რონდელის ბლოგი
სანქციების მეცხრე პაკეტი - რუსული ესკალაციისა და სარაკეტო იერიშების საპასუხოდ
დავით შატაკიშვილი, საჯარო მმართველობის მაგისტრი, თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი და შპაიერის ადმინისტრაციულ მეცნიერებათა ინსტიტუტი
მიმდინარე წლის 15 დეკემბერს ევროკავშირის ქვეყნებმა რუსეთისთვის სანქციების მეცხრე პაკეტის დაწესების თაობაზე შეთანხმებას მიაღწიეს. ევროკავშირის უმაღლესი წარმომადგენლის, ჟოზეფ ბორელის განცხადებით, საკვების ხელოვნური კრიზისის შექმნის შემდეგ, კრემლი ახლა ზამთარს იყენებს პოლიტიკურ-ეკონომიკურ იარაღად, რომ მილიონობით უკრაინელი დატოვოს წყლის, გათბობისა და ელექტროენერგიის გარეშე. მისი თქმით, სანქციების მეცხრე პაკეტი არის პასუხი 10 თვეზე მეტი უწყვეტი აგრესიასა და ვითარების ბოლოდროინდელ ესკალაციაზე, რომელიც უკრაინაში ანადგურებს კრიტიკული მნიშვნელობის სამოქალაქო ინფრასტრუქტურას და კიდევ უფრო მეტი ადამიანის სიცოცხლეს აყენებს რისკის ქვეშ. გარდა ეკონომიკური შეზღუდვებისა, ევროკავშირის ლიდერები შეთანხმდნენ, რომ მომავალ წელს უკრაინას 18 მილიარდი ევროს ოდენობის მაკროეკონომიკური დახმარების პაკეტი გამოეყოფა. საპასუხოდ, კრემლის პრესმდივანმა დიმიტრი პესკოვმა განაცხადა, რომ რუსეთი შეისწავლის სანქციების სიას და მხოლოდ ამის შემდეგ მიიღებს შესაბამის გადაწყვეტილებას. თუმცა, სანქციების მუშაობასა და რუსეთის ეკონომიკურ დაღმასვლასთან ერთად, მათი მხრიდან საპასუხო ნაბიჯის ეფექტიანობა კიდევ უფრო დგება კითხვის ნიშნის ქვეშ. საინტერესოა განვიხილოთ, თუ რას მოიცავს ევროკავშირის სანქციების მეცხრე პაკეტი და რა გავლენა შეიძლება ჰქონდეს მას, როგორც ომის მიმდინარეობაზე, ასევე რუსეთის ეკონომიკასა და მისი აღდგენის პოტენციალზე.
გაფართოებული ეკონომიკური შეზღუდვები
სანქციების მეცხრე პაკეტის მიხედვით, ახალი შეზღუდვები დაწესდება ევროკავშირიდან რუსეთში ექსპორტზე, რომელიც შეეხება ორმაგი დანიშნულების პროდუქტებსა და ტექნოლოგიურ კომპონენტებს, რასაც მოსკოვი საკუთარ სამხედრო და თავდაცვის ინდუსტრიაში აქტიურად იყენებს. გარდა ამისა, შეზღუდვები დაუწესდება დამატებით 168 კომპანიას, რომლებიც სხვადასხვა კუთხით არიან დაკავშირებული კრემლის სამხედრო მრეწველობასთან. ზემოაღნიშნული გადაწყვეტილება ხელს შეუწყობს, რომ რუსეთს შეეზღუდოს წვდომა ქიმიურ ნივთიერებებზე, ღამის ხედვისა და სანავიგაციო სისტემებზე, გენერატორებზე, ელექტრონიკასა და ისეთი სახის ტექნიკურ საშუალებებზე, როგორებიცაა მყარი დისკები, კომპიუტერული ტექნიკა, კამერები და ლინზები. სანქციების გვერდის ავლის რისკების შემცირების მიზნით შეზღუდვები ასევე შეეხო რუსეთის მიერ კონტროლირებად სუბიექტებს, რომლებიც მდებარეობენ უკანონოდ ანექსირებულ ყირიმში. გარდა ამისა, სია გაფართოვდა საავიაციო ინდუსტრიის კომპონენტებზე, რომელიც თვითმფრინავების ძრავებსა და მათ სათადარიგო ნაწილებს მოიცავს. ზემოაღნიშნული შეზღუდვა ასევე შეეხება პილოტირებად და უპილოტო საფრენ აპარატებს. ამ კუთხით მნიშვნელოვანი გადაწყვეტილებაა, რომ საფრენი აპარატების ძრავების და მათი სათადარიგო ნაწილების ექსპორტი აიკრძალა არა მხოლოდ რუსეთში, არამედ ნებისმიერ მესამე ქვეყანაში, მაგალითად, ირანში, რომელსაც პოტენციურად შეუძლია ამ პროდუქტების რუსეთისთვის მიწოდება. როგორც ჩანს, რუსეთს ჯერ კიდევ ჰყავს პარტნიორი ქვეყნები, რომლებიც პირდაპირ თუ ირიბად უჭერენ მხარს მის ღია აგრესიას უკრაინაში და უფრო მეტიც, სანქციების გვერდის ავლაშიც ეხმარებიან.
ევროკავშირის სანქციების ჯერჯერობით ბოლო პაკეტის მიხედვით, აქტივები დამატებით ორ რუსულ ბანკს გაეყინება, ხოლო „რუსეთის რეგიონული განვითარების ბანკი“ დაემატება კრემლის მიერ კონტროლირებადი იმ ორგანიზაციების სიას, რომელზეც ფინანსური ოპერაციების სრული აკრძალვა ვრცელდება. გარდა ამისა, ახალი შეზღუდვები კრძალავს ევროკავშირის ინვესტიციებს რუსეთის ენერგეტიკულ და მომპოვებელ ინდუსტრიებში.
უკრაინაში, კრემლის მძიმე და გაუმართლებელი ქმედებების მიუხედავად, ევროკავშირი არ კრძალავს აგრო და საკვები პროდუქტებით, მათ შორის, ხორბლითა და სასუქებით ვაჭრობას რუსეთსა და მესამე ქვეყნებს შორის, რათა მსოფლიოში საკვების უსაფრთხოება იყოს უზრუნველყოფილი და დღის წესრიგში არ დადგეს კრიზისი, რომლის ხელოვნური შექმნის მცდელობებიც რუსეთს არაერთხელ ჰქონია. სწორედ ამიტომ საკვები პროდუქტებით ვაჭრობისას, ფინანსური ტრანზაქციების შეფერხებების თავიდან აცილების მიზნით, ევროკავშირმა წარმოადგინა ინიციატივა, რომელიც ითვალისწინებს გაყინული აქტივების ნაწილობრივ შემსუბუქებასა და ეკონომიკურ რესურსებზე ხელმისაწვდომობის გარკვეულწილად გაზრდას იმ ფიზიკური და იურიდიული პირებისთვის, რომლებიც მნიშვნელოვან როლს ასრულებენ მსოფლიოში სასოფლო-სამეურნეო და სხვა საკვები პროდუქტებით ვაჭრობაში. მათი განცხადებით, თითოეულ ასეთ შემთხვევას განიხილავენ ინდივიდუალურად და ეს არ უნდა იყოს აღქმული, როგორც რაიმე სახის კომპრომისი.
