რონდელის ბლოგი
„რურალური ორბანიზმი“ - პოლარიზაცია, როგორც უნგრეთის პოლიტიკური მომავლის განმსაზღვრელი ფაქტორი
ერეკლე იანტბელიძე, კონტრიბუტორი პოლიტიკის ანალიტიკოსი, ევროპის კოლეჯის მაგისტრანტი
2022 წლის გაზაფხული პოლიტიკურად ძალიან რთული აღმოჩნდა არა მხოლოდ აღმოსავლეთ, არამედ ცენტრალური ევროპისათვისაც. უკრაინაში რუსეთის სამხედრო აგრესიამ ევროპის კონტინენტური უსაფრთხოების საკითხი კითხვის ნიშნის ქვეშ დააყენა. გარდა საგარეო-პოლიტიკური კრიზისისა, ევროპის სახელმწიფოთა უმრავლესობა მორალური დილემის წინაშე აღმოჩნდა, სადაც ზღვარი გავიდა სტრატეგიულ და ღირებულებით ერთიანობასა და სოციალურ-ეკონომიკურ კეთილდღეობას შორის. მაგალითისათვის, ევროკავშირში საერთო კონსერვატიული ინტერესების დამცველი უნგრეთისა და პოლონეთის მმართველი წრეები ურთიერთსაპირისპირო პოზიციების გამხმოვანებლებად გადაიქცნენ. გარდა ამისა, უნგრეთის პრემიერ-მინისტრმა ვიქტორ ორბანმა ღიად გამოხატა უკმაყოფილება და გააკრიტიკა რუსეთის მიმართ სანქციების დაწესება, რამაც ერთი ორად შეაყოვნა ევროკავშირის ქმედითუნარიანობა. ამ ყოველივემ კიდევ ერთხელ გამოააშკარავა საერთაშორისო ორგანიზაციებისა და ალიანსების სიმყიფე, რაც უნგრეთის შემთხვევაში განპირობებული იყო ეროვნული ინტერესების წინ დაყენებით. ვიქტორ ორბანმა და „ფიდესის“ (Fidesz) სამოქალაქო ალიანსმა, ნებსით თუ უნებლიედ, შეძლეს ევროპაში არსებული კრიზისი ეფექტურად გამოეყენებინათ საპარლამენტო არჩევნების წინ და დამაჯერებელი სხვაობით მოეპოვებინათ გამარჯვება.
უნგრეთის ეროვნულ ასამბლეაში (საკანონმდებლო ორგანო) 199 დეპუტატს მიენიჭა მანდატი, რომელთა შორის ორ მესამედს „ფიდესის“ პოლიტიკური ელიტა იკავებს. ვიქტორ ორბანის გუნდმა ზედიზედ მეოთხედ მოახერხა უმრავლესობაში დარჩენა და 2018 წლის საპარლამენტო არჩევნებთან შედარებით „ფიდესის“ მხარდაჭერა კიდევ უფრო გაიზარდა (2018 წლის მონაცემებით, მმართველმა გუნდმა მოიპოვა ხმების 49,3%, ხოლო 2022 წლის მონაცემებით - 54,1%). საგრძნობია საზოგადოებრივი მხარდაჭერის ცვლილების დინამიკა, რაც 9 მარტიდან 3 აპრილამდე მკვეთრად შეიცვალა („გაერთიანებულმა ოპოზიციამ“ დაკარგა ხმების დაახლოებით 10%, მაშინ, როდესაც „ფიდესის“ პოლიტიკურმა გუნდმა შეძლო 5%-ით გაეზარდა საკუთარი უპირატესობა). ნაციონალ-კონსერვატიულად შერაცხული პოლიტიკური გუნდის წარმატება განაპირობა ე.წ. „ჯერიმანდერინგისა“ (Gerrymandering)* და მედიასაშუალებების ეფექტურმა გამოყენებამ. თუმცა, შედეგებზე გადამწყვეტი გავლენა იქონია სახელმწიფოში არსებულმა მკვეთრად პოლარიზებულმა პოლიტიკურმა გარემომ მოსახლეობის ურბანულ და რურალურ, ანუ სასოფლო-სამეურნეო, რეგიონებს შორის.
