რონდელის ბლოგი
აფხაზეთისა და სამაჩაბლოს საკითხი ნატოსა და ევროკავშირში გაწევრიანების კონტექსტში
კახა გოგოლაშვილი, რონდელის ფონდის უფროსი მკვლევარი
ბოლო ხანებში რადიოსა და მედიის სხვა საშუალებებში ხშირად ისმის ასეთი პოპულისტური ბუნების მკაცრი განცხადებები: „არ გაბედონ და ნატოში აფხაზეთისა და სამაჩაბლოს გარეშე არ შევიდნენ! ამას ქართველი ერი არ დაუშვებს!“. ასეთი რიტორიკა ახასიათებს რამდენიმე პოლიტიკური ძალისა და მოძრაობის წარმომადგენლებს, რომელთაც კრებსითად „პრორუსულ ძალებს“ უწოდებენ. ამ სულისკვეთებას, სამწუხაროდ, მხარს უჭერს საზოგადოების გარკვეული ნაწილიც, რომელთა უმეტესობაც, შესაძლოა, სულაც არ აცნობიერებდეს ამ ლოზუნგების პრორუსულ არსს.
აღსანიშნავია, რომ შესაბამისი ტერიტორიული დათქმის გამოყენებით ნატოში შესვლის იდეა და მის გარშემო ატეხილი აურზაური მხოლოდ ნატოს თემით არ შემოიფარგლება. სამწუხაროდ, სახელმწიფო ინსტიტუტები მოსახლეობას ამ საკითხს საკმარისად არ განუმარტავენ. გასათვალისწინებელია, რომ ანალოგიური მიდგომა მომავალში ევროკავშირში გაწევრიანების საკითხთან დაკავშირებითაც გავრცელდება და ამიტომ მთავრობისა და მთლიანად საზოგადოების ამოცანაა, მოსახლეობას ფუნდამენტურად აუხსნას და განუმარტოს ამ პრინციპის (რომელზეც ქვემოთ ვილაპარაკებთ) სარგებელი.
ნატოში „აფხაზეთისა და ცხინვალის რეგიონის გარეშე“ გაწევრიანების იდეა არახალია. ის პირველად რამდენიმე წლის წინ ამერიკელმა ექსპერტმა ლუკ კოფიმ გამოთქვა. ნატოს ყოფილმა გენერალურმა მდივანმა ანდერს ფოგ რასმუსენმა, ასევე ევროპაში ნატოს ჯარების ყოფილმა სარდალმა გენერალმა ბენ ხოჯესმა მხარი ღიად დაუჭირეს მას. ეს იდეა, ჩემი აზრით, იდეალური და ჩვენთვის საუკეთესო, ასევე შედარებით უსაფრთხო გამოსავალია იმ ჩიხიდან, რომელშიც რუსეთის მიერ საქართველოს ნაწილის ოკუპაციამ შეგვიყვანა და რომელიც ნატოში ჩვენს გაწევრიანებას წინ ეღობება. ამაში დასარწმუნებლად იმის გახსენებაც კმარა, რომ გერმანიის კანცლერმა ანგელა მერკელმა თავისი უარი საქართველოსთვის ნატოში გაწევრიანების გეგმის მინიჭებაზე სწორედ ასე განმარტა - როგორ უნდა მივიღოთ ნატოში ქვეყანა, რომლის 20% ოკუპირებულია მესამე ძალის მიერ?
ვფიქრობ, რომ ეს საკითხი სათანადოდ არ აუხსნეს მოსახლეობას და აუცილებელია მკაფიო განმარტებებით რაც შეიძლება მალე შევზღუდოთ სივრცე ამ საკითხზე სხვადასხვა სახის სპეკულაციისათვის. ეს განსაკუთრებით იმიტომაც არის აუცილებელი, რომ პრობლემა, შესაძლოა, მალე ევროკავშირში ჩვენს გაწევრიანებასაც შეეხოს და კიდევ უფრო აგრესიული სპეკულაციების საგანი გახდეს.
შევეცდები რამდენიმე მკაფიო არგუმენტის მოყვანას.