სანქციების ეფექტიანობა და რუსული ომის მანქანის უწყვეტი ფინანსები
სანქციების ყოველ ახალ პაკეტს თან სდევს გარკვეული კრიტიკა მათი არაეფექტიანობის შესახებ, რომლის მხარდამჭერთა მთავარი არგუმენტიც ომის უწყვეტობაა. ზოგადად, სანქციების მუშაობის პერიოდი საშუალო ვადით განისაზღვრება და მისი მყისიერი შედეგების შესახებ მოლოდინი გადაჭარბებულია. მით უმეტეს, როდესაც საქმე ეხება რუსეთის ფედერაციას, რომელსაც განუზომლად დიდი ენერგეტიკული და სხვა ბუნებრივი რესურსების შესაძლებლობა აქვს. ევროკავშირისა და სხვა დასავლელი პარტნიორების მხრიდან აგრესორი ქვეყნისთვის დაწესებული რიგი შეზღუდვების ძალაში შესვლას რამდენიმე თვეც კი სჭირდება. სწორედ ამიტომ, ერთი შეხედვით, დღეს მიღებულმა სანქციამ მოქმედება შესაძლოა 6 თვის ან კიდევ უფრო მეტი ხნის შემდეგ დაიწყოს. ეჭვგარეშეა, რომ სანქციები მუშაობს და რუსეთის ეკონომიკას უდიდეს ზიანს აყენებს, რაც საშუალოდან გრძელ ვადამდე პერიოდში უფრო თვალსაჩინო გახდება.
ცხადია, შეზღუდვები არ ნიშნავს ყველა სახის ვაჭრობის სრულ ბლოკადას. აქედან გამომდინარე, მოსკოვი აგრძელებს სავაჭრო ოპერაციებს როგორც მის მოკავშირეებთან, ასევე სანქციების დამწესებელ ქვეყნებთანაც კი - იმ პროდუქტებით, რომლებიც არ არის მოყოლილი შეზღუდვებში. იგი საკუთარი ენერგეტიკული რესურსების რეალიზებას კი პრაქტიკულად უწყვეტ რეჟიმში განაგრძობს როგორც ჩინეთსა და აზიის სხვა ქვეყნებში, ასევე აფრიკის სახელმწიფოებში. გარდა ამისა, არსებობს ვარაუდიც, რომ 2014 წლის ყირიმის ანექსიის შემდეგ რუსეთმა ქვეყნის შიგნით დაიწყო უზარმაზარი სახსრების მობილიზება და გაყიდული ერთი ბარელი ნავთობიდან 40 დოლარს ე.წ, „შავ სალაროშიც“ ინახავდა, პოტენციურად ისეთ კრიზისებთან გასამკლავებლად, რომელთა წინაშეც ახლა აღმოჩნდა. ამგვარად, ნათელია, თუ საიდან იღებს მოსკოვი, ერთი მხრივ, ომის წარმოების, ხოლო, მეორე მხრივ, ეკონომიკის ნორმალური ფუნქციონირების იმიტაციის შექმნისთვის საჭირო ფინანსებს.
სანქციების მეცხრე პაკეტის დაწესებამდე სულ ორიოდე კვირით ადრე, 5 დეკემბერს, ძალაში შევიდა დიდი შვიდეულის ქვეყნების გადაწყვეტილება რუსული ნავთობის ფასის ზედა ლიმიტის დაწესების შესახებ, რომელსაც ამერიკის შეერთებული შტატები, ევროკავშირი, დიდი ბრიტანეთი, ავსტრალია და იაპონიაც შეუერთდნენ. შეთანხმების შედეგად, გლობალური საზღვაო გზით გადაზიდული ნავთობის ფასი ბარელზე 60 აშშ დოლარით განისაზღვრა. ევროპის ლიდერების განცხადებით, ეს მნიშვნელოვნად შეამცირებს კრემლის საბიუჯეტო ენერგეტიკულ შემოსავლებს. ქვეყნები, რომლებიც არ შეუერთდებიან ამ გადაწყვეტილებას, ვერ ისარგებლებენ ევროკავშირის საზღვაო და სადაზღვევო კომპანიების მომსახურებით, ასევე საკრედიტო ინსტიტუტებით, ენერგო ტრანსაქციების განსახორციელებლად. ამ მხრივ, მოსკოვის საპასუხო გადაწყვეტილება და ნავთობის ფასის ზედა ლიმიტის შედეგების კონტურები, სავარაუდოდ, მოკლევადიან პერიოდში გამოიკვეთება.
