რონდელის ბლოგი
საქართველოს სატრანზიტო შესაძლებლობები, სიახლეები და გამოწვევები პანდემიის ფონზე
შალვა ჩიხლაძე, პოლიტიკის მეცნიერების სპეციალისტი და სინოლოგი
დამოუკიდებლობის მოპოვების შემდეგ ახალგაზრდა ქართულმა სახელმწიფომ საკუთარი პოლიტიკური იდენტობის ძიება დაიწყო, რომელიც მას ხელს შეუწყობდა ეკონომიკური და პოლიტიკური კრიზისიდან გამოსვლაში და მის მნიშვნელობას გაზრდიდა მეზობელი და არამეზობელი სახელმწიფოებისთვის. ბაქო-თბილისი-ჯეიჰანის ნავთობსადენისა და ტრასეკას ამოქმედების შემდგომ ქვეყნის პოლიტიკურმა ელიტამ საქართველოს სატრანზიტო პოტენციალი ქვეყნისთვის ერთ-ერთ აუცილებელ და მნიშვნელოვან კომპონენტად გამოაცხადა, რომელსაც დიდი როლი უნდა ეთამაშა მშვიდობისა და სტაბილურობის განმტკიცებაში. ფორმულა მარტივი იყო - საქართველო ხდებოდა და უნდა გამხდარიყო სხვა ქვეყნებისთვის საჭირო, ხოლო ეს საჭიროება უნდა ტრანსფორმირებულიყო შემოსავალსა და უსაფრთხოებაში.
რეალურად, ნავთობსადენებმა და გეოგრაფიულმა მდებარეობამ ნამდვილად შეიტანა გარკვეული წვლილი ქვეყნის ეკონომიკური და ენერგეტიკული განვითარების სფეროში, თუმცა, ცხადი გახდა, რომ ეს არ იყო საკმარისი ინსტრუმენტი სამომავლო გრადაციისთვის. საჭირო იყო საქართველოს უფრო მეტი სატრანსპორტო და ეკონომიკური ინტეგრაცია ფართო რეგიონალურ ჭრილში. სწორედ ამის გამო, ჯერ კიდევ 1996 წელს, სულეიმან დემირელისა და ედუარდ შევარდნაძის შეხვედრის დროს, გამოითქვა მზადყოფნა, რომ მუშაობა დაწყებულიყო თურქეთთან ბაქო-თბილისი-ყარსის პროექტზე, ცოტა მოგვიანებით გაჩნდა ანაკლიის ღრმაწყლოვანი პორტის აშენების კონტურებიც. გასული საუკუნის ბოლოსა და ახლის დასაწყისში საქართველოს ნამდვილად არ ჰქონდა შესაძლებლობა მასშტაბური პროექტების განხორციელებისა, ამას ემატებოდა წინააღმდეგობა სამეზობლოში ბაქო-თბილისი-ყარსის (BTK) მშენებლობისდა გამო. მიუხედავად ამისა, საქართველომ, თურქეთმა და აზერბაიჯანმა 2007 წელს მაინც დაიწყეს ერთობლივი რკინიგზის მშენებლობა, რომელსაც რეგიონალური თანამშრომლობისთვის ახალი სული უნდა შთაებერა. მიუხედავად იმისა, რომ რკინიგზის დასრულება რამდენჯერმე გადაიდო, მისი გახსნის ოფიციალური ცერემონია 2017 წელს გაიმართა. იმ დროისთვის ოთხი წელი იყო გასული ჩინეთის ლიდერის სი ძინფინგის მიერ „ერთი სარტყელი - ერთი გზის ინიციატივის“ გამოცხადებიდან.
რკინის აბრეშუმის გზა და პანდემია
მას შემდეგ, რაც ჩინური გლობალური ინიციატივის კონტურები საჯარო გახდა, ბევრმა სახელმწიფომ მოინდომა პროექტში აქტიურად მონაწილეობა. გამონაკლისი არც სამხრეთ კავკასიის ქვეყნები და თურქეთი იყო. 2015 წელს, G20-ის სამიტისას, თურქეთმა და ჩინეთმა ხელი მოაწერეს თანამშრომლობის მემორანდუმს, რომლის მთავარი მიზანი „შუა კორიდორისა“ და „ერთი სარტყელი - ერთი გზის ინიციატივის“ დაახლოება იყო. ორი წლის თავზე, პეკინში, საერთაშორისო ფორუმზე გამოსვლისას, პრეზიდენტმა ერდოღანმა მკაფიო აქცენტები გააკეთა ზემოხსენებული ორი პროექტის თანამშრომლობის აუცილებლობაზე.