- „ნატოში შესვლა“ არ ნიშნავს სადღაც, რაღაც სხვა სახელმწიფოში გადაბარგებას და იმ ნაწილის, რომელიც თითქოსდა „დავტოვეთ“, მოკვეთას და გადაგდებას. ნატოში შესვლა გულისხმობს ხელშეკრულების დადებას იმ ქვეყნებთან, რომლებმაც გადაწყვიტეს, რომ კოლექტიურად დაიცვან ერთმანეთი მესამე ქვეყნებისგან შესაძლო აგრესიის შემთხვევაში. რეალურად, ეს აქტი გულისხმობს ვაშინგტონის ხელშეკრულებაზე ხელის მოწერას და ურთიერთვალდებულების აღებას იმაზე, რომ თუ ნატოს წევრ ქვეყანას ვინმე თავს დაესხმება, ერთად დაიცვან იგი. ასეთი აქტი არ დააკნინებს აფხაზეთისა და ცხინვალის რეგიონის მიმართ ჩვენს ლეგიტიმურ უფლებებს. არანაირი საერთშორისო სტატუს-კვო არ შეიცვლება და ორივე რეგიონი დარჩება საქართველოს საერთაშორისოდ აღიარებულ, მესამე ძალის მიერ ოკუპირებულ ტერიტორიად.
- თუ საქართველოს რომელიმე ტერიტორიაზე ამ ეტაპზე ვერ ხორციელდება ცენტრალური ხელისუფლების კონტროლი, გასაგებია, რომ ხელშეკრულების მონაწილე სხვა ხელმომწერებს ვერ/არ უნდა მოვახვიოთ თავს ჩვენი ნატოში გაწევრიანებამდე დიდი ხნით ადრე გაჩენილი პრობლემები, არ მოვთხოვოთ ჩაერთონ კონფლიქტში იმ ქვეყანასთან, რომელიც ამ ტერიტორიების ოკუპაციას ახორციელებს. ასეთი მიდგომის რეალიზების ერთადერთ საშუალებად კი ხელშეკრულებაზე დათქმის გაკეთება გვესახება, რომელშიც ნათქვამი იქნება, რომ სანამ საქართველო არ აღადგენს კონტროლს ოკუპირებულ რეგიონებზე, ნატოს სხვა წევრი ქვეყნები არ იქნებიან ვალდებული განიხილონ ეს ტერიტორიები კოლექტიური თავდაცვის (მე-5 მუხლის არეალი) ობიექტად. ასეთ პირობებში, თუ ჩვენ შევუტევთ რუსულ სამხედრო ძალებს, მაგალითად, აფხაზეთში, ნატოს სხვა წევრი ქვეყნები არ იქნებიან ვალდებული, რომ ჩვენთან ერთად იომონ. მაგრამ თუ აფხაზეთის ან ცხინვალის რეგიონის (ან ნებისმიერი სხვა) მიმართულების გამოყენებით რუსეთი ან სხვა სახელმწიფო შემოიჭრება საქართველოს მთავრობის მიერ კონტროლირებად ტერიტორიაზე, ეს ნატოს 30 (ან იმ დროისთვის მეტი) წევრი სახელმწიფოსთვის ომის გამოცხადების ტოლფასი იქნება, რაც აგრესორს ძალზე ძვირი დაუჯდება.
- ნატოსგან დაცული საქართველო ამოისუნთქებს, გახდება მიმზიდველი ინვესტიციებისთვის, გაიზრდება მისი საერთაშორისო პრესტიჟი და რეგიონის სხვა დიდ და მცირე სახელმწიფოებს გაუჭირდებათ ჩვენს შიდა საქმეებში ჩარევა. ეს სწრაფი განვითარების, სტაბილური დემოკრატიისა და სხვა მრავალი სიკეთის მომტანი იქნება.
საინტერესო ფაქტია, რომ აფხაზეთისა და ცხინვალის რეგიონთან დაკავშირებით ნატოსთან ხელშეკრულებაში შესაძლო დათქმის იდეას ამდენი აურზაური მოჰყვა, როცა არავის აუტეხავს „განგაში“ იმაზე, თუ რა მოელის იმავე რეგიონებს ჩვენი ევროკავშირში გაწევრიანების შემთხვევაში. ჩვენ ხომ 2024 წელს ვაპირებთ ევროკავშირში წევრობისთვის განაცხადის შეტანას? ნუთუ, იმავე პოპულისტურად მოაზროვნე საზოგადოებას ჰგონია, რომ თუ ჩვენი საკითხი დადებითად გადაწყდება და გაწევრიანების მოლაპარაკებებს დავიწყებთ, არ მოგვიწევს ანალოგიური ტიპის დათქმის გაკეთება? რომ გაწევრიანების შესახებ ხელშეკრულება არ დააკონკრეტებს გამომდინარე ვალდებულებების ოკუპირებულ ტერიტორიებზე დროებით არგავრცელების საკითხს?