დასკვნა
დასავლელი პარტნიორების კოორდინირებული მუშაობა და ეკონომიკური სანქციები კრემლის საბიუჯეტო შემოსავლებს მნიშვნელოვნად ამცირებს, ეჭვქვეშ აყენებს მისი სწრაფი ინდუსტრიული აღდგენის პოტენციალსა და მინიმუმამდე დაჰყავს სამომავლოდ რუსული აგრესიის რისკები მეზობელ ქვეყნებში. ევროკავშირის მიერ წარმოდგენილი სანქციების მეცხრე პაკეტიც სწორედ ამ მიზანს ემსახურება, რომ ეტაპობრივად გამოფიტოს მოსკოვის ომის მანქანა. ამ პაკეტში, ყველა სხვა შეზღუდვასთან ერთად, უპილოტო საფრენი აპარატების ძრავებისა და მათი კომპონენტების ექსპორტის აკრძალვა, მათ შორის მესამე ქვეყნებში, უდავოდ ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ნაწილია, მით უმეტეს, უკრაინაში, რუსეთის ბოლოდროინდელი მასიური სარაკეტო იერიშების გათვალისწინებით.
ცხადია, ახალი შეზღუდვები რუსულ აგრესიას ვერ შეაჩერებს, თუმცა მისი ეკონომიკური, სამხედრო და ინდუსტრიული წარმოების შესაძლებლობების საგრძნობ გაუარესებას აუცილებლად შეუწყობს ხელს. ხშირ შემთხვევაში, სანქციების ახალ ინიციატივებს მოჰყვება ხოლმე აზრი, რომ თითქოს მათ ყველა რესურსი ამოწურეს და ახალი წინადადების მიღება შესაძლოა არაეფექტიანი იყოს, ან ფიზიკურად არ დარჩეს ინდუსტრია, რაზეც შეზღუდვები გავრცელდება, რაც, ცხადია, ასე არ არის. სანქციებს ყოველთვის აქვს მიზნობრივი რესურსი და მოქმედების ფართო არეალი. ამგვარად, სანქციები მუშაობს და ყველა ახალი ინიციატივა არის წინგადადგმული ნაბიჯი რუსული აგრესიის არა მხოლოდ შესაჩერებლად, არამედ სამომავლოდ აღსაკვეთადაც.
თემატური პოსტები
- რუსეთ-საქართველოს შორის ოკუპირებული აფხაზეთის გავლით სარკინიგზო მიმოსვლის აღდგენის მოსალოდნელი პოლიტიკური შედეგები
- ევროკავშირის სანქციების მე-11 პაკეტი და საქართველო
- ოკუპირებული აფხაზეთი და ცხინვალის რეგიონი: ვაჭრობის „ლეგალიზაცია“ და რუსეთის სატრანზიტო დერეფნის პერსპექტივები
- იგებს თუ არა უკრაინა ომს და რა გათვლა შეიძლება ჰქონდეს რუსეთს?
- რუსეთის დიპლომატიური იერიში აფრიკაში
- რუსეთის საგარეო პოლიტიკის ახალი კონცეფცია და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- სანქციების მეათე პაკეტი - რუსული აგრესიის ერთი წელი
- ჩინეთ-რუსეთის ურთიერთობის დინამიკა რუსეთ-უკრაინის ომის ფონზე
- რუსეთ-უკრაინის ომი და რუსეთის გრძელვადიანი სტრატეგიული ინტერესები
- ფრენების აღდგენა რუსეთთან – პოტენციური შედეგები საქართველოსთვის
- ჰიბრიდული ომი რუსული წესებით და უკრაინის რეზისტენტობა
- მოლდოვის გამოწვევები უკრაინაში ომის ფონზე
- ცვლის თუ არა ისრაელის ახალი მთავრობა ამ ქვეყნის პოლიტიკას რუსეთ-უკრაინის ომის მიმართ?
- რა სურს რუსეთს საქართველოსგან?
