რონდელის ბლოგი
საფრანგეთის საპრეზიდენტო არჩევნები და ევროპის პოლიტიკური მომავალი
დავით ნატროშვილი, კონტრიბუტორი, საერთაშორისო უსაფრთხოების და თავდაცვის კვლევების მაგისტრი, კავკასიის უნივერსიტეტი
შესავალი
2022 წლის 24 აპრილს საფრანგეთში საპრეზიდენტო არჩევნების მეორე ტური გაიმართება, რომელშიც ერთმანეთს მოქმედი პრეზიდენტი ემანუელ მაკრონი და რადიკალური მემარჯვენე პარტიის - „ეროვნული გაერთიანების“ ლიდერი მარინ ლე პენი დაუპირისპირდებიან. ასეთი დაპირისპირება ერთხელ უკვე იყო, 2017 წელს, და ის მაკრონის გამარჯვებით დასრულდა. 2022 წლის არჩევნები კი 2017 წლისაგან განსხვავებული პოლიტიკური კონტექსტის და განსხვავებული ელექტორალური მხარდაჭერის პირობებში მიმდინარეობს, რაც, თავის მხრივ, არ იძლევა იმის გარანტიას, რომ 2017 წლის შედეგები კვლავ განმეორდება.
რატომ არის ეს მნიშვნელოვანი
ისტორიულად, მეხუთე რესპუბლიკაში ჩატარებული საპრეზიდენტო არჩევნები არასოდეს ყოფილა ლოკალური მნიშვნელობის. საერთაშორისო სისტემაში საფრანგეთის პოზიციონირებიდან გამომდინარე, პრეზიდენტის ვინაობა ყოველთვის მნიშვნელოვანი ფაქტორი იყო ევროპის პოლიტიკური მომავლისა და ტრანსატლანტიკური ურთიერთობებისთვის. უკრაინაში რუსეთის შეჭრამ ეს მოცემულობა კიდევ უფრო ხელშესახები გახადა და ერთიორად გაზარდა 2022 წლის საპრეზიდენტო არჩევნების მნიშვნელობა. უდავოა, რომ საფრანგეთის მომავალი პრეზიდენტის საგარეო-პოლიტიკური ხედვები მნიშვნელოვან გავლენას იქონიებს ამ კრიზისში დასავლური ბანაკის პოზიციებზე, სხვა ფაქტორებთან კომბინაციაში კი (ევროკავშირსა და ნატოში საფრანგეთის ადგილი) - ევროპის კონტინენტის უსაფრთხოების არქიტექტურაზე.
ომის ეფექტი
24 თებერვალს რუსეთის მიერ უკრაინის წინააღმდეგ წამოწყებულმა სამხედრო აგრესიამ საფრანგეთის წინასაარჩევნო კამპანიაში ძირეული ცვლილებები შეიტანა. თუ მანამდე საარჩევნო კამპანიის დღის წესრიგი მთლიანად განისაზღვრებოდა პოპულისტი ლიდერების მიერ შემოთავაზებულმა თემებით, როგორიც არის, იმიგრაცია, ისლამიზმი, კრიმინალი, შიდა უსაფრთხოება, სამოქალაქო დაპირისპირება და სხვა, უკრაინაში რუსეთის შეჭრამ ეს მოცემულობა შეცვალა და პირველი ტურის წინ პრიორიტეტად საგარეო პოლიტიკის და საერთაშორისო უსაფრთხოების საკითხები აქცია. ამ ნიადაგზე სწრაფად მოხდა ამომრჩევლების გადაჯგუფება იმ პოლიტიკოსების გარშემო, რომლებმაც საერთაშორისო კრიზისთან მიმართებით თავი სხვებზე უკეთ წარმოაჩინეს. პირველ რიგში ეს ერიკ ზემურს და მარინ ლე პენს ეხებათ, რომლებიც რადიკალურ მემარჯვენე ფლანგზე ერთმანეთის ძირითად კონკურენტებად განიხილებოდნენ და ომამდე თანაბარი მხარდაჭერით სარგებლობდნენ. ლე პენმა სწრაფად აუღო ალღო საზოგადოებრივი განწყობების ცვლილებას და მიუხედავად იმისა, რომ აქამდე საკმაოდ მკვეთრი პრორუსული განცხადებებით იყო ცნობილი, უკრაინაში რუსეთის შეჭრას ღიად უწოდა აგრესია და მხარი დაუჭირა უკრაინელი