეთის ფედერაციის შუამდგომლობით შედგა შეთანხმება აზერბაიჯანისა და სომხეთის მთავრობებს შორის, რომლითაც განისაზღვრა მთიან ყარაბაღში საომარი მოქმედებების შეწყვეტის პირობები. ოქტომბრის თვეში, ეუთოს მინსკის ჯგუფის ფარგლებში, სამი შეხვედრა გაიმართა (მოსკოვი - 10 ოქტომბერი, პარიზი -17 ოქტომბერი და ვაშინგტონი - 25 ოქტომბერი), 9 ნოემბრის შეთანხმება კი რუსეთის ცალმხრივი ინიციატივის პირობებში მოხდა, ეუთოს და მინსკის ჯგუფის წევრების გვერდის სრულად ავლით და ამით რუსეთის ფედერაციამ აშკარად გაზარდა თავისი სამხედრო და პოლიტიკური გავლენა რეგიონში.
პრესა, პოლიტიკოსები და ექსპერტები ხაზს უსვამენ თვენახევრიან ომში აზერბაიჯანის უპირობო გამარჯვებას. თუ სამხედრო ოპერაციების შედეგებით ვიმსჯელებთ, აზერბაიჯანის წარმატება ეჭვს არ იწვევს. სომხეთს მოუწია ზავის დადება უაღრესად არასასურველ მდგომარეობაში, რის გამოც აზერბაიჯანის პრეზიდენტმა შემდგარი აქტი სომხეთის „კაპიტულაციად“ დაახასიათა.
მაგრამ როგორია რეალური (ემოციური შეფასებებისგან თავისუფალი) შედეგი სომხეთისთვის?
- სომხეთის მხარეს არ განუცდია სრული მარცხი და ცეცხლის შეწყვეტის პირობებით თავად მთიანი ყარაბაღის სამ/მეოთხედზე (შესაძლოა მეტზე) ინარჩუნებს კონტროლს.
- სომხეთმა შეინარჩუნა ყარაბაღთან დამაკავშირებელი გზით სარგებლობის უფლება - ლაჩინის დერეფნის ხუთკილომეტრიანი ზოლი, რომელსაც მისი მოკავშირე რუსეთის „სამშვიდობო ჯარები“ გააკონტროლებენ.
- მიუხედავად იმისა, რომ აზერბაიჯანის პრეზიდენტმა ილჰამ ალიევმა თავის სატელევიზიო გამოსვლაში ნიკოლ ფაშინიანს ნიშნის მოგებით შეახსენა, რომ მთიანი ყარაბაღის სტატუსის საკითხი დეკლარაციაში არ შესულა, რეალურად, ეს არა მარტო იმას ნიშნავს, რომ ყარაბაღის დამოუკიდებლობა ვერ შედგა, არამედ იმასაც, რომ აზერბაიჯანმა ვერ აღიდგინა სუვერენიტეტი ამ რეგიონზე და ამ თვალსაზრისით, ომში დამარცხების მიუხედავად, სომხეთისთვის არაფერი შეცვლილა.
- შეთანხმება დაშორიშორებული მხარეების სამხედრო ძალებს შორის ზღვარს იქვე აწესებს, სადაც ისინი ცეცხლის შეწყვეტამდე იმყოფებოდნენ. ყარაბაღში „ცეცხლის შეწყვეტის ხაზსა და ლაჩინის დერეფნის გასწვრივ“ განლაგდება რუსეთის სამშვიდობო ძალები (იქიდან, ანუ მხოლოდ ცეცხლის შეწყვეტის ხაზის მიმდებარე ტერიტორიიდან, სომხეთის საჯარისო შენაერთების გაყვანის პარალელურად), რაც იმას ნიშნავს, რომ სომხური მხარის სამხედრო ძალებს შეუძლიათ ამიერიდან ყარაბაღის ტერიტორიაზე დარჩნენ განუსაზღვრელი რაოდენობითა და დროით. აზერბაიჯანის მხარეს (ამ შეთანხმებით) არ აქვს არავითარი ბერკეტი, რომ გააკონტროლოს სომხეთის საჯარისო ფორმირებებისა და იარაღის გადაადგილება ყარაბაღის მიმართულებით, შესაბამისად, მათი ყარაბაღში „შეშვება-არშეშვების საკითხი სრულად იქნება დამოკიდებული რუსეთის ნებაზე. ეს სომხებს გარკვეულ უხერხულობას უქმნის, მაგრამ ეს რუსეთ-სომხეთის ურთიერთობებზე იქნება დამოკიდებული და არა - აზერბაიჯანის ნებაზე.
- არაფერია ნათქვამი ყარაბაღის არმიის შესახებ. ესე იგი, თავად ყარაბაღს რჩება საკუთარი შეიარაღებული ძალების ყოლის უფლება და გასაგებია, რომ იგი სომხეთის (სავარაუდოა, ასევე, რუსეთის) დახმარებით შეეცდება აღადგინოს და გააძლიეროს საკუთარი თავდაცვითი შესაძლებლობები.
- სომხური მხარე ყარაბაღში კარგავს კონტროლს სტრატეგიულად მნიშვნელოვან ქალაქ შუშაზე, მაგრამ იქვე, მის შემოგარენში, რუსული სამშვიდობო ძალები განთავსდება, რომელიც იოლად აღკვეთს აზერბაიჯანის მხრიდან სტეპანაკერტზე ნებისმიერი ფორმით შეტევის მცდელობას, რაც თავისთავად ქალაქ შუშის სტრატეგიულ მნიშვნელობას დააკნინებს.
- სომხეთი უარს ამბობს და სრულად ათავისუფლებს აღდამის, ქელბაჯარის და ლაჩინის რაიონებს, ყარაბაღის გარშემო არსებულ „ექსტრატერიტორიებს“, რომელთა ოკუპირებაც სომხეთმა ყარაბაღის პირველი ომის დროს, 1993 წელს, მოახდინა. დანარჩენი ოთხი რაიონის გათავისუფლება ამ ბოლო დაპირისპირების დროს აზერბაიჯანის არმიამ იარაღის ძალით მოახერხა. ამ რაიონებზე სომხეთს ტერიტორიული პრეტენზია არასდროს ჰქონია 1989-1994 წლების ომამდე შვიდიდან ხუთ სრულად ოკუპირებულ რაიონში ეთნიკურად სომხური მოსახლეობა მხოლოდ 0,1%-ს შეადგენდა. მათი ოკუპირება სტრატეგიული მოსაზრებებით მოხდა. სომხებს არც მათი ათვისება უცდიათ (მცირედი გამონაკლისის სახით, კერძოდ, სამი რაიონის ათამდე მიტოვებულ სოფელში სირიელი დევნილების ჩასახლების შემთხვევის გარდა), რადგან რომც სდომოდათ, ამისთვის საკმარისი არც მატერიალური და არც ადამიანური რესურსი არ გააჩნდათ. სომხეთის მხარე არ მალავდა, რომ ეს ტერიტორიები მას, პირველ რიგში, ყარაბაღის სამხედრო უსაფრთხოების გარანტირებისთვის ესაჭიროებოდა. გარდა ამისა, სომხეთი ცდილობდა აზერბაიჯანისთვის მათი დაბრუნება მთიანი ყარაბაღის სტატუსის საკითხთან დაეკავშირებინა და ვაჭრობის საგნად ექცია. თუმცა, საერთაშორისო საზოგადოება (ისევე, როგორც აზერბაიჯანი) მათ დაბრუნებას სომხეთს უპირობოდ სთხოვდა და ეუთოს მინსკის ჯგუფის ფარგლებში ხელიც კი მოეწერა „მადრიდის პრინციპებს“, რომლის მიხედვითაც, სომხეთს უნდა გაეთავისუფლებინა ეს ტერიტორიები, რის შემდგომაც გაიმართებოდა მოლაპარაკებები მთიანი ყარაბაღის სტატუსის თაობაზე. ამიტომ ამ ტერიტორიების „ჩაბარება“ არ შეიძლება სომხეთისთვის „ტრაგედიად“ მივიჩნიოთ, რადგან, საერთაშორისო თანამეგობრობის ზეწოლის პირობებში (ეუთოს ფარგლებში, ე.წ. „მადრიდის პრინციპები“, რომლესაც სომხეთმა 2007 წელს მოაწერა ხელი, სწორედ ამას ითვალისწინებდა) მათი დაბრუნება სომხეთს ადრე თუ გვიან მაინც მოუწევდა.