წყარო: Nikkei Asia
უნდა ითქვას, რომ თურქი ჟურნალისტები და მკვლევრები საკმაოდ კარგ პოლიტიკურ და ეკონომიკურ „ბრენდირებას“ უწევენ ბაქო-თბილისი-ყარსის მაგისტრალს. თურქულ გამოცემებსა და სტატიებში ხშირად გამოიყენება ტერმინი „რკინის აბრეშუმის გზა“, სადაც “BTK” მთავარ ინსტრუმენტად არის გამოყენებული. „რკინის აბრეშუმის გზა“ გრძელვადიან პერსპექტივაში თურქეთს, საქართველოსა და აზერბაიჯანს დამატებით შესაძლებლობებს უხსნის, განახორციელონ ახალი სატრანსპორტო პროექტები აღმოსავლეთსა და დასავლეთს შორის. ცნობისთვის, ამჟამად სარკინიგზო გადაზიდვები ევროპასა და ჩინეთს შორის უმეტესწილად ტრანსციმბირის მაგისტრალით ხორციელდება. თუ წინა წლებში საკონტეინერო გადაზიდვების სუბსიდირება პოლიტიკური მოტივებით ხდებოდა, გლობალური პანდემიის პირობებში ახალი რეალობა მივიღეთ. კერძოდ, მიუხედავად სატრანსპორტო სექტორში არსებული მთელი რიგი პრობლემებისა, პანდემიისას სარკინიგზო გადაზიდვები აღმოჩნდა შედარებით სწრაფი და ეფექტური საშუალება. სწორედ ამას უკავშირებს ჩინური და ევროპული მხარეები ევროპასა და ჩინეთს შორის გაზრდილ საკონტეინერო გადაზიდვებს.
პრობლემები BTK-ის ქართულ მონაკვეთზე
მაშინ, როდესაც ქვეყნის პოლიტიკურ ელიტას სატრანზიტო ფუნქცია ლამის სახელმწიფოს ერთ-ერთ მთავარ იდეად აქვს გამოცხადებული, ბაქო-თბილისი-ყარსის რკინიგზა ჯერ კიდევ სატესტო რეჟიმში მუშაობს. „საქართველოს რკინიგზის“ ხელმძღვანელის დავით ფერაძის ინფორმაციით, რკინიგზა საბოლოო ექსპლუატაციაში 2022 წლის ბოლოსკენ შევა. საქართველოს ეკონომიკის სამინისტროს ინფორმაციით, 2020 წლის იანვარ-ოქტომბერში ჩინეთიდან შუა დერეფნის მიმართულებით გადაიზიდა 2342 TEU, რაც, წინა წლებთან შედარებით, 35,1 %-ით მეტია. ამასთან, 2020 წლის 23 დეკემბერს ისტორიაში პირველად თურქეთში დატვირთული, საექსპორტოდ გამზადებული საქონელი საქართველოს გავლით ჩინეთში, შაანსის პროვინციის ცენტრალურ ქალაქ სიანში, ჩავიდა. ინფორმაცია მართლაც სასიხარულოა და დამატებით იმედს აჩენს კონტინენტთაშორის გადაზიდვებში, თუმცა პრობლემურია ამ ტვირთის დაყოვნების დრო ქართულ მონაკვეთზე. როგორც სარკინიგზო დარგის სპეციალისტები აცხადებენ, შემადგენლობამ საქართველოს ტერიტორიაზე 21 საათი დაჰყო, რაც ტექნიკური მიზეზებით აიხსნება. სახელდობრ, საქართველოში შემადგენლობა ორ ნაწილად გაიყო, რათა მისი გადატვირთვა მომხდარიყო შედარებით ფართო ლიანდებზე მდგომ ელმავლებზე, ეს ორი შემადგენლობა თბილისში გაერთიანდა და ისე წავიდა აზერბაიჯანის მიმართულებით. თურქეთიდან სიანამდე 8000 კმ-ზე ცოტა მეტია გასავლელი, რასაც შემადგენლობა დაახლოებით 12 დღეს ანდომებს, აქედან დაახლოებით ერთი სრული დღე საქართველოში ჩერდება, რადგან ქართული მონაკვეთი რთულ რელიეფზეა და ამ დროისთვის საქართველოში არსებული ელმავლები ვერ უზრუნველყოფენ გაყოფის გარეშე შემადგენლობის გაწევას.
