რონდელის ბლოგი
მოახლოებული ზამთრის ენერგოკრიზისი ევროპაში: შეუძლია თუ არა აზერბაიჯანს კონტინენტის მძლავრი ენერგომომმარაგებელი გახდეს?
სოსო ძამუკაშვილი, კონტრიბუტორი პოლიტიკის ანალიტიკოსი, ცენტრალური და აღმოსავლეთი ევროპისმცოდნეობის სპეციალისტი, გლაზგოს უნივერსიტეტის მაგისტრანტი
ენერგოკრიზისის საშიშროება ევროკავშირში თანდათან რეალური ხდება, მას შემდეგ, რაც რუსეთმა მას ენერგომიწოდება შეუჩერა. ამის შედეგად, ოქტომბერში ევროკავშირში რუსული ენერგიის ექსპორტმა 75%-იანი ვარდნა განიცადა. ევროკომისიის ოფიციალური განცხადების მიხედვით, რუსეთის მიერ ენერგორესურსების ბერკეტად გამოყენების გამო ევროკავშირისთვის უმნიშვნელოვანესია ენერგოიმპორტის დივერსიფიკაცია. ამასობაში, 1 ოქტომბერს ბულგარეთის დედაქალაქ სოფიაში საბერძნეთსა და ბულგარეთს შორის ახალი გაზსადენის გახსნა აღინიშნა, რომლის მიზანიც სწორედ რუსულ გაზზე დამოკიდებულების შემცირება იქნება.
საბერძნეთ-ბულგარეთის დამაკავშირებელი სადენის გახსნა ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ნაბიჯია ევროპის რუსულ ბუნებრივ აირზე დამოკიდებულების შემცირებისთვის და მასში, ევროკავშირთან ერთად, აზერბაიჯანიც იყო ჩართული. 182-კილომეტრიანი სადენის მშენებლობა 13 წლის წინ დაიწყო და ევროკავშირის 250-მილიონიანი დახმარებით სწრაფად დასრულდა, მას შემდეგ, რაც რუსეთმა ბულგარეთს ბუნებრივი აირის მიწოდება შეუწყვიტა. გაზსადენი უკავშირდება სამხრეთის ბუნებრივი აირის ხაზს და მიღებულ ენერგორესურსს აზერბაიჯანიდან საქართველოს, თურქეთისა და საბერძნეთის გავლით გაატარებს. საბერძნეთ-ბულგარეთის დამაკავშირებელი მონაკვეთი თავდაპირველად ერთ მილიარდ კუბურ მეტრი მოცულობის ბუნებრივ აირს გადაიტანს ყოველწლიურად, თუმცა მისი მოცულობა 5 მილიარდ კუბური მეტრს შეადგენს. ეს მონაცემი აზერბაიჯანის პოტენციალს საკმაოდ ზრდის და ბულგარეთში არსებული სადენების გამოყენებით მას შეეძლება უფრო მაღალი მოცულობის ენერგიის გაყიდვა ევროპაში.
აღსანიშნავია, რომ საბერძნეთ-ბულგარეთის სადენის გახსნამდე 18 ივლისს ევროკავშირმა ენერგოშეთანხმება დადო აზერბაიჯანთან. ეს მემორანდუმი მოიცავს ბაქოს მიერ ევროკავშირში ექსპორტირებული ბუნებრივი აირის 4 მილიარდი კუბური მეტრით გაზრდას 2022 წლის ბოლომდე, რაც ნიშნავს ჯამში 12 მილიარდი კუბური მეტრის ბუნებრივი აირის გადაზიდვას. ხელშეკრულება ასევე განიხილავს ენერგიის მოცულობის 20 მილიარდ კუბურ მეტრამდე გაზრდასაც 2027 წლისთვის. საბერძნეთ-ბულგარეთის დამაკავშირებელი სადენის გახსნა ივლისის ხელშეკრულებას ეხმაურება და ევროკომისიის პრეზიდენტის ურსულა ფონ დერ ლაიენის მიხედვით, იგი „დიდი ცვლილების მომტანია ევროპის ენერგოუსაფრთხოებისთვის“ და „რუსულ გაზზე დამოკიდებულებიდან გათავისუფლებაზე“ მიანიშნებს.