დევნილების უპირობო მიღებას საფრანგეთში. ლე პენისაგან განსხვავებით, ერიკ ზემური განაგრძობდა იმის მტკიცებას, რომ უკრაინაში მიმდინარე ომი ემსახურებოდა ფუნდამენტური პრობლემებიდან ფრანგი ამომრჩევლის ყურადღების სხვა მიმართულებით გადატანას. მისი თქმით, ეს ფუნდამენტური პრობლემები არა აღმოსავლეთიდან, არამედ სამხრეთიდან მომდინარეობდა. ამით ის ცდილობდა საზოგადოების ყურადღება კვლავ იმ საკითხებისკენ მიემართა, რომლებიც მისი საარჩევნო პროგრამის ძლიერ მხარეს წარმოადგენდა. თუმცა, ზემურის მცდელობა უშედეგო გამოდგა და მისი რეიტინგი სწრაფად დაეცა. ლე პენის რეიტინგი კი ასევე სწრაფად გაიზარდა, რაც, სავარაუდოდ, სწორედ ზემურის თავდაპირველი ამომრჩევლის ხარჯზე მოხდა. რუსეთ-უკრაინის ომს ორი რადიკალური მემარჯვენე ლიდერის დაპირისპირებაში გადამწყვეტი მნიშვნელობა ჰქონდა - მან მარინ ლე პენს საპრეზიდენტო არჩევნების მეორე ტურისკენ გაუხსნა გზა.
პირველი ტური და მისი შედეგების გავლენა წინასაარჩევნო გარემოზე
პირველი ტურის შედეგებმა საფრანგეთის შიდა პოლიტიკური პეიზაჟი მნიშვნელოვნად შეცვალა და შემოგვთავაზა ძალთა ახალი განაწილება, რომელშიც, 2017 წლისაგან განსხვავებით, რადიკალური მემარჯვენე ფრთის ლიდერის უპირობო მარცხი აღარ იკითხება. პირველი თვალშისაცემი ცვლილება საფრანგეთის პოლიტიკურ ცხოვრებაში ულტრამემარჯვენე პოლიტიკური იდეების და შეხედულებების მომძლავრებაა. არჩევნებში რადიკალური მემარჯვენე ფრთიდან 4 კანდიდატი მონაწილეობდა, რომლებმაც პირველ ტურში, ჯამურად, ამომრჩეველთა საერთო ხმების 35.4% დააგროვეს, რაც ისტორიული შედეგია (2017 წელს ეს მხარდაჭერა 27.2%-ს შეადგენდა). მეორე სახასიათო ნიშანია რადიკალური მემარცხენე ფრთის ლიდერის ჟან-ლუკ მელანშონის გასვლა მესამე ადგილზე (22%). ნიშანდობლივია, რომ ჟან-ლუკ მელანშონის ამომრჩეველი საგარეო პოლიტიკის საკითხებზე არსებული ხედვებით ძალიან ახლოს დგას რადიკალურ მემარჯვენე ფრთასთან და მათთან ერთად ქმნის ე.წ. „სუვერენისტების“ ბანაკს. მესამე ცვლილება ტრადიციულ პოლიტიკურ პარტიებს უკავშირდება, რომელთა როლი საფრანგეთის პოლიტიკურ ცხოვრებაში სულ უფრო მცირდება და პოზიციებს რადიკალურ მემარჯვენე და რადიკალურ მემარცხენე პარტიებს უთმობს. მეოთხე ცვლილება გამოიხატება ე.წ. „ეროვნული ჯებირის“ მნიშვნელოვან შესუსტებაში, რომელმაც საპრეზიდენტო არჩევნების ისტორიაში უკვე ორჯერ იმუშავა წარმატებით, ულტრამემარჯვენე ლიდერების საზიანოდ და მათი მეტოქეების სასარგებლოდ: 2002 წელს ჟაკ შირაკის და მამა ლე პენის, ხოლო 2017 წელს ემანუელ მაკრონის და შვილი ლე პენის დაპირისპირებაში. დაბოლოს, არჩევნების მეხუთე სახასიათო ნიშანი იმაში გამოიხატება, რომ მემარჯვენე ლიდერების დაპირისპირებაში გადამწყვეტი სიტყვა რადიკალური მემარცხენე შეხედულებების მქონე ამომრჩეველს ეკუთვნის, რაც მემარჯვენე ფლანგზე მოთამაშე პოლიტიკოსებისთვის რთულად დასაძლევი გამოწვევაა.