„ქაოსი კიბეა“ - პანდემია ახალ შესაძლებლობებს აჩენს
გლობალურმა პანდემიამ, ერთი მხრივ, სერიოზული პრობლემები შექმნა მსოფლიო ეკონომიკაში, თუმცა, მეორე მხრივ, მან მცირე შესაძლებლობებიც გააჩინა, განსაკუთრებით, გადაზიდვების მიმართულებით. კერძოდ, ევროპასა და ჩინეთს შორის გაზრდილმა სარკინიგზო გადაზიდვებმა ყაზახეთ-ჩინეთის საზღვარზე ერთგვარი საცობი შექმნა კონტეინერებისა. მსოფლიოში ცნობილი სარკინიგზო ვებპორტალის „railfright.com” მიხედვით, ყაზახეთ-ჩინეთის საზღვარზე, უფრო კონკრეტულად, ალაშაქოუ/დოსტიკის მონაკვეთზე, მოჭარბებული ტვირთნაკადის გამო, ზოგიერთმა კომპანიამ ტრაილერებით გადაზიდვა დაიწყო, რამაც უზარმაზარი საცობი შექმნა და მათ სატვირთო მანქანების გადაადგილების შეზღუდვა მოუწიათ. ალანშაქოუ/დოსტიკის მონაკვეთზე შექმნილი მდგომარეობა კარგად აჩვენებს იმ შესაძლებლობას, რაც ბაქო-თბილისი-ყარსის რკინიგზის ეფექტური მენეჯმენტისა და ტექნიკური საშუალების გაუმჯობესების შემთხვევაში შეიძლება მიიღოს.
მთავარი სარკინიგზო ხაზები ჩინეთსა და ევროპას შორის
წყარო: unespac.org
ნახჩევანის ე.წ კორიდორი და ჩავუშოღლუს „წამოცდენა“
ნახჩევანის ექსკლავი ყარაბაღის ომის შემდგომ მოკლებული იყო სატრანსპორტო კავშირს დანარჩენ აზერბაიჯანთან. იმ ტერიტორიაზე მცხოვრებ აზერბაიჯანელებს ბაქოში მოსახვედრად უნდა გაევლოთ ირანის ან/და თურქეთი-საქართველოს ტერიტორია, თუმცა, ეს მდგომარეობა, სავარაუდოდ, შეიცვლება. კერძოდ, ორმხრივი შეთანხმების საფუძველზე სომხები იღებენ ვალდებულებას, გახსნან სახელმწიფო საზღვარი და სპეციალური კორიდორით გაატარონ აზერბაიჯანული ტვირთები ნახჩევანის მიმართულებით. რამდენიმე კვირის წინ თურქეთის საგარეო საქმეთა მინისტრმა ასევე აღნიშნა, რომ ჩინელებსა და ცენტრალური აზიის სახელმწიფოებს აქვთ შესაძლებლობა, გამოიყენონ ყარაბაღის გავლით გამავალი ახალი სატრანსპორტო დერეფანი, რომელიც, მისი ვარაუდით, ხელშეკრულების ამოქმედების შემდეგ შეიქმნება. ჩავუშოღლუს განცხადების შემდგომ სააგენტოებმა გაავრცელეს ინფორმაცია, რომ პროექტს თურქეთსა და აზერბაიჯანს შორის, რომელიც ნახჩევანს გაივლის, „თურქეთის კარი/კარიბჭე“ ერქმევა და ხელს შეუწყობს ცენტრალურ აზიასთან და ჩინეთთან კომუნიკაციას. ავტორი ასევე ლაპარაკობს BTK-ის შესახებ და ფიქრობს, რომ ამ პროექტების ინტეგრირება,გარკვეულწილად, შესაძლებელია.