დასავლურ დემოკრატიებში გასაკვირი აღარაა ინტერესთა კონფლიქტი დიდ ქალაქებში მაცხოვრებელთა და სოფლად მობინადრე მოქალაქეებს შორის. ის, რაც განასხვავებს ცენტრალური ევროპის ორ სახელმწიფოს, სახელდობრ, უნგრეთსა და პოლონეთს, ეს არის პროცენტულად მაღალი კონცენტრაცია რურალურ არეალში მცხოვრები ამომრჩევლებისა. სტატისტიკურად, მოსახლეობის 40% მიეკუთვნება პატარა ქალაქებსა და სოფლად მაცხოვრებელთა რიგებს, რაც უნგრეთის შემთხვევაში შეადგენს პოტენციურად სამ მილიონ ამომრჩეველს. არჩევნებიდან არჩევნებამდე კი უფრო და უფრო იზრდება შეხედულებათა პოლარიზაცია, რასაც ხელოვნურად ასაზრდოებენ მმართველი თუ ოპოზიციური ლიდერები პოლიტიკური დივიდენდების მოსაპოვებლად. ვიქტორ ორბანმა ჯერ კიდევ 1994 წლიდან შეიქმნა სოფლად მაცხოვრებელი ადამიანის რეპუტაცია და იმიჯი, რაც ერთ-ერთი გადამწყვეტი ფაქტორი აღმოჩნდა მისი პოლიტიკური გუნდის წარმატებისა 2022 წლის საპარლამენტო არჩევნებშიც. მისმა აქტიურმა ჩართულობამ რეგიონალურ, კულტურულ ფესტივალებსა და პროგრამებში გარდაქმნა საზოგადოებრივი განწყობები პოლიტიკური ლიდერის მიმართ, რომელიც გამოირჩევა პრაგმატულობით, კონსტრუქციულობითა და ეროვნული ინტერესების დაცვით. შესაბამისად, უნგრეთში მიმდინარე პოლიტიკურ პროცესებს შესაძლოა ვუწოდოთ „რურალური ორბანიზმი“, რადგან გაერთიანებული ოპოზიციის პირობებშიც კი ვერ მოხერხდა ალტერნატიული ხედვის შეთავაზება, რაც შეასუსტებდა პოლიტიკურ პოლარიზაციას საზოგადოებაში და ჩაანაცვლებდა ვიქტორ ორბანის პოპულისტურ ხედვებს ახალი პროგრესული იდეებით.
მიუხედავად შექმნილი იმიჯისა, პოპულიზმისა და მედიაპროპაგანდისა დასავლური სამყარო მოელოდა ვიქტორ ორბანის პოზიციების შესუსტებას უკრაინის კონფლიქტიდან გამომდინარე. მისი ხედვები მიუღებელი აღმოჩნდა ბევრი ევროსკეპტიკოსისთვისაც. ამის საპირისპიროდ, განსაცვიფრებელია, თუ როგორ შეძლო „ფიდესის“ პოლიტიკურმა გუნდმა კონკრეტულ საკითხებზე აპელირებით უნგრეთის მოსახლეობის აზრის კიდევ უფრო ეფექტური პოლარიზაცია და ოპოზიციის მხილება მათ არათანმიმდევრულ ქმედებებში.