რეალურად ასე მოხდება ევროკავშირში გაწევრიანების შემთხვევაშიც. და ამის მაგალითია უკვე არსებული დათქმა ჩვენსა და ევროკავშირს შორის დადებულ ასოცირების ხელშეკრულებაში. კერძოდ, მუხლში 429 ნათქვამია, რომ „ღრმა და ყოვლისმომცველი თავისუფალი სავაჭრო სივრცის დებულებები აფხაზეთსა და ცხინვალის რეგიონში/სამხრეთ ოსეთში ამოქმედდება მხოლოდ მას შემდეგ, რაც საქართველოს მთავრობა ამ ტერიტორიებზე კონტროლს აღადგენს“. პოპულისტების ლოგიკით (რა თქმა უნდა, მცდარი), ჩვენ 2014 წელს უკვე გვიღიარებია მათი საქართველოდან გამოყოფა.
საერთაშორისო პრეცედენტიც არსებობს, რომელიც ცხადყოფს, რომ ასეთი სახის დათქმის არსებობა სრულიად მოსალოდნელი და ბუნებრივია ანალოგიური შეთანხმებების გაფორმებისას. მაგალითად, კვიპროსის რესპუბლიკის ევროკავშირში გაწევრიანების შესახებ შეთანხმების (2003 წ.) მე-10 ოქმი აზუსტებს შეთანხმების დებულებების იმ ტერიტორიებთან მიმართება/გამოყენებას, რომლებიც კვიპროსის საერთაშორისო დონეზე აღიარებული ხელისუფლების კონტროლს არ ექვემდებარება და რომელთა რეინტეგრირების შესახებ (იგულისხმება კვიპროსის ე.წ. თურქული ნაწილი) გაეროს ეგიდით წარმოებულმა მოლაპარაკებებმა საკმარისი შედეგი ვერ გამოიღო. კვიპროსის ევროკავშირში გაწევრიანების შეთანხმება ამ ოქმის შესაბამისად დაწესებულ მხარეთა ვალდებულებებსა და უფლებებს დროებით არ ავრცელებს არაკონტროლირებად ტერიტორიებზე. აღნიშნული ოქმით კვიპროსის თურქული ნაწილის „ჩამოშორება“ დანარჩენისგან არავის უცდია და არც არავის მოსვლია თავში (იქ, კვიპროსში), რომ გაეპროტესტებინა ამ სეპარატისტული რეგიონის დამოუკიდებლობის თითქოსდა ფარულად ცნობის აქტი. პირიქით, მას შემდეგ კუნძულის გაერთიანების მოლაპარაკებები და პროცესი კიდევ უფრო მშვიდობიანად წარიმართა, წინ დიდი გზაა გასავლელი, მაგრამ პროგრესი ხელშესახებია და მოქალაქეების გადაადგილების თავისუფლება ქვეყნის მასშტაბით პრაქტიკულად აღდგენილია.
თუ ნატოს პრეცედენტებს დავუბრუნდებით, ასევე გავიხსენოთ, რომ 1955 წელს ნატოში მხოლოდ დასავლეთ გერმანია გაწევრიანდა, მაგრამ ამის გამო ნატოს წევრი სახელმწიფოებისგან არავის უცნია აღმოსავლეთ გერმანიის დამოუკიდებლობა. ასევე კარგად ვიცით, თუ რა შედეგით დასრულდა ორი გერმანიის არსებობის ისტორიული პროცესი.
თუ საქმე ევროკავშირში გაწევრიანების შეთანხმების მოლაპარაკებებამდე მივა, საქართველოს მიმართაც ანალოგიური მოდგომა იქნება უეჭველად გამოყენებული. ასეთ შემთხვევაში, ალბათ, უამრავი მოწინააღმდეგე გამოუჩნდება ჩვენს ევროკავშირში გაწევრიანებასაც, ვინც შეეცდება თითქოსდა ევროკავშირში შესვლით „აფხაზეთისა და სამაჩაბლოს დაკარგვის“ თემით სპეკულირებას. ასეთი გართულებების თავიდან ასაცილებლად აუცილებელია ფართო საინფორმაციო კამპანიის წარმოება, რომ მოსახლეობამ სათანადოდ გაიგოს საერთაშორისო ხელშეკრულებიდან გარკვეული ტერიტორიების დათქმის შედეგად დროებით „ამოღების“ პრინციპი.