წყარო: Eurasianet
საგულისხმოა, რომ ახლო პერსპექტივაში საკმაოდ ბუნდოვანია, თუ როგორ და რა პირობებში ამოქმედდება ყარაბაღისა და ნახჩევანის დამაკავშირებელი გზა, ასევე ნებისმიერი კერძო თუ სახელმწიფო კომპანია დაინტერესებულია სტაბილურობითა და მდგრადობით გადაზიდვების დროს. ამასთან, მთიანი ყარაბაღის გეოგრაფია დამატებით არის სერიოზული გამოწვევა. ამრიგად, ცოტა რთულად აღსაქმელია ახლო მომავალში რაიმე გარღვევა ამ მიმართულებით. ამავდროულად, ჩავუშოღლოს „წამოცდენა“ ყურადღების მიღმა არ უნდა დარჩეს. აუცილებელია ამ დრომდე შეჩერებული ანაკლიის პორტის მშენებლობის განახლება და ბაქო-თბილისი-ყარსის ქართულ მონაკვეთზე იმ ტექნიკური პრობლემების მოგვარება, რომელიც ხელს უშლის საქართველოს კიდევ უფრო აქტიურად ჩაერთოს ევროპასა და ჩინეთს შორის გადაზიდვების პროცესში.
თემატური პოსტები
- უნგრეთის არალიბერალური ზეგავლენა საქართველოს ევროპულ ინტეგრაციაზე: შემაშფოთებელი ტენდენცია
- რუსეთ-საქართველოს შორის ოკუპირებული აფხაზეთის გავლით სარკინიგზო მიმოსვლის აღდგენის მოსალოდნელი პოლიტიკური შედეგები
- ევროკავშირის სანქციების მე-11 პაკეტი და საქართველო
- რუსეთის საგარეო პოლიტიკის ახალი კონცეფცია და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- რას ნიშნავს ჩინეთის ინიციატივა ირან-საუდის არაბეთს შორის ურთიერთობების ნორმალიზაციის შესახებ?
- ქართველმა ხალხმა აჩვენა ძალა, თუმცა ევროკავშირს მართებს სიფხიზლე!
- ჩინეთ-რუსეთის ურთიერთობის დინამიკა რუსეთ-უკრაინის ომის ფონზე
- როგორ გამოიყურება ამერიკა-ჩინეთის პაექრობა თბილისიდან
- რა სურს რუსეთს საქართველოსგან?
- გეოპოლიტიკა თურქულად და როგორია მასზე სწორი რეაქცია
- საფრთხე, რომელიც რუსეთ-უკრაინის ომის შემდეგ შეიძლება დაემუქროს რუსეთის მეზობლებს
- ბაიდენის დოქტრინა და მისი შესაძლო შედეგები საქართველოსთვის
- ტაჯიკეთის ძვირადღირებული ჩინური სესხი: როდესაც სუვერენიტეტი ვალუტაა
- კანდიდატის სტატუსის მომლოდინე საქართველო ევროპულ პერსპექტივას მიიღებს, რაზე გვაქვს სანერვიულო?
- ომი და საქართველო
- შეძლებს თუ ვერა ფაშინიანი გარდატეხის შეტანას სომხეთ-აზერბაიჯანის ურთიერთობებში?
- უკრაინა ევროკავშირში პრაქტიკული ინტეგრაციის გზას მალე დაადგება, საქართველო?
- ნატოს შესაძლო გაფართოება ჩრდილოეთ ევროპაში და მისი მნიშვნელობა საქართველოსა და უკრაინისთვის
- პეკინის ზამთრის პოლიტიკური ოლიმპიადა
- 2021 აფხაზეთში: ენერგოკრიზისი, ახალი „მინისტრი“ და პოლიტიკური დაპირისპირება
- რა პერსპექტივები დასახა 15 დეკემბერს გამართულმა აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტმა?