სად წავა დამარცხებული კანდიდატების ხმები
დამარცხებული კანდიდატების ერთმა ნაწილმა არჩევნების მეორე ტურთან დაკავშირებით საკუთარი პოზიცია პირველი ტურის დასრულებისთანავე საჯაროდ დააფიქსირა. ერიკ ზემურმა მხარი მარინ ლე პენს დაუჭირა, ხოლო ვალერი პეკრესმა, ან იდალგომ და იანიკ ჟადომ - ემანუელ მაკრონს. ჟან-ლუკ მელანშონმა მარინ ლე პენის საწინააღმდეგო პოზიცია დაიკავა, მაგრამ, ამავე დროს, არც ის უთქვამს საკუთარი ამომრჩევლებისთვის, რომ მეორე ტურში ხმა ემანუელ მაკრონს მისცენ.
ემანუელ მაკრონი და მარინ ლე პენი სათანადოდ აფასებენ წინასაარჩევნო გარემოს კომპლექსურ ხასიათს და თითოეული ამომრჩევლის ხმისთვის იბრძვიან. ეს უკვე დაეტყო მათ დისკურსს, რომელიც პირველი ტურის შემდეგ ნაწილობრივ მარცხნივ გადაიხარა, რაც გასაგებიცაა, ვინაიდან არჩევნების ბედს ახლა მემარცხენე მელანშონის მრავალრიცხოვანი ამომრჩეველი განსაზღვრავს. თუმცა დისკურსის ცვლილებას გამოწვევაც ახლავს, რაც საკუთარი ამომრჩევლის შენარჩუნებას და მემარჯვენე შეხედულებების მქონე დამატებითი ელექტორატის მოზიდვას უკავშირდება.
რა მოხდება, თუ მარინ ლე პენი გაიმარჯვებს
კითხვა, რომელიც ყველას აწუხებს შემდეგია: რა მოხდება იმ შემთხვევაში, თუ მარინ ლე პენი გაიმარჯვებს? ლე პენი დიდი ხანია უკვე ცნობილია თავისი ამბიციური გეგმებით, როგორც შიდა, ისე საგარეო ასპარეზზე. შიდა პოლიტიკაში მის უპირველეს სამიზნეს იმიგრაცია, რადიკალური ისლამი და შიდა უსაფრთხოებასთან დაკავშირებული საკითხები წარმოადგენს. საგარეო ასპარეზზე კი ლე პენი პირველ რიგში გეგმავს გააძლიეროს საფრანგეთის სუვერენიტეტი, რომელიც მისი მოსაზრებით, საერთაშორისო ინსტიტუტების ზეწოლის შედეგად იზღუდება. ეს გულისხმობს საფრანგეთის პოზიციების გადასინჯვას ნატოს და ევროკავშირის შიგნით. ლე პენი აცხადებს, რომ არ აპირებს ამ ორგანიზაციებიდან საფრანგეთის გამოყვანას, თუმცა შეაჩერებს საფრანგეთის მონაწილეობას ნატოს ერთობლივ სამხედრო ოპერაციებში და შექმნის ევროკავშირის საპირწონე ორგანიზაციას - ევროპული ერების ერთობას, რომელიც, მისი თქმით, „ფედერალისტური მისწრაფებების მქონე ევროკავშირისაგან განსხვავებით, ისტორიულად ჩამოყალიბებული ევროპული ერების თავისუფლებისა და სუვერენიტეტის განმტკიცებას შეუწყობს ხელს“. რაც შეეხება რუსეთის მიმართ მის დამოკიდებულებას, უნდა ვივარაუდოთ, რომ უკრაინაში მიმდინარე ომის ფონზე გაკეთებული განცხადებების მიუხედავად, ის არ შეცვლილა და კვლავ პირვანდელ პოზიციაზე რჩება, რაც გულისხმობს პარტნიორულ ურთიერთობებს პუტინის რუსეთთან, საერთაშორისო საზოგადოების მიერ ყირიმის რუსეთის ნაწილად აღიარებას, უკრაინის ნეიტრალურ სტატუსს და აღმოსავლეთით ნატოს გაფართოების შეჩერებას.