ევროპაში აზერბაიჯანიდან იმპორტირებული „გადაუდებელი დახმარების“ ბუნებრივი აირი მსოფლიო ყურადღების ცენტრშია მოქცეული, თუმცა გაუგებარია რამდენად შეუძლია ბაქოს „დიდი ენერგომოთამაშე“ გახდეს და რუსული ბუნებრივი აირი მნიშვნელოვნად ჩაანაცვლოს. მიუხედავად იმისა, რომ ოფიციალური განცხადებები სავსებით პოზიტიურია, აზერბაიჯანის ენერგოშესაძლებლობების გათვალისწინებით პასუხგაუცემელია, რამდენად შეუძლია ბაქოს ევროკავშირის დიდი მოლოდინი და ნამდვილად შეძლოს მოსალოდნელი ენერგოკრიზისის მარტივად გადატანაში კონტინენტის დახმარება.
შესაძლებლობების სიმცირე
აზერბაიჯანი უკვე 20 წელია ცდილობს ევროპის მნიშვნელოვანი ენერგომომმარაგებელი გახდეს, რასაც 2020 წელს ტრანსადრიატიკის გაზსადენის გახსნაც მოჰყვა. ეს მილსადენი აზერბაიჯანულ ბუნებრივ აირს საბერძნეთის, ალბანეთისა და ადრიატიკის ზღვის გავლით იტალიას მიაწვდის. ივლისში დადებული ენერგოშეთანხმების საფუძველზე, აზერბაიჯანი 2022 წლისთვის 12 მილიარდი კუბური მეტრის მოცულობის გაზის გადაზიდვას აპირებს ევროკავშირში. ამჟამად აზერბაიჯანული ენერგორესურსები დასავლეთით გაედინება ტრანსანატოლიისა და ტრანსადრიატიკის მილსადენებით, რომელთაც შეუძლიათ 10 მილიარდი კუბური მეტრის მოცულობის ენერგორესურსის გადაზიდვა. დღეისათვის მისი ათვისებული მოცულობა 8 მილიარდ კუბურ მეტრს შეადგენს და აქედან გამომდინარე მხოლოდ შეზღუდული რაოდენობის დამატებითი ბუნებრივი აირის გადაზიდვა შეუძლია. აღსანიშნავია, რომ ეს მონაცემები საბერძნეთ-ბულგარეთის სადენსაც მოიაზრებს. აზერბაიჯანის მიერ მოპოვებული ბუნებრივი აირის ჯამური მოცულობის და არსებული ინფრასტრუქტურის გათვალისწინებით, რთულია იმის თქმა, რომ აზერბაიჯანი რუსეთის ჩანაცვლებას შეძლებს, რადგან აზერბაიჯანიდან ტრანსპორტირებული ბუნებრივი აირი გაზპრომის მიერ ექსპორტირებული ენერგორესურსის (150 მილიარდი კუბური მეტრის ბუნებრივი აირი) მხოლოდ მცირე ნაწილს შეადგენს. ეს კი ევროპის ენერგოკრიზისის დაძლევაში აზერბაიჯანის როლს ბუნდოვანს ხდის. ბევრი ანალიტიკოსი ეჭვობს, რომ ბაქო შეძლებს მნიშვნელოვნად გაზარდოს ენერგოპროდუქცია და ექსპორტი, მიუხედავად იმისა, რომ ივლისის მემორანდუმი და ბაქოსა და ბრიუსელის განცხადებები ოპტიმიზმითაა სავსე.
სამხრეთის გაზსადენის მონაკვეთები (საბერძნეთ-ბულგარეთის დამაკავშირებელი სადენის ჩათვლით), რომელიც აზერბაიჯანიდან ევროკავშირს მიეწოდება საქართველოსა და თურქეთის გავლით (წყარო: სოკარი)
აუცილებლად უნდა აღინიშნოს, რომ აზერბაიჯანის ბუნებრივი აირის რეზერვები საკმაოდ შეზღუდულია. ქვეყანა ენერგიას შეზღუდული რაოდენობით მოიპოვებს და ამის გარდა, მზარდი მოთხოვნის წინაშეც დგას. British Petroleum-ის მიხედვით, შაჰ-დენიზის ველს, რომელზეც აზერბაიჯანის ბუნებრივი აირის უდიდესი ნაწილი მოიპოვება, არ შეუძლია ივლისის მემორანდუმში ნახსენები დამატებითი 10 მილიარდი კუბური მეტრის მოცულობის ბუნებრივი აირის ევროპისთვის მიწოდება. ამასთანავე, დარჩენილი ენერგომომპოვებელი ველები კი მსგავსი მოცულობის ენერგორესურსის მოპოვებას ვერ შეძლებენ. მიუხედავად იმისა, რომ თურქმენეთი ხშირად განიხილება შესაძლო წყაროდ, ამ მხრივ ჯერჯერობით არანაირი პროგრესი არ შეიმჩნევა.