პირველ რიგში, უნდა აღინიშნოს სახელმწიფო მედიასაშუალებების მხრიდან „ფიდესის“ პოზიციების იმგვარი ფორმულირება, რამაც გამოიწვია გაერთიანებული ოპოზიციის სტიგმატიზაცია. ქვეყნის პერიფერიულ რეგიონებში მოსახლეობას შეექმნა შთაბეჭდილება, რომ ოპოზიციური ძალები ღიად ცდილობდნენ სახელმწიფოს ჩართვას სამხედრო კონფლიქტში. რეალურად კი, ოპოზიციის ლიდერი პიტერ მარკი-ზაი მმართველ გუნდს ადანაშაულებდა უნგრეთის „იზოლაციონიზმში“, რაც ევროპის საერთო პოლიტიკურ ქმედებებთან ასინქრონულად მოდიოდა. ამიტომაც გასაკვირი არ არის ის ფაქტი, რომ გაერთიანებული ოპოზიციის მთავარი ლოზუნგი ჟღერდა ამგვარად: „ორბანი ან ევროპა“ (Orban or Europe). გარდა ამისა, მმართველმა გუნდმა სამოქალაქო მობილიზაცია გაზარდა მცდარი რიტორიკით, თითქოს ამ არჩევნებზე წყდებოდა ქვეყნის ყოფნა-არყოფნის საკითხი, რასაც უკრაინაში მიმდინარე კონფლიქტი ედო სარჩულად. მოსახლეობას არჩევანი უნდა გაეკეთებინა, ერთი მხრივ, მშვიდობასა და სტაბილურობას ხოლო, მეორე მხრივ, ომსა და ქაოსს შორის. ვიქტორ ორბანმა შეძლო საგარეო პოლიტიკური კრიზისის ინტერპრეტირება არა როგორც რეგიონალურ თუ გლობალურ, არამედ როგორც შიდა პოლიტიკურ პრობლემად. რუსეთის ფედერაციაზე მზარდი ენერგოდამოკიდებულების პირობებში ორბანმა დაარწმუნა ქვეყნის პერიფერიულ რეგიონებში მაცხოვრებლების უმრავლესობა, რომ ამ რთულ პერიოდში აუცილებელი იყო სტაბილურობის შენარჩუნება, რომელსაც მხოლოდ და მხოლოდ „ფიდესი“ უზრუნველყოფდა. როგორც არჩევნების შედეგებიდან გამოჩნდა, თავად უკრაინის პრეზიდენტის ვოლოდიმირ ზელენსკის მკაცრი კრიტიკაც კი ვერ აღმოჩნდა ვიქტორ ორბანის შიდაპოლიტიკური პოზიციების შემასუსტებელი.
ევროკავშირის პოზიცია მკაფიოა უნგრეთის მმართველი ლიდერის მიმართ. ჯერ კიდევ 2015 წლის მაისში ევროკომისიის ყოფილმა პრეზიდენტმა ჟან-კლოდ იუნკერმა ორბანს გარკვეული ირონიითა და იუმორით უწოდა „დიქტატორი“, რაც გამოწვეული იყო „ფიდესის“ მხრიდან სიკვდილით დასჯის (death penalty) აღდგენის წინადადების განხილვით. მას შემდეგ უნგრეთის პოლიტიკური ელიტის მიმართ ნეგატიური დამოკიდებულება კიდევ უფრო გაიზარდა, თუმცა დემოკრატიული პრინციპებიდან გამომდინარე ევროპაში ლეგიტიმურად აღიარეს არჩევნების შედეგები. ევროკავშირში გამოითქვა შემდეგი მოსაზრება, რომ უნგრელმა მოქალაქეებმა თავად უნდა განსაზღვრონ, თუ ვის გადასცემენ სახელმწიფოს მართვის სადავეებს, მაგრამ მათ ასევე უნდა ესმოდეთ ის გარემოებები, რამაც შეიძლება ევროპული ღირებულებების (პლურალიზმი, ტოლერანტობა, დემოკრატია) შელახვის შემთხვევაში შეამციროს ევროკავშირიდან წამოსული ფინანსური რესურსების მოცულობა, რაც სასიცოცხლოდ მნიშვნელოვანია უნგრეთისათვის. უმთავრესი პრობლემა კი ისაა, რომ მცირე ქალაქებსა და სოფლად მაცხოვრებელი მოსახლეობის უმრავლესობას ალტერნატიული ინფორმაციის გაგების შესაძლებლობა არ ეძლევა. როგორც ციფრულ, ისე ბეჭდურ მედიაში დომინირებს „ფიდესის“ პოლიტიკური ნარატივი, რაც ეკონომიკური და სოციალური თვალსაზრისით დამოკიდებულია ევროკავშირის ფინანსურ სახსრებზე, ხოლო იდეოლოგიური შეხედულებებით ატარებს ანტიევროპულ ღირებულებით განწყობებს.