- საფრთხე, რომელიც რუსეთ-უკრაინის ომის შემდეგ შეიძლება დაემუქროს რუსეთის მეზობლებს
- რისთვის ემზადება ბელარუსი
- ბელარუსის და რუსეთის მიერ ოკუპირებულ აფხაზეთთან სავაჭრო-ეკონომიკური ურთიერთობების გაღრმავება: „აფხაზეთის დამოუკიდებლობის“ აღიარების წინაპირობა?
- „მიტაცებული ემოციები“ - რუსული პროპაგანდა
- სანქციების მერვე პაკეტი - პასუხი რუსულ ანექსიასა და უკანონო რეფერენდუმებზე
- რა ელის იტალიის საგარეო პოლიტიკას ჯორჯია მელონის გამარჯვების შემდეგ?
- სანქციების მეშვიდე პაკეტი და ემბარგო რუსულ ოქროზე
- ცხინვალის არშემდგარი რეფერენდუმი
- ომი და საქართველო
- „რურალური ორბანიზმი“ - პოლარიზაცია, როგორც უნგრეთის პოლიტიკური მომავლის განმსაზღვრელი ფაქტორი
- არალეგიტიმური საპრეზიდენტო არჩევნები ცხინვალის რეგიონში: რატომ წააგო ბიბილოვმა და რა იქნება ბიბილოვის შემდეგ?
- ომი უკრაინაში და გაერთიანებული სამეფოს ახალი როლი აღმოსავლეთ ევროპაში
- რას მოუტანს სამხრეთ კავკასიას ეუთოს მინსკის ჯგუფის გაუქმება?
- რატომ გააქტიურდა აფხაზური მხარე სოციალურ ქსელებში?
- რატომ არ მოსწონს პუტინს ნეიტრალური უკრაინა? (უკრაინის ნეიტრალური სტატუსი აქტუალური ხდება - რას ნიშნავს ეს პუტინისთვის?)
- ევროპის ენერგომომავალი - გამოწვევები და შესაძლებლობები
- მასობრივი უკონტროლო მიგრაცია და საქართველოს ხელისუფლების პოზიცია
- რა ცვლილებები მოხდა პუტინის რეჟიმის პროპაგანდის ნარატივებში უკრაინაში რუსეთის შეჭრიდან დღემდე
- როგორია თურქეთის პოზიციები და ქმედებები რუსეთ-უკრაინის ომში
- ნატოს შესაძლო გაფართოება ჩრდილოეთ ევროპაში და მისი მნიშვნელობა საქართველოსა და უკრაინისთვის
- პეკინის ზამთრის პოლიტიკური ოლიმპიადა
- რა დგას პუტინის უკრაინაში გამბიტის უკან?
- L'Europe pourra-t-elle éviter le “déjà vu” ? (საფრანგეთი, ევროკავშირის საბჭოს თავმჯდომარე და დაძაბულობა აღმოსავლეთ ევროპაში)
- აშშ-რუსეთის ურთიერთობები და უკრაინის საკითხი
- რამზან კადიროვის რეჟიმის ახალი სამიზნეები
- რა გავლენას მოახდენს მერკელის პოლიტიკიდან წასვლა ევროკავშირის პოლიტიკაზე რუსეთისა და აღმოსავლეთის სამეზობლოს მიმართ?
- რა დგას საქართველოსა და უნგრეთის მთავრობების მზარდი თანამშრომლობის უკან
- „დობერმანი“ მინისტრად: ინალ არძინბას პერსპექტივები და გამოწვევები
- კრიზისი ბელარუსში: როგორ გავაძლიეროთ ჩვენი მედეგობა რუსეთის სტრატეგიის წინააღმდეგ მის ახლო სამეზობლოში
- მოლდოვას გაზის კრიზისი-რუსეთის კიდევ ერთი პოლიტიკური შანტაჟი
- ბელარუსი ერთი წლის შემდეგ: დასუსტებული რეჟიმი რუსული „დაცვის“ ქვეშ
- რუსეთის საპარლამენტო არჩევნები - რა შეიძლება ითქვას რეჟიმის სტაბილურობაზე
- შეუძლია თუ არა საქართველოს ჩინეთი რუსეთის დასაბალანსებლად გამოიყენოს?