და თუ მაკრონი გაიმარჯვებს
მაკრონის გამარჯვების შემთხვევაში საფრანგეთს და ევროპას რადიკალური ცვლილებები არ ელოდება. მაკრონი არ აპირებს საერთაშორისო ურთიერთობებში საფრანგეთის პოზიციების გადასინჯვას. ის ეცდება რუსეთ-უკრაინის ომში მედიატორის როლის შენარჩუნებას და გააგრძელებს კრიზისის დიპლომატიური გზებით დარეგულირების პოლიტიკას. ამავე დროს მაკრონის მიზანი იქნება ევროპის ენერგოდამოუკიდებლობის უზრუნველყოფა და ევროკავშირის წევრი ქვეყნების ერთიანი თავდაცვის სისტემის ფორმირება. ის ასევე შეინარჩუნებს ტრანსატლანტიკურ პარტნიორობას და ხელს შეუწყობს მის განმტკიცებას, ვინაიდან მიაჩნია, რომ უკრაინაში რუსეთის შეჭრამ კიდევ ერთხელ გაუსვა ხაზი ევროპაში ძლიერი ნატოს საჭიროებას.
არჩევნების შედეგების გავლენა საქართველოზე
მარინ ლე პენის გამარჯვება, რომელიც გამოიწვევს ნატოს და ევროკავშირის დასუსტებას და ხელს შეუწყობს პოსტსაბჭოთა სივრცეში რუსეთის ინტერესების აღიარებას (უკრაინის ნეიტრალიზაცია და ყირიმის ანექსია), მნიშვნელოვნად შეცვლის საქართველოს ეროვნული უსაფრთხოების გარემოს და მას ახალი გამოწვევების წინაშე დააყენებს.
მაკრონის გამარჯვების შემთხვევაში კი, უსაფრთხოების გარემოში არსებული სტატუსკვო შენარჩუნდება და საფრანგეთის საპრეზიდენტო არჩევნები მისი გაუარესების ან გაუმჯობესების დამატებით ფაქტორად არ იქცევა.
თემატური პოსტები
- ბლოგი მალე დაემატება
- მოახლოებული ზამთრის ენერგოკრიზისი ევროპაში: შეუძლია თუ არა აზერბაიჯანს კონტინენტის მძლავრი ენერგომომმარაგებელი გახდეს?
- კანდიდატის სტატუსის მომლოდინე საქართველო ევროპულ პერსპექტივას მიიღებს, რაზე გვაქვს სანერვიულო?
- ცხინვალის არშემდგარი რეფერენდუმი
- ომი და საქართველო
- „ავტოკრატიული მშვიდობა“
- „რურალური ორბანიზმი“ - პოლარიზაცია, როგორც უნგრეთის პოლიტიკური მომავლის განმსაზღვრელი ფაქტორი
- არალეგიტიმური საპრეზიდენტო არჩევნები ცხინვალის რეგიონში: რატომ წააგო ბიბილოვმა და რა იქნება ბიბილოვის შემდეგ?
- ომი უკრაინაში და გაერთიანებული სამეფოს ახალი როლი აღმოსავლეთ ევროპაში
- შეძლებს თუ ვერა ფაშინიანი გარდატეხის შეტანას სომხეთ-აზერბაიჯანის ურთიერთობებში?