უნგრეთის საპარლამენტო არჩევნების შედეგების გათვალისწინებით, ევროპაში გამოჩნდა ის მკაფიო ელემენტები, რაც ბადებს ახალი ტიპის პოლარიზაციას საზოგადოებაში. რეგიონალური დიფერენციაცია პოლიტიკურ ინტერესებს შორის რაიმე უცხო არ ყოფილა დასავლური დემოკრატიებისათვის, თუმცა პოლიტიკური კრიზისის პირობებში ასე ეფექტურად მხოლოდ ვიქტორ ორბანის გუნდმა მოახერხა პერიფერიულ არეალში მაცხოვრებელი მოსახლეობის აბსოლუტური მხარდაჭერა.
შექმნილი პრეცედენტი „რურალური ორბანიზმის“ სახით, სავარაუდოდ, სხვა ევროპულ სახელმწიფოებშიც აღმოცენდება. თავად უნგრეთის შემთხვევაში კი, ფაქტია, რომ მომდევნო ოთხი წლის განმავლობაში მმართველი გუნდი შეეცდება კიდევ უფრო მეტად გააღვივოს პოლარიზაცია ქვეყნის პერიფერიულ და ცენტრალურ რეგიონებს შორის, რათა მოპოვებული ლეგიტიმაცია შეინარჩუნოს. ოპოზიციურ ძალებს კი მართებთ აქტიურობა სწორედ ისეთ სოფლებსა და რეგიონებში, სადაც, მძიმე ეკონომიკური, სოციალური და ენერგეტიკული კრიზისის პირობებშიც კი, შესაძლებელია ერთი ხელის მოსმით გადაესვას ხაზი მათ მოპოვებულ უპირატესობას სახელმწიფოს მსხვილ და ცენტრალურ ქალაქებში.
თემატური პოსტები
- უნგრეთის არალიბერალური ზეგავლენა საქართველოს ევროპულ ინტეგრაციაზე: შემაშფოთებელი ტენდენცია
- ბლოგი მალე დაემატება
- რუსეთ-საქართველოს შორის ოკუპირებული აფხაზეთის გავლით სარკინიგზო მიმოსვლის აღდგენის მოსალოდნელი პოლიტიკური შედეგები
- ევროკავშირის სანქციების მე-11 პაკეტი და საქართველო
- ოკუპირებული აფხაზეთი და ცხინვალის რეგიონი: ვაჭრობის „ლეგალიზაცია“ და რუსეთის სატრანზიტო დერეფნის პერსპექტივები
- იგებს თუ არა უკრაინა ომს და რა გათვლა შეიძლება ჰქონდეს რუსეთს?
- რუსეთის დიპლომატიური იერიში აფრიკაში
- რუსეთის საგარეო პოლიტიკის ახალი კონცეფცია და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- რატომ არის მნიშვნელოვანი ესტონეთის საპარლამენტო არჩევნები უკრაინისა და აღმოსავლეთ ევროპისთვის?
- რეალურია თუ არა ამერიკის უკრაინის ომით დაღლა?
- სანქციების მეათე პაკეტი - რუსული აგრესიის ერთი წელი
- ჩინეთ-რუსეთის ურთიერთობის დინამიკა რუსეთ-უკრაინის ომის ფონზე
- რუსეთ-უკრაინის ომი და რუსეთის გრძელვადიანი სტრატეგიული ინტერესები
- ფრენების აღდგენა რუსეთთან – პოტენციური შედეგები საქართველოსთვის
- ჰიბრიდული ომი რუსული წესებით და უკრაინის რეზისტენტობა
- მოლდოვის გამოწვევები უკრაინაში ომის ფონზე
- ცვლის თუ არა ისრაელის ახალი მთავრობა ამ ქვეყნის პოლიტიკას რუსეთ-უკრაინის ომის მიმართ?