- ერთადერთი მიუღებელი მოულოდნელი ტერიტორიული დანაკარგი სომხეთისთვის იყო ქალაქი შუშა და მთიანი ყარაბაღის ტერიტორიის დაახლოებით 15-20 პროცენტი სამხრეთ ნაწილში. აქვე შეიძლება ისიც გავიხსენოთ, რომ 1989 წლამდე მთიანი ყარაბაღის მოსახლეობის 25 პროცენტს აზერბაიჯანელები შეადგენდნენ, შესაბამისად, სომხები მზად უნდა ყოფილიყვნენ ისეთი სცენარისთვის, როდესაც მათ ანალოგიური ზომის ტერიტორიის დათმობა მოუწევდათ, თუ საუბარი მათ დამოუკიდებლობას შეეხებოდა.
- ცეცხლის შეწყვეტის პირობების შესაბამისად, ყარაბაღის დე ფაქტო დამოუკიდებლობა მეტად დაცული გახდა, ვიდრე მანამდე იყო, რადგან, თუ მას აქამდე სომხეთის შეიარაღებული ძალები იცავდნენ, დღეს უკვე აზერბაიჯანის ნებისმიერ მცდელობას, ძალის გამოყენებით დაიბრუნოს იგი, რუსეთის სამხედრო და პოლიტიკური რესურსი დაუპირისპირდება. მართალია, ხშირია იმაზე საუბარი, რომ ახლა სომხეთი კიდევ უფრო დამოკიდებული გახდა რუსეთის ნებასა და დახმარებაზე, მაგრამ, რეალურად, სომხეთს არც არასდროს ჰქონია საკუთარი თავის იმედი აზერბაიჯანთან დაპირისპირებაში. რუსეთზე ეს დამოკიდებულება ყოველთვის განმსაზღვრელი ფაქტორი იყო მთიან ყარაბაღზე კონტროლის შესანარჩუნებლად. სომხეთისთვის (და, განსაკუთრებით, ყარაბაღელებისთვის) სასურველი იყო რუსული ჯარის იქ ყოფნა, რაც გრძელვადიან გარანტიებს შეუქმნიდა სომხურ ანკლავს აზერბაიჯანის და, შესაძლოა (სომეხ-ყარაბაღელების რწმენით), თურქეთისგან თავის დასაცავად. უბრალოდ, რუსი სამშვიდობოების დისლოცირების საკითხი, საერთაშორისო სამართლით, აზერბაიჯანის გადასაწყვეტი იყო (რომელიც ამას არ თანხმდებოდა) და არა სომხეთის. ომის შედეგად კი გამარჯვებულმა აზერბაიჯანმა უკან დაიხია და რუსებს ჯერ ხუთი წლით, მაგრამ, სავარაუდოდ - დიდი ხნით, საკუთარ ტერიტორიაზე ყოფნის უფლება დაუკანონა. ეს შედეგი აშკარად სომხეთის სასარგებლოდ გადაწყდა.
დასკვნის სახით შეგვიძლია აღვნიშნოთ, რომ სომხეთში ატეხილი ისტერია, პრემიერ-მინისტრ ფაშინიანის დადანაშაულება „მოღალატეობრივ გარიგებაში“ და მიღებული შედეგის „კატასტროფასთან“ გაიგივება არასწორია. ეს დაბნეულობითა და შედეგების ცუდად გააზრებით გამოწვეული საზოგადოებრივი პანიკური რეაქციაა. სინამდვილეში, სომხეთი ბევრად უფრო „მშრალად“ გამოვიდა შექმნილი ვითარებიდან, თუ შეიძლება ასე ითქვას, როცა ათასობითაა დაღუპული ჯარისკაცი და სამოქალაქო პირი. თუმცა, როცა ამას ვამბობ, ვგულისხმობ მხოლოდ პოლიტიკურ შედეგს. რაც შეეხება გრძელვადიან ჰუმანიტარულ შედეგს, შესაძლოა, ის მომგებიანი აღმოჩნდეს სომხეთისთვის, რადგან რეგიონული მნიშვნელობის გზებისა და კავშირების გახსნა, რომელზეც დეკლარაციაშია საუბარი, სომხეთს მომავალში (თუ მათი რეალიზაცია მოხდა) მნიშვნელოვან ეკონომიკურ და, შესაბამისად, სოციალურ სარგებელს მოუტანს. ასევე უსამართლოა ნიკოლ ფაშინიანის დადანაშაულება ცეცხლის შეწყვეტის „დამამცირებელ“ პირობებზე ხელმოწერის გამო. შექმნილ ვითარებაში მან შესაძლებლობების ზღვარზე იმოქმედა. სინამდვილეში, მისი შეცდომა იყო, რომ ანგარიშს უწევდა სწორედ იმ ძალების პოპულისტურ და რადიკალურ განწყობებს, რომლებიც ახლა მის გადადგომას მოითხოვენ. მას არ ეყო გამბედაობა, რომ დროულად დათახმებოდა აზერბაიჯანის სამართლიან მოთხოვნას მთიანი ყარაბაღის გარშემო ტერიტორიების დეოკუპაციის თაობაზე. ოპოზიციური ძალების ზეწოლის პირობებში პრემიერ-მინისტრი ფაშინიანი ვერ ბედავდა განეახლებინა აზერბაიჯანის რესპუბლიკასთან მოლაპარაკებები, 2007 წელს ეუთოს მადრიდის სამიტზე მიღებული პრინციპების თანახმად. შედეგად, სომხებმა მთიან ყარაბაღში, ეუთოს საერთაშორსო-სამშვიდობო მისიის ნაცვლად, მიიღეს რუსული საჯარისო კონტინგენტი, ხოლო „მადრიდის პრინციპებით“ გათვალისწინებული დამოუკიდებლობის თაობაზე რეფერენდუმის ნაცვლად - აზერბაიჯანის პრეზიდენტის განცხადება, რომ ყარაბაღის სტატუსის შესახებ „არავითარი საუბარი აღარ იქნება“. თუმცა, თუ საკითხის განხილვა ეუთოში დაბრუნდა, ამ კონტექსტში ჯერ არაფერია დაკარგული. აზერბაიჯანს პრაგმატულად შესაძლოა აწყობდეს კიდეც მთიანი ყარაბაღის ტერიტორიის ნაწილის დათმობა, მისი ქვეყნიდან რუსეთის ჯარებისა და სომხური სეპარატისტული ანკლავის - მუდმივი არასტაბილურობის კერის მოშორების სანაცვლოდ. მიუხედავად ყველაფრისა, სომეხი ხალხისთვის აუცილებელია იმის გაგება, რომ შექმნილ ვითარებაში ნიკოლ ფაშინიანი აზერბაიჯანთან მყიფე ზავის და მთიან ყარაბაღზე სომხეთის კონტროლის შესანარჩუნებლად, ყარაბაღის სტატუსის თაობაზე შემდგომი მოლაპარაკებების წარსამართად, ამავე დროს, სომხეთში დემოკრატიზაციისა და ევროპული ინტეგრაციის კურსის გასაგრძელებლად ერთადერთი ადეკვატური პოლიტიკური ფიგურაა და მისი „ჩამოგდება“ შესაძლოა ძალზე ძვირად დაუჯდეს ქვეყანას.
თემატური პოსტები
- რუსეთ-საქართველოს შორის ოკუპირებული აფხაზეთის გავლით სარკინიგზო მიმოსვლის აღდგენის მოსალოდნელი პოლიტიკური შედეგები
- ოკუპირებული აფხაზეთი და ცხინვალის რეგიონი: ვაჭრობის „ლეგალიზაცია“ და რუსეთის სატრანზიტო დერეფნის პერსპექტივები
- იგებს თუ არა უკრაინა ომს და რა გათვლა შეიძლება ჰქონდეს რუსეთს?
- რუსეთის დიპლომატიური იერიში აფრიკაში
- რუსეთის საგარეო პოლიტიკის ახალი კონცეფცია და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- სანქციების მეათე პაკეტი - რუსული აგრესიის ერთი წელი
- ჩინეთ-რუსეთის ურთიერთობის დინამიკა რუსეთ-უკრაინის ომის ფონზე
- რუსეთ-უკრაინის ომი და რუსეთის გრძელვადიანი სტრატეგიული ინტერესები
- ფრენების აღდგენა რუსეთთან – პოტენციური შედეგები საქართველოსთვის
- ჰიბრიდული ომი რუსული წესებით და უკრაინის რეზისტენტობა
- მოლდოვის გამოწვევები უკრაინაში ომის ფონზე
- ცვლის თუ არა ისრაელის ახალი მთავრობა ამ ქვეყნის პოლიტიკას რუსეთ-უკრაინის ომის მიმართ?
- რა სურს რუსეთს საქართველოსგან?