აზერბაიჯანის ბუნებრივი აირის პროდუქცია ქვეყნის შიდა მოთხოვნასაც რთულად აკმაყოფილებს. ასეთი მოთხოვნილების გამო 2021 წლის ნოემბერში ბაქომ ირანთან ხელშეკრულებაც კი დადო 1.5-2 მილიარდი კუბური მეტრის გაზის ყოველწლიურ იმპორტზე. ქვეყნის ენერგოექსპორტის და შიდა მოხმარების ბალანსირებისთვის აზერბაიჯანი პერიოდულად იძულებული ხდება ბუნებრივი აირი შეისყიდოს. მაგალითად, თებერვალში თურქეთში არსებული მზარდი მოთხოვნის დასაკმაყოფილებლად აზერბაიჯანმა თურქეთისთვის დღეში 4 მილიონი კუბური მეტრის მოცულობის ბუნებრივი აირის მიწოდება დაიწყო. თუმცა, ეს მხოლოდ მას შემდეგ გახდა შესაძლებელი რაც ქვეყანამ თურქმენეთთან და ირანთან სამმხრივი ხელშეკრულება დადო, რომლის მიხედვითაც ირანი 2 მილიარდი კუბური მეტრის ბუნებრივ აირს იყიდდა თურქმენეთისგან და იმავე მოცულობის ექსპორტს გაგზავნიდა აზერბაიჯანში. ასევე უნდა აღინიშნოს, რომ აზერბაიჯანის ენერგომომარაგების სამინისტროს მონაცემების მიხედვით, ივლისში ევროპაში ექსპორტირებული აზერბაიჯანული ბუნებრივი აირის მოცულობა 27%-ით დაეცა, ხოლო თურქეთში 20%-ით მოიმატა.
სამომავლო პერსპექტივები
აზერბაიჯანს ენერგოდეფიციტის დროს ევროპისთვის მნიშვნელოვანი დახმარების გაწევის შესაძლებლობა არ აქვს, რაც, ძირითადად, ბუნებრივი აირის მომპოვებელი ველების განუვითარებლობითა და გაზსადენის მცირე მოცულობით არის გამოწვეული. აზერბაიჯანი ბუნებრივი აირის მომპოვებელ რამდენიმე ველს ფლობს კასპიის ზღვაში, რომელთა უმრავლესობაც ამჟამად ათვისების პროცესშია ან საჭირო ინვესტიციების მოლოდინში. ამავდროულად, ახლომდებარე თურქმენეთს, ზოგიერთი კვლევის მიხედვით, აქვს 20 ტრილიონი კუბური მეტრის მოცულობის ბუნებრივი აირის რეზერვი. 2021 წლის იანვარში თურქმენეთმა და აზერბაიჯანმა კასპიის ზღვაში მანამდე სადავო დოსთლუგის ველის ერთობლივად ათვისების შესახებ შეთანხმება დადეს. ეს კი მიანიშნებს, რომ ორივე ქვეყანა უკვე ცდილობს საკუთარი პოტენციალის სრულად ათვისებას. მიუხედავად ამისა, მეტი ინვესტიცია კვლავ საჭიროა ორივე ქვეყნის ენერგოექსპორტის გასაზრდელად. ბუნებრივი აირის გაზრდილი პროდუქცია და ევროპაში მზარდი მოთხოვნა არსებული ტრანსადრიატიკის სადენის გაფართოების აუცილებლობას დღის წესრიგში უფრო მნიშვნელოვნად აყენებს. აზერბაიჯანის სახელმწიფო ნავთობკომპანია SOCAR-ის მიხედვით, ტრანსადრიატიკის კონსორციუმი ამჟამად ატარებს კვლევით შეფასებას, რომელზე დაყრდნობითაც მიიღებს გადაწყვეტილებას გაფართოვდება თუ არა გაზსადენი. ამასობაში, საჭიროა ევროკავშირისა და აშშ-ის ერთობლივი ძალისხმევა და ახალი ინფრასტრუქტურული და განვითარების ინვესტიციების მოზიდვა. სომხეთის ენერგოპროექტებში ჩართვაც ხელსაყრელი იქნებოდა და ამავდროულად ხელს შეუწყობდა არსებული ვითარების უკეთ მოგვარებას.