თემატური პოსტები
- უნგრეთის არალიბერალური ზეგავლენა საქართველოს ევროპულ ინტეგრაციაზე: შემაშფოთებელი ტენდენცია
- ბლოგი მალე დაემატება
- ნატოს სამიტი ვილნიუსში: შედეგები და სამომავლო პერსპექტივები
- რუსეთ-საქართველოს შორის ოკუპირებული აფხაზეთის გავლით სარკინიგზო მიმოსვლის აღდგენის მოსალოდნელი პოლიტიკური შედეგები
- ევროკავშირის სანქციების მე-11 პაკეტი და საქართველო
- რუსეთის საგარეო პოლიტიკის ახალი კონცეფცია და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- ოკუპირებული აფხაზეთი: კანონი „უცხოეთის აგენტების“ შესახებ – მომხრეები და მოწინააღმდეგეები
- ქართველმა ხალხმა აჩვენა ძალა, თუმცა ევროკავშირს მართებს სიფხიზლე!
- როგორ გამოიყურება ამერიკა-ჩინეთის პაექრობა თბილისიდან
- რა სურს რუსეთს საქართველოსგან?
- გეოპოლიტიკა თურქულად და როგორია მასზე სწორი რეაქცია
- საფრთხე, რომელიც რუსეთ-უკრაინის ომის შემდეგ შეიძლება დაემუქროს რუსეთის მეზობლებს
- ბაიდენის დოქტრინა და მისი შესაძლო შედეგები საქართველოსთვის
- ბელარუსის და რუსეთის მიერ ოკუპირებულ აფხაზეთთან სავაჭრო-ეკონომიკური ურთიერთობების გაღრმავება: „აფხაზეთის დამოუკიდებლობის“ აღიარების წინაპირობა?
- ლუკაშენკოს ვიზიტი ოკუპირებულ აფხაზეთში: მიმოხილვა და შეფასებები
- კანდიდატის სტატუსის მომლოდინე საქართველო ევროპულ პერსპექტივას მიიღებს, რაზე გვაქვს სანერვიულო?
- ომი და საქართველო
- რას მოუტანს სამხრეთ კავკასიას ეუთოს მინსკის ჯგუფის გაუქმება?
- რატომ არ მოსწონს პუტინს ნეიტრალური უკრაინა? (უკრაინის ნეიტრალური სტატუსი აქტუალური ხდება - რას ნიშნავს ეს პუტინისთვის?)
- უკრაინა ევროკავშირში პრაქტიკული ინტეგრაციის გზას მალე დაადგება, საქართველო?
- ნატოს შესაძლო გაფართოება ჩრდილოეთ ევროპაში და მისი მნიშვნელობა საქართველოსა და უკრაინისთვის
- რა დგას პუტინის უკრაინაში გამბიტის უკან?
- 2021 აფხაზეთში: ენერგოკრიზისი, ახალი „მინისტრი“ და პოლიტიკური დაპირისპირება
- L'Europe pourra-t-elle éviter le “déjà vu” ? (საფრანგეთი, ევროკავშირის საბჭოს თავმჯდომარე და დაძაბულობა აღმოსავლეთ ევროპაში)
- რა პერსპექტივები დასახა 15 დეკემბერს გამართულმა აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტმა?
- აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტი - რატომ უნდა აღიარონ „ასოცირებული ტრიო“?
- რა გავლენას მოახდენს მერკელის პოლიტიკიდან წასვლა ევროკავშირის პოლიტიკაზე რუსეთისა და აღმოსავლეთის სამეზობლოს მიმართ?
- რა დგას საქართველოსა და უნგრეთის მთავრობების მზარდი თანამშრომლობის უკან
- „დობერმანი“ მინისტრად: ინალ არძინბას პერსპექტივები და გამოწვევები
- კრიზისი ბელარუსში: როგორ გავაძლიეროთ ჩვენი მედეგობა რუსეთის სტრატეგიის წინააღმდეგ მის ახლო სამეზობლოში
- მოლდოვას გაზის კრიზისი-რუსეთის კიდევ ერთი პოლიტიკური შანტაჟი
- ევროკავშირი-პოლონეთის გაუარესებული ურთიერთობები და მისი მნიშვნელობა აღმოსავლეთ პარტნიორობის პროგრამისთვის
- 6 მთავარი გზავნილი ევროკავშირის 2021 მიმართვიდან - (უმნიშვნელო აქცენტი გაფართოებაზე?)
- ვაქცინაცია: „ყოფნა?... არ ყოფნა?...“
- შეუძლია თუ არა საქართველოს ჩინეთი რუსეთის დასაბალანსებლად გამოიყენოს?