- სანქციების მეცხრე პაკეტი - რუსული ესკალაციისა და სარაკეტო იერიშების საპასუხოდ
- საფრთხე, რომელიც რუსეთ-უკრაინის ომის შემდეგ შეიძლება დაემუქროს რუსეთის მეზობლებს
- რისთვის ემზადება ბელარუსი
- ბელარუსის და რუსეთის მიერ ოკუპირებულ აფხაზეთთან სავაჭრო-ეკონომიკური ურთიერთობების გაღრმავება: „აფხაზეთის დამოუკიდებლობის“ აღიარების წინაპირობა?
- „მიტაცებული ემოციები“ - რუსული პროპაგანდა
- მოახლოებული ზამთრის ენერგოკრიზისი ევროპაში: შეუძლია თუ არა აზერბაიჯანს კონტინენტის მძლავრი ენერგომომმარაგებელი გახდეს?
- სანქციების მერვე პაკეტი - პასუხი რუსულ ანექსიასა და უკანონო რეფერენდუმებზე
- რა ელის იტალიის საგარეო პოლიტიკას ჯორჯია მელონის გამარჯვების შემდეგ?
- სანქციების მეშვიდე პაკეტი და ემბარგო რუსულ ოქროზე
- ცხინვალის არშემდგარი რეფერენდუმი
- ომი და საქართველო
- „რურალური ორბანიზმი“ - პოლარიზაცია, როგორც უნგრეთის პოლიტიკური მომავლის განმსაზღვრელი ფაქტორი
- არალეგიტიმური საპრეზიდენტო არჩევნები ცხინვალის რეგიონში: რატომ წააგო ბიბილოვმა და რა იქნება ბიბილოვის შემდეგ?
- ომი უკრაინაში და გაერთიანებული სამეფოს ახალი როლი აღმოსავლეთ ევროპაში
- რას მოუტანს სამხრეთ კავკასიას ეუთოს მინსკის ჯგუფის გაუქმება?
- შეძლებს თუ ვერა ფაშინიანი გარდატეხის შეტანას სომხეთ-აზერბაიჯანის ურთიერთობებში?
- რატომ გააქტიურდა აფხაზური მხარე სოციალურ ქსელებში?
- რატომ არ მოსწონს პუტინს ნეიტრალური უკრაინა? (უკრაინის ნეიტრალური სტატუსი აქტუალური ხდება - რას ნიშნავს ეს პუტინისთვის?)
- ევროპის ენერგომომავალი - გამოწვევები და შესაძლებლობები
- მასობრივი უკონტროლო მიგრაცია და საქართველოს ხელისუფლების პოზიცია
- რა ცვლილებები მოხდა პუტინის რეჟიმის პროპაგანდის ნარატივებში უკრაინაში რუსეთის შეჭრიდან დღემდე
- როგორია თურქეთის პოზიციები და ქმედებები რუსეთ-უკრაინის ომში
- ნატოს შესაძლო გაფართოება ჩრდილოეთ ევროპაში და მისი მნიშვნელობა საქართველოსა და უკრაინისთვის
- პეკინის ზამთრის პოლიტიკური ოლიმპიადა
- რა დგას პუტინის უკრაინაში გამბიტის უკან?
- L'Europe pourra-t-elle éviter le “déjà vu” ? (საფრანგეთი, ევროკავშირის საბჭოს თავმჯდომარე და დაძაბულობა აღმოსავლეთ ევროპაში)
- აშშ-რუსეთის ურთიერთობები და უკრაინის საკითხი
- რამზან კადიროვის რეჟიმის ახალი სამიზნეები
- რა გავლენას მოახდენს მერკელის პოლიტიკიდან წასვლა ევროკავშირის პოლიტიკაზე რუსეთისა და აღმოსავლეთის სამეზობლოს მიმართ?
- რა დგას საქართველოსა და უნგრეთის მთავრობების მზარდი თანამშრომლობის უკან
- „დობერმანი“ მინისტრად: ინალ არძინბას პერსპექტივები და გამოწვევები
- კრიზისი ბელარუსში: როგორ გავაძლიეროთ ჩვენი მედეგობა რუსეთის სტრატეგიის წინააღმდეგ მის ახლო სამეზობლოში
- მოლდოვას გაზის კრიზისი-რუსეთის კიდევ ერთი პოლიტიკური შანტაჟი
- ბელარუსი ერთი წლის შემდეგ: დასუსტებული რეჟიმი რუსული „დაცვის“ ქვეშ
- რატომ დაიძაბა ირან-აზერბაიჯანის ურთიერთობები?