- აფხაზეთში ახალი „პოლიტიკური ელიტის“ ჩამოყალიბება - ვინ ჩაანაცვლებს ძველ „ელიტას“?
- ჟენევის სამიტის კიბერგანზომილება
- არქტიკის გამდნარი ყინული და მზარდი საფრთხეები
- ევროპა „საზიანო გარიგების“ შედეგების მოლოდინში
- რუსეთის მიმართ ევროკავშირის საგარეო პოლიტიკის გადაფასება
- აშშ, ლიბერალური საერთაშორისო წესრიგი, 2021 წლის გამოწვევები და საქართველო
- პოლიტიკური კრიზისი მოლდოვაში - ჩიხი გამოსავლის გარეშე
- რუსეთის ტესტი თუ ბულინგი?
- ვაქცინის დიპლომატია - ახალი შესაძლებლობა გლობალური ავტორიტარული გავლენისთვის
- რუსული გაზის მონოპოლიის დასასრული ბალკანეთზე
- ვის გამოუტანა განაჩენი მოსამართლემ: ნავალნის, პუტინს თუ რუსეთს?!
- 2020 აფხაზეთში: „არჩევნები“, პანდემია და მეტი ინტეგრაცია რუსეთთან
- ვლ. პუტინის ყოველწლიური დიდი პრეს-კონფერენცია - საყურადღებო გარემოებები და გზავნილები
- რუსეთის ენერგოპოლიტიკა ცხინვალის რეგიონში
- ვინ მოიგო და ვინ წააგო ყარაბაღის ომით
- რა მოიპოვა რუსეთმა ყარაბაღში
- რა წააგო და რა არ წააგო სომხეთმა ყარაბაღში ცეცხლის შეწყვეტის შესახებ ხელმოწერილი დეკლარაციის შედეგად
- ბელარუსის საპროტესტო აქციები, ლუკაშენკო და რუსეთის ფედერაცია
- რამდენიმე მოსაზრება ტერმინის „პოსტსაბჭოთა სივრცე“ გამოყენების თაობაზე
- ხაბაროვსკის საპროტესტო გამოსვლები, როგორც რუსეთის ფედერაციის სტაბილურობის ერთგვარი ინდიკატორი
- პანდემიური პროპაგანდის ტრიო, როგორ იღებს მიზანში დასავლეთს ჩინეთი, რუსეთი და ირანი
- From Russia with love, თუ რუსეთიდან… ეშმაკური გეგმით
- „არჩევნები“ აფხაზეთში: ახალი „პრეზიდენტის“ რევანში და გამოწვევები
- ჩვენი და 1921 წლის ქართველების საერთო ბრძოლის შესახებ
- რუსეთ-თურქეთის დაპირისპირება სირიაში
- პოლიტიკური კრიზისის ანატომია ოკუპირებულ აფხაზეთში
- რას ნიშნავს გენერალ ყასემ სოლეიმანის ლიკვიდაცია?
- რას მოუტანს საქართველოს რუსეთთან დიალოგის ახალი ფორმატი?
- „რუსული კულტურის ცენტრის“ შესახებ
- რუსული პროპაგანდის მთავარი გზავნილები
- რა ვიცით რუსეთის ფედერაციისა და საქართველოს საგარეო საქმეთა მინისტრების შეხვედრის შესახებ?
- ანტისაოკუპაციო პოლიტიკის ახალი აქცენტები
- ვლადიმერ პუტინის ძირითადი გზავნილები Financial Times-თვის მიცემული ინტერვიუდან
- საქართველო და რუსეთის პოსტმოდერნისტული ფაშიზმი
- დუგინი მოგვევლინა საქართველოს გულშემატკივრად - რას უნდა ვუმადლოდეთ ამ ფაქტს?