- რა სურს რუსეთს საქართველოსგან?
- სანქციების მეცხრე პაკეტი - რუსული ესკალაციისა და სარაკეტო იერიშების საპასუხოდ
- საფრთხე, რომელიც რუსეთ-უკრაინის ომის შემდეგ შეიძლება დაემუქროს რუსეთის მეზობლებს
- რისთვის ემზადება ბელარუსი
- ბელარუსის და რუსეთის მიერ ოკუპირებულ აფხაზეთთან სავაჭრო-ეკონომიკური ურთიერთობების გაღრმავება: „აფხაზეთის დამოუკიდებლობის“ აღიარების წინაპირობა?
- „მიტაცებული ემოციები“ - რუსული პროპაგანდა
- მოახლოებული ზამთრის ენერგოკრიზისი ევროპაში: შეუძლია თუ არა აზერბაიჯანს კონტინენტის მძლავრი ენერგომომმარაგებელი გახდეს?
- სანქციების მერვე პაკეტი - პასუხი რუსულ ანექსიასა და უკანონო რეფერენდუმებზე
- რა ელის იტალიის საგარეო პოლიტიკას ჯორჯია მელონის გამარჯვების შემდეგ?
- სანქციების მეშვიდე პაკეტი და ემბარგო რუსულ ოქროზე
- კანდიდატის სტატუსის მომლოდინე საქართველო ევროპულ პერსპექტივას მიიღებს, რაზე გვაქვს სანერვიულო?
- ცხინვალის არშემდგარი რეფერენდუმი
- ომი და საქართველო
- „ავტოკრატიული მშვიდობა“
- არალეგიტიმური საპრეზიდენტო არჩევნები ცხინვალის რეგიონში: რატომ წააგო ბიბილოვმა და რა იქნება ბიბილოვის შემდეგ?
- ომი უკრაინაში და გაერთიანებული სამეფოს ახალი როლი აღმოსავლეთ ევროპაში
- რას მოუტანს სამხრეთ კავკასიას ეუთოს მინსკის ჯგუფის გაუქმება?
- საფრანგეთის საპრეზიდენტო არჩევნები და ევროპის პოლიტიკური მომავალი
- შეძლებს თუ ვერა ფაშინიანი გარდატეხის შეტანას სომხეთ-აზერბაიჯანის ურთიერთობებში?
- რატომ გააქტიურდა აფხაზური მხარე სოციალურ ქსელებში?
- რატომ არ მოსწონს პუტინს ნეიტრალური უკრაინა? (უკრაინის ნეიტრალური სტატუსი აქტუალური ხდება - რას ნიშნავს ეს პუტინისთვის?)
- ევროპის ენერგომომავალი - გამოწვევები და შესაძლებლობები
- მასობრივი უკონტროლო მიგრაცია და საქართველოს ხელისუფლების პოზიცია
- რა ცვლილებები მოხდა პუტინის რეჟიმის პროპაგანდის ნარატივებში უკრაინაში რუსეთის შეჭრიდან დღემდე
- უკრაინა ევროკავშირში პრაქტიკული ინტეგრაციის გზას მალე დაადგება, საქართველო?
- როგორია თურქეთის პოზიციები და ქმედებები რუსეთ-უკრაინის ომში
- ნატოს შესაძლო გაფართოება ჩრდილოეთ ევროპაში და მისი მნიშვნელობა საქართველოსა და უკრაინისთვის
- პეკინის ზამთრის პოლიტიკური ოლიმპიადა
- რა დგას პუტინის უკრაინაში გამბიტის უკან?
- 2021 აფხაზეთში: ენერგოკრიზისი, ახალი „მინისტრი“ და პოლიტიკური დაპირისპირება
- L'Europe pourra-t-elle éviter le “déjà vu” ? (საფრანგეთი, ევროკავშირის საბჭოს თავმჯდომარე და დაძაბულობა აღმოსავლეთ ევროპაში)
- აშშ-რუსეთის ურთიერთობები და უკრაინის საკითხი
- რამზან კადიროვის რეჟიმის ახალი სამიზნეები
- რა პერსპექტივები დასახა 15 დეკემბერს გამართულმა აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტმა?
- აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტი - რატომ უნდა აღიარონ „ასოცირებული ტრიო“?
- რა გავლენას მოახდენს მერკელის პოლიტიკიდან წასვლა ევროკავშირის პოლიტიკაზე რუსეთისა და აღმოსავლეთის სამეზობლოს მიმართ?
- რა დგას საქართველოსა და უნგრეთის მთავრობების მზარდი თანამშრომლობის უკან
- „დობერმანი“ მინისტრად: ინალ არძინბას პერსპექტივები და გამოწვევები
- კრიზისი ბელარუსში: როგორ გავაძლიეროთ ჩვენი მედეგობა რუსეთის სტრატეგიის წინააღმდეგ მის ახლო სამეზობლოში
- მოლდოვას გაზის კრიზისი-რუსეთის კიდევ ერთი პოლიტიკური შანტაჟი
- ევროკავშირი-პოლონეთის გაუარესებული ურთიერთობები და მისი მნიშვნელობა აღმოსავლეთ პარტნიორობის პროგრამისთვის
- ბელარუსი ერთი წლის შემდეგ: დასუსტებული რეჟიმი რუსული „დაცვის“ ქვეშ
- რატომ დაიძაბა ირან-აზერბაიჯანის ურთიერთობები?
- რუსეთის საპარლამენტო არჩევნები - რა შეიძლება ითქვას რეჟიმის სტაბილურობაზე
- გეზი ჩინეთიდან ტაივანისკენ - ახალი საგარეო პოლიტიკური ტრენდი ცენტრალურ და აღმოსავლეთ ევროპაში
- ვაქცინაცია: „ყოფნა?... არ ყოფნა?...“
- შეუძლია თუ არა საქართველოს ჩინეთი რუსეთის დასაბალანსებლად გამოიყენოს?
- შარიათის პატრული ყაბარდო-ბალყარეთში: მზარდი ტენდენცია თუ ადგილობრივი კონფლიქტი?
- ბელარუსის გასვლა აღმოსავლეთ პარტნიორობიდან - რა იქნება შემდგომ?
- Pacta Sunt Servanda: ხელშეკრულებები უნდა შესრულდეს
- ასოცირებული ტრიო და მისი მომავალი
- აფხაზეთში ახალი „პოლიტიკური ელიტის“ ჩამოყალიბება - ვინ ჩაანაცვლებს ძველ „ელიტას“?
- რა სიმბოლოა ევროკავშირის დროშაზე და რატომ არ უნდა ჩამოხიოს და დაწვას ის ჭეშმარიტმა ქრისტიანმა
- ჟენევის სამიტის კიბერგანზომილება
- არქტიკის გამდნარი ყინული და მზარდი საფრთხეები
- ევროპა „საზიანო გარიგების“ შედეგების მოლოდინში
- რუსეთის მიმართ ევროკავშირის საგარეო პოლიტიკის გადაფასება
- აშშ, ლიბერალური საერთაშორისო წესრიგი, 2021 წლის გამოწვევები და საქართველო
- პოლიტიკური კრიზისი მოლდოვაში - ჩიხი გამოსავლის გარეშე
- რუსეთის ტესტი თუ ბულინგი?
- ვაქცინის დიპლომატია - ახალი შესაძლებლობა გლობალური ავტორიტარული გავლენისთვის
- შეთანხმება „დრაკონთან“ – ჩინეთ-ევროკავშირის საინვესტიციო ხელშეკრულების რისკები
- რუსული გაზის მონოპოლიის დასასრული ბალკანეთზე
- ვის გამოუტანა განაჩენი მოსამართლემ: ნავალნის, პუტინს თუ რუსეთს?!
- ბაიდენის თავსატეხი
- 2020 აფხაზეთში: „არჩევნები“, პანდემია და მეტი ინტეგრაცია რუსეთთან
- უნგრეთის კრიზისი: ევროკავშირის წარუმატებლობა ავტორიტარიზმის წინააღმდეგ?