არსებული ფაქტორების გათვალისწინებით, ჯერ კიდევ ადრეა იმის თქმა, რომ აზერბაიჯანი ევროპაში ბუნებრივი აირის ექსპორტს წელსვე ან მოკლევადიან პერიოდში გაზრდის. ევროპის ბუნებრივი აირის მოთხოვნის მოცულობას აზერბაიჯანი ჯერ ვერ უმკლავდება, რაც დიდ პრობლემას წარმოადგენს ევროკავშირისთვის, განსაკუთრებით, ცივი ზამთრის მოლოდინში. მეორე მხრივ, არსებული სადენების მოცულობა საკმაოდ შეზღუდულია. მომავალ ზამთარში აზერბაიჯანს ჯამში რუსული ექსპორტის მხოლოდ დაახლოებით 8%-ის დაკმაყოფილება შეეძლება და მხოლოდ 14%-ისა - 2027 წლისთვის (როგორც გათვალისწინებულია ივლისის მემორანდუმში). აქედან გამომდინარე, აზერბაიჯანიდან ევროპულ ბაზარზე დამატებითი მოცულობის ბუნებრივი აირის ექსპორტირების დაწყებას შესაძლოა 10 წელზე მეტიც კი დასჭირდეს. ამ პრობლემის დასაძლევად ევროკავშირმა არსებული სადენების გასავითარებლად, პოტენციური ველების გამოსაკვლევად და, ქედან გამომდინარე, ბუნებრივი აირის მეტი რაოდენობით ასათვისებლად მეტი ინვესტიცია უნდა მოიზიდოს.
თემატური პოსტები
- ბლოგი მალე დაემატება
- ევროპის ენერგოუსაფრთხოება – რა ეტაპზეა სტრატეგიული ამოცანა?
- რატომ არის მნიშვნელოვანი ესტონეთის საპარლამენტო არჩევნები უკრაინისა და აღმოსავლეთ ევროპისთვის?
- კანდიდატის სტატუსის მომლოდინე საქართველო ევროპულ პერსპექტივას მიიღებს, რაზე გვაქვს სანერვიულო?
- ცხინვალის არშემდგარი რეფერენდუმი
- ომი და საქართველო
- „ავტოკრატიული მშვიდობა“
- „რურალური ორბანიზმი“ - პოლარიზაცია, როგორც უნგრეთის პოლიტიკური მომავლის განმსაზღვრელი ფაქტორი
- არალეგიტიმური საპრეზიდენტო არჩევნები ცხინვალის რეგიონში: რატომ წააგო ბიბილოვმა და რა იქნება ბიბილოვის შემდეგ?
- ომი უკრაინაში და გაერთიანებული სამეფოს ახალი როლი აღმოსავლეთ ევროპაში
- რას მოუტანს სამხრეთ კავკასიას ეუთოს მინსკის ჯგუფის გაუქმება?
- საფრანგეთის საპრეზიდენტო არჩევნები და ევროპის პოლიტიკური მომავალი
- შეძლებს თუ ვერა ფაშინიანი გარდატეხის შეტანას სომხეთ-აზერბაიჯანის ურთიერთობებში?
- რატომ გააქტიურდა აფხაზური მხარე სოციალურ ქსელებში?
- რატომ არ მოსწონს პუტინს ნეიტრალური უკრაინა? (უკრაინის ნეიტრალური სტატუსი აქტუალური ხდება - რას ნიშნავს ეს პუტინისთვის?)