- რატომ გააქტიურდა აფხაზური მხარე სოციალურ ქსელებში?
- რატომ არ მოსწონს პუტინს ნეიტრალური უკრაინა? (უკრაინის ნეიტრალური სტატუსი აქტუალური ხდება - რას ნიშნავს ეს პუტინისთვის?)
- მასობრივი უკონტროლო მიგრაცია და საქართველოს ხელისუფლების პოზიცია
- რა ცვლილებები მოხდა პუტინის რეჟიმის პროპაგანდის ნარატივებში უკრაინაში რუსეთის შეჭრიდან დღემდე
- უკრაინა ევროკავშირში პრაქტიკული ინტეგრაციის გზას მალე დაადგება, საქართველო?
- როგორია თურქეთის პოზიციები და ქმედებები რუსეთ-უკრაინის ომში
- ნატოს შესაძლო გაფართოება ჩრდილოეთ ევროპაში და მისი მნიშვნელობა საქართველოსა და უკრაინისთვის
- პეკინის ზამთრის პოლიტიკური ოლიმპიადა
- რა დგას პუტინის უკრაინაში გამბიტის უკან?
- 2021 აფხაზეთში: ენერგოკრიზისი, ახალი „მინისტრი“ და პოლიტიკური დაპირისპირება
- L'Europe pourra-t-elle éviter le “déjà vu” ? (საფრანგეთი, ევროკავშირის საბჭოს თავმჯდომარე და დაძაბულობა აღმოსავლეთ ევროპაში)
- რამზან კადიროვის რეჟიმის ახალი სამიზნეები
- რა პერსპექტივები დასახა 15 დეკემბერს გამართულმა აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტმა?
- აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტი - რატომ უნდა აღიარონ „ასოცირებული ტრიო“?
- რა გავლენას მოახდენს მერკელის პოლიტიკიდან წასვლა ევროკავშირის პოლიტიკაზე რუსეთისა და აღმოსავლეთის სამეზობლოს მიმართ?
- რა დგას საქართველოსა და უნგრეთის მთავრობების მზარდი თანამშრომლობის უკან
- „დობერმანი“ მინისტრად: ინალ არძინბას პერსპექტივები და გამოწვევები
- კრიზისი ბელარუსში: როგორ გავაძლიეროთ ჩვენი მედეგობა რუსეთის სტრატეგიის წინააღმდეგ მის ახლო სამეზობლოში
- ევროკავშირი-პოლონეთის გაუარესებული ურთიერთობები და მისი მნიშვნელობა აღმოსავლეთ პარტნიორობის პროგრამისთვის
- ბელარუსი ერთი წლის შემდეგ: დასუსტებული რეჟიმი რუსული „დაცვის“ ქვეშ
- რატომ დაიძაბა ირან-აზერბაიჯანის ურთიერთობები?
- რუსეთის საპარლამენტო არჩევნები - რა შეიძლება ითქვას რეჟიმის სტაბილურობაზე
- გეზი ჩინეთიდან ტაივანისკენ - ახალი საგარეო პოლიტიკური ტრენდი ცენტრალურ და აღმოსავლეთ ევროპაში
- ვაქცინაცია: „ყოფნა?... არ ყოფნა?...“
- შარიათის პატრული ყაბარდო-ბალყარეთში: მზარდი ტენდენცია თუ ადგილობრივი კონფლიქტი?
- ბელარუსის გასვლა აღმოსავლეთ პარტნიორობიდან - რა იქნება შემდგომ?
- Pacta Sunt Servanda: ხელშეკრულებები უნდა შესრულდეს
- ასოცირებული ტრიო და მისი მომავალი
- აფხაზეთში ახალი „პოლიტიკური ელიტის“ ჩამოყალიბება - ვინ ჩაანაცვლებს ძველ „ელიტას“?