- ვლ. პუტინის ყოველწლიური დიდი პრეს-კონფერენცია - საყურადღებო გარემოებები და გზავნილები
- რუსეთის ენერგოპოლიტიკა ცხინვალის რეგიონში
- ვინ მოიგო და ვინ წააგო ყარაბაღის ომით
- რა მოიპოვა რუსეთმა ყარაბაღში
- რა წააგო და რა არ წააგო სომხეთმა ყარაბაღში ცეცხლის შეწყვეტის შესახებ ხელმოწერილი დეკლარაციის შედეგად
- ბელარუსის საპროტესტო აქციები, ლუკაშენკო და რუსეთის ფედერაცია
- რამდენიმე მოსაზრება ტერმინის „პოსტსაბჭოთა სივრცე“ გამოყენების თაობაზე
- საქართველოს ევროპული გზა პანდემიური დეგლობალიზაციის პირობებში
- თურქეთის კავკასიური პოლიტიკა სომხეთ-აზერბაიჯანის ბოლო დაძაბულობის ფონზე
- ხაბაროვსკის საპროტესტო გამოსვლები, როგორც რუსეთის ფედერაციის სტაბილურობის ერთგვარი ინდიკატორი
- პანდემიური პროპაგანდის ტრიო, როგორ იღებს მიზანში დასავლეთს ჩინეთი, რუსეთი და ირანი
- From Russia with love, თუ რუსეთიდან… ეშმაკური გეგმით
- „არჩევნები“ აფხაზეთში: ახალი „პრეზიდენტის“ რევანში და გამოწვევები
- ჩვენი და 1921 წლის ქართველების საერთო ბრძოლის შესახებ
- რუსეთ-თურქეთის დაპირისპირება სირიაში
- პოლიტიკური კრიზისის ანატომია ოკუპირებულ აფხაზეთში
- რას ნიშნავს გენერალ ყასემ სოლეიმანის ლიკვიდაცია?
- რას მოუტანს საქართველოს რუსეთთან დიალოგის ახალი ფორმატი?
- „რუსული კულტურის ცენტრის“ შესახებ
- საით მიდის ეკონომიკური პოლიტიკა?
- რუსული პროპაგანდის მთავარი გზავნილები
- რა ვიცით რუსეთის ფედერაციისა და საქართველოს საგარეო საქმეთა მინისტრების შეხვედრის შესახებ?
- ანტისაოკუპაციო პოლიტიკის ახალი აქცენტები
- საქართველოს საკითხი არ განიხილება დიდი შვიდეულის სამიტზე - ვისი ბრალია?
- ვლადიმერ პუტინის ძირითადი გზავნილები Financial Times-თვის მიცემული ინტერვიუდან
- საქართველო და რუსეთის პოსტმოდერნისტული ფაშიზმი
- დუგინი მოგვევლინა საქართველოს გულშემატკივრად - რას უნდა ვუმადლოდეთ ამ ფაქტს?
- ევროპარლამენტის არჩევნების შედეგები - რას ნიშნავს საქართველოსთვის?
- 10 წელი აღმოსავლეთ პარტნიორობის დაარსებიდან
- როგორ შევაჩეროთ რუსეთი
- ნატოს, რუსეთის და პატ ბუჩანანის შესახებ
- მუშაობს თუ არა სტრატეგიული პარტნიორობის პრინციპი უკრაინა-საქართველოს ურთიერთობებში?
- დღევანდელი რუსეთის რელიგიური ომები
- აშშ-ის შუალედური არჩევნები: შედეგები და მნიშვნელობა
- ბოლტონის ვიზიტი მოსკოვში - რას უნდა ველოდოთ აშშ-რუსეთის ურთიერთობებში?!