- რა დგას საქართველოსა და უნგრეთის მთავრობების მზარდი თანამშრომლობის უკან
- 6 მთავარი გზავნილი ევროკავშირის 2021 მიმართვიდან - (უმნიშვნელო აქცენტი გაფართოებაზე?)
- გეზი ჩინეთიდან ტაივანისკენ - ახალი საგარეო პოლიტიკური ტრენდი ცენტრალურ და აღმოსავლეთ ევროპაში
- ვაქცინაცია: „ყოფნა?... არ ყოფნა?...“
- შეუძლია თუ არა საქართველოს ჩინეთი რუსეთის დასაბალანსებლად გამოიყენოს?
- ბელარუსის გასვლა აღმოსავლეთ პარტნიორობიდან - რა იქნება შემდგომ?
- Pacta Sunt Servanda: ხელშეკრულებები უნდა შესრულდეს
- ასოცირებული ტრიო და მისი მომავალი
- არქტიკის გამდნარი ყინული და მზარდი საფრთხეები
- რას უნდა ველოდოთ ნატოს სამიტისგან
- აფხაზეთისა და სამაჩაბლოს საკითხი ნატოსა და ევროკავშირში გაწევრიანების კონტექსტში
- აშშ, ლიბერალური საერთაშორისო წესრიგი, 2021 წლის გამოწვევები და საქართველო
- ვაქცინის დიპლომატია - ახალი შესაძლებლობა გლობალური ავტორიტარული გავლენისთვის
- შეთანხმება „დრაკონთან“ – ჩინეთ-ევროკავშირის საინვესტიციო ხელშეკრულების რისკები
- ევროკავშირის წევრობის შესახებ საქართველოს განაცხადი
- ტრანსატლანტიკური ურთიერთობების გამოღვიძება ბაიდენის ადმინისტრაციის პირობებში და ახალი პერსპექტივები საქართველოსთვის
- ბაიდენის თავსატეხი
- COVID-19-ის პანდემიით გამოწვეული ეკონომიკური კრიზისი და საქართველოს ეროვნული ვალუტის არასტაბილურობის შემცირება
- ყარაბაღის კონფლიქტის ესკალაცია: საფრთხეები და გამოწვევები საქართველოსთვის
- საქართველოს ევროპული გზა პანდემიური დეგლობალიზაციის პირობებში
- ქართულ-ამერიკული პარტნიორობის პრაგმატიზმი და იდეალიზმი
- საქართველოს დამოუკიდებლობა და ჩვენი თაობის ისტორიული პასუხისმგებლობა
- პანდემიური პროპაგანდის ტრიო, როგორ იღებს მიზანში დასავლეთს ჩინეთი, რუსეთი და ირანი
- კორონავირუსით გამოწვეული სირთულეები თურქეთში და მისი ასახვა საქართველოზე
- „არჩევნები“ აფხაზეთში: ახალი „პრეზიდენტის“ რევანში და გამოწვევები
- სამომხმარებლო კრიზისი ცხინვალის რეგიონში: ახალი საფიქრალი
- ჩვენი და 1921 წლის ქართველების საერთო ბრძოლის შესახებ
- ქართული თავდაცვა - პოლიტიკური პარადოქსი და უსისტემობის მოჯადოებული წრე
- რატომ უნდა გვაღელვებდეს ქართული „ტროლ-სკანდალი“? ვრცელი განმარტება
- რას მოუტანს საქართველოს რუსეთთან დიალოგის ახალი ფორმატი?
- „რუსული კულტურის ცენტრის“ შესახებ
- საით მიდის ეკონომიკური პოლიტიკა?
- რა ვიცით რუსეთის ფედერაციისა და საქართველოს საგარეო საქმეთა მინისტრების შეხვედრის შესახებ?
- რა კავშირია ნატოსა და აფხაზეთის დაბრუნებას შორის?
- საქართველოს საკითხი არ განიხილება დიდი შვიდეულის სამიტზე - ვისი ბრალია?
- ვლადიმერ პუტინის ძირითადი გზავნილები Financial Times-თვის მიცემული ინტერვიუდან
- დუგინი მოგვევლინა საქართველოს გულშემატკივრად - რას უნდა ვუმადლოდეთ ამ ფაქტს?