- რუსეთის საპარლამენტო არჩევნები - რა შეიძლება ითქვას რეჟიმის სტაბილურობაზე
- შეუძლია თუ არა საქართველოს ჩინეთი რუსეთის დასაბალანსებლად გამოიყენოს?
- აფხაზეთში ახალი „პოლიტიკური ელიტის“ ჩამოყალიბება - ვინ ჩაანაცვლებს ძველ „ელიტას“?
- ჟენევის სამიტის კიბერგანზომილება
- არქტიკის გამდნარი ყინული და მზარდი საფრთხეები
- ნიკოლ ფაშინიანის გამარჯვება და მისი პოტენციური შედეგები რეგიონისთვის
- ევროპა „საზიანო გარიგების“ შედეგების მოლოდინში
- რუსეთის მიმართ ევროკავშირის საგარეო პოლიტიკის გადაფასება
- აშშ, ლიბერალური საერთაშორისო წესრიგი, 2021 წლის გამოწვევები და საქართველო
- რას ნიშნავს აშშ-ის პრეზიდენტ ჯო ბაიდენის მიერ სომეხთა გენოციდის აღიარება?
- პოლიტიკური კრიზისი მოლდოვაში - ჩიხი გამოსავლის გარეშე
- რუსეთის ტესტი თუ ბულინგი?
- ვაქცინის დიპლომატია - ახალი შესაძლებლობა გლობალური ავტორიტარული გავლენისთვის
- რუსული გაზის მონოპოლიის დასასრული ბალკანეთზე
- ვის გამოუტანა განაჩენი მოსამართლემ: ნავალნის, პუტინს თუ რუსეთს?!
- 2020 აფხაზეთში: „არჩევნები“, პანდემია და მეტი ინტეგრაცია რუსეთთან
- ვლ. პუტინის ყოველწლიური დიდი პრეს-კონფერენცია - საყურადღებო გარემოებები და გზავნილები
- რუსეთის ენერგოპოლიტიკა ცხინვალის რეგიონში
- ვინ მოიგო და ვინ წააგო ყარაბაღის ომით
- რა მოიპოვა რუსეთმა ყარაბაღში
- ყარაბაღის კონფლიქტის ესკალაცია: საფრთხეები და გამოწვევები საქართველოსთვის
- ბელარუსის საპროტესტო აქციები, ლუკაშენკო და რუსეთის ფედერაცია
- რამდენიმე მოსაზრება ტერმინის „პოსტსაბჭოთა სივრცე“ გამოყენების თაობაზე
- ხაბაროვსკის საპროტესტო გამოსვლები, როგორც რუსეთის ფედერაციის სტაბილურობის ერთგვარი ინდიკატორი
- პანდემიური პროპაგანდის ტრიო, როგორ იღებს მიზანში დასავლეთს ჩინეთი, რუსეთი და ირანი
- From Russia with love, თუ რუსეთიდან… ეშმაკური გეგმით
- „არჩევნები“ აფხაზეთში: ახალი „პრეზიდენტის“ რევანში და გამოწვევები
- ჩვენი და 1921 წლის ქართველების საერთო ბრძოლის შესახებ
- რუსეთ-თურქეთის დაპირისპირება სირიაში
- პოლიტიკური კრიზისის ანატომია ოკუპირებულ აფხაზეთში
- რას ნიშნავს გენერალ ყასემ სოლეიმანის ლიკვიდაცია?
- რას მოუტანს საქართველოს რუსეთთან დიალოგის ახალი ფორმატი?
- „რუსული კულტურის ცენტრის“ შესახებ
- რუსული პროპაგანდის მთავარი გზავნილები
- რა ვიცით რუსეთის ფედერაციისა და საქართველოს საგარეო საქმეთა მინისტრების შეხვედრის შესახებ?
- ანტისაოკუპაციო პოლიტიკის ახალი აქცენტები
- ვლადიმერ პუტინის ძირითადი გზავნილები Financial Times-თვის მიცემული ინტერვიუდან
- საქართველო და რუსეთის პოსტმოდერნისტული ფაშიზმი
- დუგინი მოგვევლინა საქართველოს გულშემატკივრად - რას უნდა ვუმადლოდეთ ამ ფაქტს?