- რა სიმბოლოა ევროკავშირის დროშაზე და რატომ არ უნდა ჩამოხიოს და დაწვას ის ჭეშმარიტმა ქრისტიანმა
- არქტიკის გამდნარი ყინული და მზარდი საფრთხეები
- რუსეთის მიმართ ევროკავშირის საგარეო პოლიტიკის გადაფასება
- შეთანხმება „დრაკონთან“ – ჩინეთ-ევროკავშირის საინვესტიციო ხელშეკრულების რისკები
- ვის გამოუტანა განაჩენი მოსამართლემ: ნავალნის, პუტინს თუ რუსეთს?!
- ბაიდენის თავსატეხი
- 2020 აფხაზეთში: „არჩევნები“, პანდემია და მეტი ინტეგრაცია რუსეთთან
- უნგრეთის კრიზისი: ევროკავშირის წარუმატებლობა ავტორიტარიზმის წინააღმდეგ?
- რამდენიმე მოსაზრება ტერმინის „პოსტსაბჭოთა სივრცე“ გამოყენების თაობაზე
- საქართველოს ევროპული გზა პანდემიური დეგლობალიზაციის პირობებში
- თურქეთის კავკასიური პოლიტიკა სომხეთ-აზერბაიჯანის ბოლო დაძაბულობის ფონზე
- ხაბაროვსკის საპროტესტო გამოსვლები, როგორც რუსეთის ფედერაციის სტაბილურობის ერთგვარი ინდიკატორი
- პოლიტიკური კრიზისის ანატომია ოკუპირებულ აფხაზეთში
- რას ნიშნავს გენერალ ყასემ სოლეიმანის ლიკვიდაცია?
- რას მოუტანს საქართველოს რუსეთთან დიალოგის ახალი ფორმატი?
- საით მიდის ეკონომიკური პოლიტიკა?
- რუსული პროპაგანდის მთავარი გზავნილები
- რა ვიცით რუსეთის ფედერაციისა და საქართველოს საგარეო საქმეთა მინისტრების შეხვედრის შესახებ?
- ანტისაოკუპაციო პოლიტიკის ახალი აქცენტები
- საქართველოს საკითხი არ განიხილება დიდი შვიდეულის სამიტზე - ვისი ბრალია?
- ევროპარლამენტის არჩევნების შედეგები - რას ნიშნავს საქართველოსთვის?
- 10 წელი აღმოსავლეთ პარტნიორობის დაარსებიდან
- როგორ შევაჩეროთ რუსეთი
- ქალბატონ სალომე ზურაბიშვილს საშუალება ეძლევა 2019 წელს უზრუნველყოს საქართველოს მნიშვნელოვანი დიპლომატიური წარმატება საფრანგეთში
- აშშ-ის შუალედური არჩევნები: შედეგები და მნიშვნელობა
- სომხეთის პარლამენტმა ახალი პრეზიდენტი აირჩია: ვინ იქნება ახალი პრემიერ-მინისტრი?
- პუტინის ვიზიტი ოკუპირებულ აფხაზეთში: იყო კი ჩვენი რეაქცია საკმარისი?
- პენსის ვიზიტი საქართველოში: რამდენიმე გაკვეთილი და რას უნდა ველოდოთ
- მისაღებია თუ არა საქართველოს ნეიტრალიტეტის გამოცხადება
- საქართველოს ევროპული პერსპექტივა ევროკავშირის შემდგომი ევოლუციის კონტექსტში
- Brexit-ის მოლაპარაკება ევროკავშირსა და დიდ ბრიტანეთს შორის განახლდა: რა გავლენას მოახდენს იგი საქართველოზე?
- როგორ შევაჩეროთ „მცოცავი ოკუპაცია“
- კრემლის პოლიტიკა საქართველოს ოკუპირებულ რეგიონებში ახალ ეტაპზე გადადის
- სირიის სამოქალაქო ომი რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- რუსეთის იმპერიალიზმთან ბრძოლის მეორე რაუნდი, რომლის მოგება შესაძლებელია
- თურქეთის საშინაო და საგარეო პოლიტიკა რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- პოსტსაბჭოთა ქვეყნები - ბრძოლა ძალაუფლების ლეგიტიმაციისთვის