- ევროპარლამენტის არჩევნების შედეგები - რას ნიშნავს საქართველოსთვის?
- როგორ შევაჩეროთ რუსეთი
- რატომაა მნიშვნელოვანი 2019 წლის 31 მარტს თურქეთში ჩატარებული ადგილობრივი არჩევნები
- მუშაობს თუ არა სტრატეგიული პარტნიორობის პრინციპი უკრაინა-საქართველოს ურთიერთობებში?
- ცირკულარული შრომითი მიგრაციის ახალი შესაძლებლობა საქართველოსა და ევროკავშირს შორის
- საქართველოს ვაჭრობა ელექტროენერგიით: ბიტკოინის გავლენა
- საქართველოს საგარეო ვაჭრობა: როგორ გავამყაროთ დადებითი ტენდენციები
- ყარაბაღის კონფლიქტის განახლების რისკი სომხეთში მომხდარი ხავერდოვანი რევოლუციის შემდეგ
- რატომ არის აუცილებელი ვიცოდეთ რომელ რიცხვში დაიწყო 2008 წლის ომი
- საქართველოს ადგილი „დასავლეთთან დაახლოების ინდექსი 2018-ში“
- რატომ არ გაამართლა ჩვენი მოლოდინი შარლევუაში (კანადა) დიდი შვიდეულის სამიტის შედეგებმა?
- ბენ ჰოჯესის მოდელი - საქართველოს ნატო-ში გაწევრიანების რეალური გზა
- რატომ არ გაახსენდათ დიდი შვიდეულის საგარეო საქმეთა მინისტრებს საქართველო ტორონტოში 2018 წლის 23 აპრილის შეხვედრის დროს?
- ამერიკის სტრატეგია და საქართველო
- პუტინის წინასაარჩევნო ეკონომიკური დაპირებები: მითი და რეალობა
- ელექტროენერგიით ვაჭრობა: 2016 წლის წარმატებები, 2017 წლის რეალობა და შემდგომი პერსპეკქივები - Bitcoin-ის გავლენა (ნაწილი მეორე)
- დარჩეს ჟენევა ისე, როგორც არის
- ელექტროენერგიით ვაჭრობა: 2016 წლის წარმატებები, 2017 წლის რეალობა და შემდგომი პერსპექტივები - Bitcoin-ის გავლენა (ნაწილი პირველი)
- რუსული ოპოზიციის გეოპოლიტიკური ხედვა
- რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეები და საქართველოს უსაფრთხოების სისტემა
- ევრაზიის ეკონომიკური კავშირი და რუსეთ-საქართველოს თავისუფალი ვაჭრობის შეთანხმების პრობლემები
- რა ელით გალელებს?
- ხელის შეშლა და ყურადღების გაფანტვა: დასავლეთთან ურთიერთობის რუსული მეთოდოლოგია
- ილ-76 ტიპის ტროას ცხენი, ანუ რატომ სურს რუსეთს ჩვენი ხანძრების ჩაქრობა?
- რუსი დიპლომატები საქართველოში - ვინ არიან ისინი, რამდენი არიან და რას საქმიანობენ?
- მისაღებია თუ არა საქართველოს ნეიტრალიტეტის გამოცხადება
- საქართველოს ევროპული პერსპექტივა ევროკავშირის შემდგომი ევოლუციის კონტექსტში
- კრემლის პოლიტიკა საქართველოს ოკუპირებულ რეგიონებში ახალ ეტაპზე გადადის
- თურქეთის საშინაო და საგარეო პოლიტიკა რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- პოსტსაბჭოთა ქვეყნები - ბრძოლა ძალაუფლების ლეგიტიმაციისთვის
- საქართველოს დღევანდელი საგარეო პოლიტიკა - რამდენად ეფექტურად უმკლავდება იგი არსებულ გამოწვევებს?
- სამხედრო სიძლიერე - ის რაც სჭირდება ნატო-ს პარტნიორებისგან
- რამდენიმე მოსაზრება „გაზპრომთან“ დადებული ხელშეკრულების თაობაზე
- ახალი რუსული შეიარაღება კავკასიაში და მისი გავლენა საქართველოს ევროატლანტიკურ მისწრაფებებზე