- ბელარუსის გასვლა აღმოსავლეთ პარტნიორობიდან - რა იქნება შემდგომ?
- Pacta Sunt Servanda: ხელშეკრულებები უნდა შესრულდეს
- ასოცირებული ტრიო და მისი მომავალი
- აფხაზეთში ახალი „პოლიტიკური ელიტის“ ჩამოყალიბება - ვინ ჩაანაცვლებს ძველ „ელიტას“?
- რა სიმბოლოა ევროკავშირის დროშაზე და რატომ არ უნდა ჩამოხიოს და დაწვას ის ჭეშმარიტმა ქრისტიანმა
- რას უნდა ველოდოთ ნატოს სამიტისგან
- რუსეთის მიმართ ევროკავშირის საგარეო პოლიტიკის გადაფასება
- პოლიტიკური კრიზისი მოლდოვაში - ჩიხი გამოსავლის გარეშე
- საქართველოს სატრანზიტო შესაძლებლობები, სიახლეები და გამოწვევები პანდემიის ფონზე
- შეთანხმება „დრაკონთან“ – ჩინეთ-ევროკავშირის საინვესტიციო ხელშეკრულების რისკები
- ევროკავშირის წევრობის შესახებ საქართველოს განაცხადი
- ტრანსატლანტიკური ურთიერთობების გამოღვიძება ბაიდენის ადმინისტრაციის პირობებში და ახალი პერსპექტივები საქართველოსთვის
- 2020 აფხაზეთში: „არჩევნები“, პანდემია და მეტი ინტეგრაცია რუსეთთან
- უნგრეთის კრიზისი: ევროკავშირის წარუმატებლობა ავტორიტარიზმის წინააღმდეგ?
- COVID-19-ის პანდემიით გამოწვეული ეკონომიკური კრიზისი და საქართველოს ეროვნული ვალუტის არასტაბილურობის შემცირება
- ყარაბაღის კონფლიქტის ესკალაცია: საფრთხეები და გამოწვევები საქართველოსთვის
- საქართველოს ევროპული გზა პანდემიური დეგლობალიზაციის პირობებში
- ქართულ-ამერიკული პარტნიორობის პრაგმატიზმი და იდეალიზმი
- საქართველოს დამოუკიდებლობა და ჩვენი თაობის ისტორიული პასუხისმგებლობა
- კორონავირუსით გამოწვეული სირთულეები თურქეთში და მისი ასახვა საქართველოზე
- „არჩევნები“ აფხაზეთში: ახალი „პრეზიდენტის“ რევანში და გამოწვევები
- სამომხმარებლო კრიზისი ცხინვალის რეგიონში: ახალი საფიქრალი
- ჩვენი და 1921 წლის ქართველების საერთო ბრძოლის შესახებ
- ქართული თავდაცვა - პოლიტიკური პარადოქსი და უსისტემობის მოჯადოებული წრე
- რატომ უნდა გვაღელვებდეს ქართული „ტროლ-სკანდალი“? ვრცელი განმარტება
- პოლიტიკური კრიზისის ანატომია ოკუპირებულ აფხაზეთში
- რას მოუტანს საქართველოს რუსეთთან დიალოგის ახალი ფორმატი?
- „რუსული კულტურის ცენტრის“ შესახებ
- საით მიდის ეკონომიკური პოლიტიკა?
- რა ვიცით რუსეთის ფედერაციისა და საქართველოს საგარეო საქმეთა მინისტრების შეხვედრის შესახებ?
- რა კავშირია ნატოსა და აფხაზეთის დაბრუნებას შორის?
- საქართველოს საკითხი არ განიხილება დიდი შვიდეულის სამიტზე - ვისი ბრალია?
- ვლადიმერ პუტინის ძირითადი გზავნილები Financial Times-თვის მიცემული ინტერვიუდან
- დუგინი მოგვევლინა საქართველოს გულშემატკივრად - რას უნდა ვუმადლოდეთ ამ ფაქტს?
- ევროპარლამენტის არჩევნების შედეგები - რას ნიშნავს საქართველოსთვის?
- როგორ შევაჩეროთ რუსეთი
- ნატოს, რუსეთის და პატ ბუჩანანის შესახებ
- რატომაა მნიშვნელოვანი 2019 წლის 31 მარტს თურქეთში ჩატარებული ადგილობრივი არჩევნები
- მუშაობს თუ არა სტრატეგიული პარტნიორობის პრინციპი უკრაინა-საქართველოს ურთიერთობებში?