- მასობრივი უკონტროლო მიგრაცია და საქართველოს ხელისუფლების პოზიცია
- რა ცვლილებები მოხდა პუტინის რეჟიმის პროპაგანდის ნარატივებში უკრაინაში რუსეთის შეჭრიდან დღემდე
- უკრაინა ევროკავშირში პრაქტიკული ინტეგრაციის გზას მალე დაადგება, საქართველო?
- როგორია თურქეთის პოზიციები და ქმედებები რუსეთ-უკრაინის ომში
- ნატოს შესაძლო გაფართოება ჩრდილოეთ ევროპაში და მისი მნიშვნელობა საქართველოსა და უკრაინისთვის
- პეკინის ზამთრის პოლიტიკური ოლიმპიადა
- რა დგას პუტინის უკრაინაში გამბიტის უკან?
- 2021 აფხაზეთში: ენერგოკრიზისი, ახალი „მინისტრი“ და პოლიტიკური დაპირისპირება
- L'Europe pourra-t-elle éviter le “déjà vu” ? (საფრანგეთი, ევროკავშირის საბჭოს თავმჯდომარე და დაძაბულობა აღმოსავლეთ ევროპაში)
- რამზან კადიროვის რეჟიმის ახალი სამიზნეები
- რა პერსპექტივები დასახა 15 დეკემბერს გამართულმა აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტმა?
- აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტი - რატომ უნდა აღიარონ „ასოცირებული ტრიო“?
- რა გავლენას მოახდენს მერკელის პოლიტიკიდან წასვლა ევროკავშირის პოლიტიკაზე რუსეთისა და აღმოსავლეთის სამეზობლოს მიმართ?
- რა დგას საქართველოსა და უნგრეთის მთავრობების მზარდი თანამშრომლობის უკან
- „დობერმანი“ მინისტრად: ინალ არძინბას პერსპექტივები და გამოწვევები
- კრიზისი ბელარუსში: როგორ გავაძლიეროთ ჩვენი მედეგობა რუსეთის სტრატეგიის წინააღმდეგ მის ახლო სამეზობლოში
- ევროკავშირი-პოლონეთის გაუარესებული ურთიერთობები და მისი მნიშვნელობა აღმოსავლეთ პარტნიორობის პროგრამისთვის
- ბელარუსი ერთი წლის შემდეგ: დასუსტებული რეჟიმი რუსული „დაცვის“ ქვეშ
- რატომ დაიძაბა ირან-აზერბაიჯანის ურთიერთობები?
- რუსეთის საპარლამენტო არჩევნები - რა შეიძლება ითქვას რეჟიმის სტაბილურობაზე
- გეზი ჩინეთიდან ტაივანისკენ - ახალი საგარეო პოლიტიკური ტრენდი ცენტრალურ და აღმოსავლეთ ევროპაში
- ვაქცინაცია: „ყოფნა?... არ ყოფნა?...“
- შარიათის პატრული ყაბარდო-ბალყარეთში: მზარდი ტენდენცია თუ ადგილობრივი კონფლიქტი?
- ბელარუსის გასვლა აღმოსავლეთ პარტნიორობიდან - რა იქნება შემდგომ?
- Pacta Sunt Servanda: ხელშეკრულებები უნდა შესრულდეს
- ასოცირებული ტრიო და მისი მომავალი
- აფხაზეთში ახალი „პოლიტიკური ელიტის“ ჩამოყალიბება - ვინ ჩაანაცვლებს ძველ „ელიტას“?
- რა სიმბოლოა ევროკავშირის დროშაზე და რატომ არ უნდა ჩამოხიოს და დაწვას ის ჭეშმარიტმა ქრისტიანმა
- არქტიკის გამდნარი ყინული და მზარდი საფრთხეები
- ევროპა „საზიანო გარიგების“ შედეგების მოლოდინში
- რუსეთის მიმართ ევროკავშირის საგარეო პოლიტიკის გადაფასება
- შეთანხმება „დრაკონთან“ – ჩინეთ-ევროკავშირის საინვესტიციო ხელშეკრულების რისკები
- ვის გამოუტანა განაჩენი მოსამართლემ: ნავალნის, პუტინს თუ რუსეთს?!