- როგორ შევაჩეროთ რუსეთი
- ნატოს, რუსეთის და პატ ბუჩანანის შესახებ
- დღევანდელი რუსეთის რელიგიური ომები
- ბოლტონის ვიზიტი მოსკოვში - რას უნდა ველოდოთ აშშ-რუსეთის ურთიერთობებში?!
- ყარაბაღის კონფლიქტის განახლების რისკი სომხეთში მომხდარი ხავერდოვანი რევოლუციის შემდეგ
- სირიის იდლიბის პროვინციაში შექმნილი სიტუაცია, მხარეთა ინტერესები და საფრთხეები
- ჰელსინკის სამიტი და მისი ძირითადი შედეგები
- რატომ არის აუცილებელი ვიცოდეთ რომელ რიცხვში დაიწყო 2008 წლის ომი
- საქართველოს ადგილი „დასავლეთთან დაახლოების ინდექსი 2018-ში“
- რატომ არ გაამართლა ჩვენი მოლოდინი შარლევუაში (კანადა) დიდი შვიდეულის სამიტის შედეგებმა?
- როგორ მოვიგოთ ცივი ომი 2.0
- რუსეთის „ელჩის“ როტაცია აფხაზეთში
- ევროკავშირის რბილი ძალა და სომხეთის (რ)ევოლუცია
- რატომ არ გაახსენდათ დიდი შვიდეულის საგარეო საქმეთა მინისტრებს საქართველო ტორონტოში 2018 წლის 23 აპრილის შეხვედრის დროს?
- ამერიკის სტრატეგია და საქართველო
- პუტინის წინასაარჩევნო ეკონომიკური დაპირებები: მითი და რეალობა
- სომხეთის პარლამენტმა ახალი პრეზიდენტი აირჩია: ვინ იქნება ახალი პრემიერ-მინისტრი?
- დარჩეს ჟენევა ისე, როგორც არის
- საპრეზიდენტო არჩევნები სამხრეთ კავკასიაში: ვის ირჩევს სომხეთი და აზერბაიჯანი
- თურქეთის სამხედრო ოპერაცია აფრინში - ახალი ფაზა სირიის კონფლიქტში
- კრემლის საკადრო გადაწყვეტილებები და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეები და საქართველოს უსაფრთხოების სისტემა
- ევრაზიის ეკონომიკური კავშირი და რუსეთ-საქართველოს თავისუფალი ვაჭრობის შეთანხმების პრობლემები
- არის თუ არა საქართველოს ექსპორტის ზრდა მდგრადი?
- ცხინვალის რეგიონში უსაფრთხოების სფეროზე რუსეთის გავლენა იზრდება: მხარდაჭერა სრული ინტეგრაციის სანაცვლოდ
- რა ელით გალელებს?
- სამხედრო ხარჯების ზრდა და რუსეთთან ურთიერთობა: აზერბაიჯანი სომხეთზე უპირატესობის მოპოვებას ცდილობს
- ხელის შეშლა და ყურადღების გაფანტვა: დასავლეთთან ურთიერთობის რუსული მეთოდოლოგია
- რუსი დიპლომატები საქართველოში - ვინ არიან ისინი, რამდენი არიან და რას საქმიანობენ?
- პუტინის ვიზიტი ოკუპირებულ აფხაზეთში: იყო კი ჩვენი რეაქცია საკმარისი?
- მისაღებია თუ არა საქართველოს ნეიტრალიტეტის გამოცხადება
- როგორ შევაჩეროთ „მცოცავი ოკუპაცია“
- კრემლის პოლიტიკა საქართველოს ოკუპირებულ რეგიონებში ახალ ეტაპზე გადადის
- სირიის სამოქალაქო ომი რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- რუსეთის იმპერიალიზმთან ბრძოლის მეორე რაუნდი, რომლის მოგება შესაძლებელია
- საპარლამენტო არჩევნები სომხეთში - მმართველი პარტიის ტრიუმფი
- საქართველოს დღევანდელი საგარეო პოლიტიკა - რამდენად ეფექტურად უმკლავდება იგი არსებულ გამოწვევებს?
- საპარლამენტო არჩევნები სომხეთში: სარქისიანის პოსტსაარჩევნო გეგმები
- რამდენიმე მოსაზრება „გაზპრომთან“ დადებული ხელშეკრულების თაობაზე
- ახალი რუსული შეიარაღება კავკასიაში და მისი გავლენა საქართველოს ევროატლანტიკურ მისწრაფებებზე