- ყარაბაღის კონფლიქტის განახლების რისკი სომხეთში მომხდარი ხავერდოვანი რევოლუციის შემდეგ
- სირიის იდლიბის პროვინციაში შექმნილი სიტუაცია, მხარეთა ინტერესები და საფრთხეები
- ჰელსინკის სამიტი და მისი ძირითადი შედეგები
- რატომ არის აუცილებელი ვიცოდეთ რომელ რიცხვში დაიწყო 2008 წლის ომი
- გადამწყვეტი ბრძოლა უკრაინის ეკლესიის დამოუკიდებლობისთვის
- საქართველოს ადგილი „დასავლეთთან დაახლოების ინდექსი 2018-ში“
- რატომ არ გაამართლა ჩვენი მოლოდინი შარლევუაში (კანადა) დიდი შვიდეულის სამიტის შედეგებმა?
- როგორ მოვიგოთ ცივი ომი 2.0
- რუსეთის „ელჩის“ როტაცია აფხაზეთში
- რატომ არ გაახსენდათ დიდი შვიდეულის საგარეო საქმეთა მინისტრებს საქართველო ტორონტოში 2018 წლის 23 აპრილის შეხვედრის დროს?
- ამერიკის სტრატეგია და საქართველო
- პუტინის წინასაარჩევნო ეკონომიკური დაპირებები: მითი და რეალობა
- დარჩეს ჟენევა ისე, როგორც არის
- თურქეთის სამხედრო ოპერაცია აფრინში - ახალი ფაზა სირიის კონფლიქტში
- კრემლის საკადრო გადაწყვეტილებები და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეები და საქართველოს უსაფრთხოების სისტემა
- ევრაზიის ეკონომიკური კავშირი და რუსეთ-საქართველოს თავისუფალი ვაჭრობის შეთანხმების პრობლემები
- არის თუ არა საქართველოს ექსპორტის ზრდა მდგრადი?
- ცხინვალის რეგიონში უსაფრთხოების სფეროზე რუსეთის გავლენა იზრდება: მხარდაჭერა სრული ინტეგრაციის სანაცვლოდ
- რა ელით გალელებს?
- სამხედრო ხარჯების ზრდა და რუსეთთან ურთიერთობა: აზერბაიჯანი სომხეთზე უპირატესობის მოპოვებას ცდილობს
- ხელის შეშლა და ყურადღების გაფანტვა: დასავლეთთან ურთიერთობის რუსული მეთოდოლოგია
- რუსი დიპლომატები საქართველოში - ვინ არიან ისინი, რამდენი არიან და რას საქმიანობენ?
- პუტინის ვიზიტი ოკუპირებულ აფხაზეთში: იყო კი ჩვენი რეაქცია საკმარისი?
- პენსის ვიზიტი საქართველოში: რამდენიმე გაკვეთილი და რას უნდა ველოდოთ
- მისაღებია თუ არა საქართველოს ნეიტრალიტეტის გამოცხადება
- საქართველოს ევროპული პერსპექტივა ევროკავშირის შემდგომი ევოლუციის კონტექსტში
- Brexit-ის მოლაპარაკება ევროკავშირსა და დიდ ბრიტანეთს შორის განახლდა: რა გავლენას მოახდენს იგი საქართველოზე?
- როგორ შევაჩეროთ „მცოცავი ოკუპაცია“
- კრემლის პოლიტიკა საქართველოს ოკუპირებულ რეგიონებში ახალ ეტაპზე გადადის
- სირიის სამოქალაქო ომი რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- რუსეთის იმპერიალიზმთან ბრძოლის მეორე რაუნდი, რომლის მოგება შესაძლებელია
- თურქეთის საშინაო და საგარეო პოლიტიკა რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- პოსტსაბჭოთა ქვეყნები - ბრძოლა ძალაუფლების ლეგიტიმაციისთვის
- საპარლამენტო არჩევნები სომხეთში - მმართველი პარტიის ტრიუმფი
- საქართველოს დღევანდელი საგარეო პოლიტიკა - რამდენად ეფექტურად უმკლავდება იგი არსებულ გამოწვევებს?
- რამდენიმე მოსაზრება „გაზპრომთან“ დადებული ხელშეკრულების თაობაზე
- ახალი რუსული შეიარაღება კავკასიაში და მისი გავლენა საქართველოს ევროატლანტიკურ მისწრაფებებზე