- ცირკულარული შრომითი მიგრაციის ახალი შესაძლებლობა საქართველოსა და ევროკავშირს შორის
- საქართველოს ვაჭრობა ელექტროენერგიით: ბიტკოინის გავლენა
- საქართველოს საგარეო ვაჭრობა: როგორ გავამყაროთ დადებითი ტენდენციები
- ყარაბაღის კონფლიქტის განახლების რისკი სომხეთში მომხდარი ხავერდოვანი რევოლუციის შემდეგ
- რატომ არის აუცილებელი ვიცოდეთ რომელ რიცხვში დაიწყო 2008 წლის ომი
- საქართველოს ადგილი „დასავლეთთან დაახლოების ინდექსი 2018-ში“
- რატომ არ გაამართლა ჩვენი მოლოდინი შარლევუაში (კანადა) დიდი შვიდეულის სამიტის შედეგებმა?
- ბენ ჰოჯესის მოდელი - საქართველოს ნატო-ში გაწევრიანების რეალური გზა
- რუსეთის „ელჩის“ როტაცია აფხაზეთში
- ევროკავშირის რბილი ძალა და სომხეთის (რ)ევოლუცია
- რატომ არ გაახსენდათ დიდი შვიდეულის საგარეო საქმეთა მინისტრებს საქართველო ტორონტოში 2018 წლის 23 აპრილის შეხვედრის დროს?
- ამერიკის სტრატეგია და საქართველო
- რა გავლენას იქონიებს სოლსბერი ბრექსიტის მოლაპარაკებებზე
- პუტინის წინასაარჩევნო ეკონომიკური დაპირებები: მითი და რეალობა
- ელექტროენერგიით ვაჭრობა: 2016 წლის წარმატებები, 2017 წლის რეალობა და შემდგომი პერსპეკქივები - Bitcoin-ის გავლენა (ნაწილი მეორე)
- დარჩეს ჟენევა ისე, როგორც არის
- ელექტროენერგიით ვაჭრობა: 2016 წლის წარმატებები, 2017 წლის რეალობა და შემდგომი პერსპექტივები - Bitcoin-ის გავლენა (ნაწილი პირველი)
- კრემლის საკადრო გადაწყვეტილებები და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- რუსული ოპოზიციის გეოპოლიტიკური ხედვა
- ვის ეხმარება რუსეთი?
- რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეები და საქართველოს უსაფრთხოების სისტემა
- ევრაზიის ეკონომიკური კავშირი და რუსეთ-საქართველოს თავისუფალი ვაჭრობის შეთანხმების პრობლემები
- არის თუ არა საქართველოს ექსპორტის ზრდა მდგრადი?
- რა ელით გალელებს?
- ხელის შეშლა და ყურადღების გაფანტვა: დასავლეთთან ურთიერთობის რუსული მეთოდოლოგია
- ილ-76 ტიპის ტროას ცხენი, ანუ რატომ სურს რუსეთს ჩვენი ხანძრების ჩაქრობა?
- რუსი დიპლომატები საქართველოში - ვინ არიან ისინი, რამდენი არიან და რას საქმიანობენ?
- მისაღებია თუ არა საქართველოს ნეიტრალიტეტის გამოცხადება
- საქართველოს ევროპული პერსპექტივა ევროკავშირის შემდგომი ევოლუციის კონტექსტში
- Brexit-ის მოლაპარაკება ევროკავშირსა და დიდ ბრიტანეთს შორის განახლდა: რა გავლენას მოახდენს იგი საქართველოზე?
- კრემლის პოლიტიკა საქართველოს ოკუპირებულ რეგიონებში ახალ ეტაპზე გადადის
- თურქეთის საშინაო და საგარეო პოლიტიკა რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- პოსტსაბჭოთა ქვეყნები - ბრძოლა ძალაუფლების ლეგიტიმაციისთვის
- საქართველოს დღევანდელი საგარეო პოლიტიკა - რამდენად ეფექტურად უმკლავდება იგი არსებულ გამოწვევებს?
- სამხედრო სიძლიერე - ის რაც სჭირდება ნატო-ს პარტნიორებისგან
- რამდენიმე მოსაზრება „გაზპრომთან“ დადებული ხელშეკრულების თაობაზე
- ახალი რუსული შეიარაღება კავკასიაში და მისი გავლენა საქართველოს ევროატლანტიკურ მისწრაფებებზე