- ბაიდენის თავსატეხი
- 2020 აფხაზეთში: „არჩევნები“, პანდემია და მეტი ინტეგრაცია რუსეთთან
- უნგრეთის კრიზისი: ევროკავშირის წარუმატებლობა ავტორიტარიზმის წინააღმდეგ?
- ვინ მოიგო და ვინ წააგო ყარაბაღის ომით
- რა მოიპოვა რუსეთმა ყარაბაღში
- რა წააგო და რა არ წააგო სომხეთმა ყარაბაღში ცეცხლის შეწყვეტის შესახებ ხელმოწერილი დეკლარაციის შედეგად
- ყარაბაღის კონფლიქტის ესკალაცია: საფრთხეები და გამოწვევები საქართველოსთვის
- რამდენიმე მოსაზრება ტერმინის „პოსტსაბჭოთა სივრცე“ გამოყენების თაობაზე
- საქართველოს ევროპული გზა პანდემიური დეგლობალიზაციის პირობებში
- თურქეთის კავკასიური პოლიტიკა სომხეთ-აზერბაიჯანის ბოლო დაძაბულობის ფონზე
- ხაბაროვსკის საპროტესტო გამოსვლები, როგორც რუსეთის ფედერაციის სტაბილურობის ერთგვარი ინდიკატორი
- პოლიტიკური კრიზისის ანატომია ოკუპირებულ აფხაზეთში
- რას ნიშნავს გენერალ ყასემ სოლეიმანის ლიკვიდაცია?
- რას მოუტანს საქართველოს რუსეთთან დიალოგის ახალი ფორმატი?
- საით მიდის ეკონომიკური პოლიტიკა?
- რუსული პროპაგანდის მთავარი გზავნილები
- რა ვიცით რუსეთის ფედერაციისა და საქართველოს საგარეო საქმეთა მინისტრების შეხვედრის შესახებ?
- ანტისაოკუპაციო პოლიტიკის ახალი აქცენტები
- საქართველოს საკითხი არ განიხილება დიდი შვიდეულის სამიტზე - ვისი ბრალია?
- ევროპარლამენტის არჩევნების შედეგები - რას ნიშნავს საქართველოსთვის?
- 10 წელი აღმოსავლეთ პარტნიორობის დაარსებიდან
- როგორ შევაჩეროთ რუსეთი
- აშშ-ის შუალედური არჩევნები: შედეგები და მნიშვნელობა
- ყარაბაღის კონფლიქტის განახლების რისკი სომხეთში მომხდარი ხავერდოვანი რევოლუციის შემდეგ
- როგორ მოვიგოთ ცივი ომი 2.0
- საპრეზიდენტო არჩევნები სამხრეთ კავკასიაში: ვის ირჩევს სომხეთი და აზერბაიჯანი
- არის თუ არა საქართველოს ექსპორტის ზრდა მდგრადი?
- სამხედრო ხარჯების ზრდა და რუსეთთან ურთიერთობა: აზერბაიჯანი სომხეთზე უპირატესობის მოპოვებას ცდილობს
- პუტინის ვიზიტი ოკუპირებულ აფხაზეთში: იყო კი ჩვენი რეაქცია საკმარისი?
- პენსის ვიზიტი საქართველოში: რამდენიმე გაკვეთილი და რას უნდა ველოდოთ
- მისაღებია თუ არა საქართველოს ნეიტრალიტეტის გამოცხადება
- საქართველოს ევროპული პერსპექტივა ევროკავშირის შემდგომი ევოლუციის კონტექსტში
- Brexit-ის მოლაპარაკება ევროკავშირსა და დიდ ბრიტანეთს შორის განახლდა: რა გავლენას მოახდენს იგი საქართველოზე?
- როგორ შევაჩეროთ „მცოცავი ოკუპაცია“
- კრემლის პოლიტიკა საქართველოს ოკუპირებულ რეგიონებში ახალ ეტაპზე გადადის
- სირიის სამოქალაქო ომი რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- რუსეთის იმპერიალიზმთან ბრძოლის მეორე რაუნდი, რომლის მოგება შესაძლებელია
- თურქეთის საშინაო და საგარეო პოლიტიკა რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- პოსტსაბჭოთა ქვეყნები - ბრძოლა ძალაუფლების ლეგიტიმაციისთვის