- როგორ შევაჩეროთ რუსეთი
- ნატოს, რუსეთის და პატ ბუჩანანის შესახებ
- დღევანდელი რუსეთის რელიგიური ომები
- ბოლტონის ვიზიტი მოსკოვში - რას უნდა ველოდოთ აშშ-რუსეთის ურთიერთობებში?!
- ყარაბაღის კონფლიქტის განახლების რისკი სომხეთში მომხდარი ხავერდოვანი რევოლუციის შემდეგ
- სირიის იდლიბის პროვინციაში შექმნილი სიტუაცია, მხარეთა ინტერესები და საფრთხეები
- ჰელსინკის სამიტი და მისი ძირითადი შედეგები
- რატომ არის აუცილებელი ვიცოდეთ რომელ რიცხვში დაიწყო 2008 წლის ომი
- საქართველოს ადგილი „დასავლეთთან დაახლოების ინდექსი 2018-ში“
- რატომ არ გაამართლა ჩვენი მოლოდინი შარლევუაში (კანადა) დიდი შვიდეულის სამიტის შედეგებმა?
- როგორ მოვიგოთ ცივი ომი 2.0
- რუსეთის „ელჩის“ როტაცია აფხაზეთში
- რატომ არ გაახსენდათ დიდი შვიდეულის საგარეო საქმეთა მინისტრებს საქართველო ტორონტოში 2018 წლის 23 აპრილის შეხვედრის დროს?
- ამერიკის სტრატეგია და საქართველო
- პუტინის წინასაარჩევნო ეკონომიკური დაპირებები: მითი და რეალობა
- დარჩეს ჟენევა ისე, როგორც არის
- თურქეთის სამხედრო ოპერაცია აფრინში - ახალი ფაზა სირიის კონფლიქტში
- კრემლის საკადრო გადაწყვეტილებები და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეები და საქართველოს უსაფრთხოების სისტემა
- ევრაზიის ეკონომიკური კავშირი და რუსეთ-საქართველოს თავისუფალი ვაჭრობის შეთანხმების პრობლემები
- არის თუ არა საქართველოს ექსპორტის ზრდა მდგრადი?
- ცხინვალის რეგიონში უსაფრთხოების სფეროზე რუსეთის გავლენა იზრდება: მხარდაჭერა სრული ინტეგრაციის სანაცვლოდ
- რა ელით გალელებს?
- სამხედრო ხარჯების ზრდა და რუსეთთან ურთიერთობა: აზერბაიჯანი სომხეთზე უპირატესობის მოპოვებას ცდილობს
- ხელის შეშლა და ყურადღების გაფანტვა: დასავლეთთან ურთიერთობის რუსული მეთოდოლოგია
- რუსი დიპლომატები საქართველოში - ვინ არიან ისინი, რამდენი არიან და რას საქმიანობენ?
- პუტინის ვიზიტი ოკუპირებულ აფხაზეთში: იყო კი ჩვენი რეაქცია საკმარისი?
- მისაღებია თუ არა საქართველოს ნეიტრალიტეტის გამოცხადება
- როგორ შევაჩეროთ „მცოცავი ოკუპაცია“
- კრემლის პოლიტიკა საქართველოს ოკუპირებულ რეგიონებში ახალ ეტაპზე გადადის
- სირიის სამოქალაქო ომი რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- რუსეთის იმპერიალიზმთან ბრძოლის მეორე რაუნდი, რომლის მოგება შესაძლებელია
- საპარლამენტო არჩევნები სომხეთში - მმართველი პარტიის ტრიუმფი
- საქართველოს დღევანდელი საგარეო პოლიტიკა - რამდენად ეფექტურად უმკლავდება იგი არსებულ გამოწვევებს?
- რამდენიმე მოსაზრება „გაზპრომთან“ დადებული ხელშეკრულების თაობაზე
- ახალი რუსული შეიარაღება კავკასიაში და მისი გავლენა საქართველოს ევროატლანტიკურ მისწრაფებებზე