რონდელის ბლოგი
საპარლამენტო არჩევნები სომხეთში - მმართველი პარტიის ტრიუმფი
ავტორი: გიორგი თურმანიძე
2017 წლის 2 აპრილს სომხეთში საპარლამენტო არჩევნები ჩატარდა. ეს იყო პირველი არჩევნები საკონსტიტუციო რეფორმის განხორციელების შემდეგ, რის საფუძველზეც, 2018 წლიდან სომხეთი საპრეზიდენტოდან საპარლამენტო მართვის მოდელზე გადავა. არჩევნების შედეგები განსაზღვრავს არა მარტო მომავალი პარლამენტისა და მთავრობის შემადგენლობას, არამედ ქვეყნის შემდგომი პრეზიდენტის ვინაობასაც, რადგან 2018 წელს, სერჟ სარქისიანის საპრეზიდენტო ვადის ამოწურვის შემდეგ, ახალ პრეზიდენტს უკვე პარლამენტი აირჩევს.
„ბუნდოვანი“ საარჩევნო სისტემა
არჩევნები ახალი საარჩევნო სისტემის პირობებში ჩატარდა, რომელიც კომპლექსური და საკმაოდ ბუნდოვანია. მაგ., წინასწარ გაუგებარი იყო, თუ რამდენი დეპუტატი მოხვდებოდა პარლამენტში, მინიმუმ 101 დეპუტატის გარდა. ახალი საარჩევნო სისტემით დეპუტატები აირჩიეს, როგორც საერთო ეროვნული პარტიული სიებიდან, ასევე კანდიდატთა სიებიდან, რომლებიც პარტიებმა ყველა (სულ 13) საარჩევნო ოლქში წარადგინეს. ამ არჩევნების თავისებურება ის იყო, რომ კანდიდატებს არა მარტო კონკურენტი პარტიების წარმომადგენლებთან, არამედ საარჩევნო ოლქებში საკუთარი პარტიის წევრებთან კონკურენციაც უწევდათ.
წინასაარჩევნო გარემო
წინასაარჩევნო პროცესში პოლიტიკურ ნიადაგზე დაპირისპირების არაერთი ფაქტი დაფიქსირდა, როდესაც ფიზიკური დაზიანებები ძირითადად ოპოზიციურ პარტიებთან დაკავშირებულმა პირებმა მიიღეს. წინასაარჩევნო პროცესში ამომრჩევლების მოსყიდვის შესახებაც გაისმა ბრალდებები, მმართველი პარტია კი ხელისუფლების სასარგებლოდ საარჩევნო კამპანიის წარმოების მიზნით სკოლის დირექტორებზე ზეწოლაში დაადანაშაულეს.
არჩევნების დღე
13 საარჩევნო ოლქში 2009 საარჩევნო უბანი იყო გახსნილი, სადაც 2 მლნ. 600 ათასამდე ამომრჩეველს შეეძლო ხმის მიცემა. საბოლოო მონაცემებით, ამომრჩეველთა აქტივობამ 60.1% შეადგინა. არჩევნებს არაერთი საერთაშორისო ორგანიზაცია აკვირდებოდა, მათ შორის, ეუთო და დსთ-ის საპარლამენტო ასამბლეა. საერთაშორისო ორგანიზაციების წინასწარი შეფასებით, საარჩევნო პროცესი საერთო ჯამში მშვიდად და ორგანიზებულად წარიმართა, თუმცა შეიმჩნეოდა, ძირითადად, მმართველი პარტიის მხრიდან, საარჩევნო პროცესში ჩარევის, ასევე ამომრჩევლის მოქრთამვისა და მედიის წარმომადგენლებზე ზეწოლის ფაქტები.
ვინ რამდენი ხმა/მანდატი მიიღო
გელაპის საერთაშორისო ასოციაციის სომხეთის წარმომადგენლობისა და რუსეთის საზოგადოებრივი აზრის კვლევის ცენტრის წინასაარჩევნოდ ჩატარებული გამოკითხვების მიხედვით, საარჩევნო ბარიერის გადალახვის შანსები რამდენიმე პოლიტიკურ სუბიექტს ჰქონდა, მათ შორის ორივე გამოკითხვა პირველ ადგილს „წარუკიანის საარჩევნო ბლოკს“ უწინასწარმეტყველებდა, მას ცოტათი ჩამორჩებოდა მმართველი პარტია.
საარჩევნო ბარიერის გადალახვის თვალსაზრისით წინასაარჩევნო პროგნოზები გამართლდა და არჩევნებში მონაწილე 9 პოლიტიკური სუბიექტიდან, საარჩევნო ბარიერი მხოლოდ 4-მა გადალახა. პარტიებისთვის საარჩევნო ბარიერი 5% იყო, საარჩევნო ბლოკებისთვის კი - 7%.
საარჩევნო ბარიერი შემდეგმა პოლიტიკურმა სუბიექტებმა გადალახეს:
- სომხეთის რესპუბლიკურმა პარტიამ ხმების 49.15% მიიღო და შედეგად პარლამენტში 58 მანდატი ერგო, მათ შორის თითო-თითო მანდატი ასურული, ეზიდური და ქურთული უმცირესობის წარმომადგენლებმა მიიღეს.
- „წარუკიანის საარჩევნო ბლოკი“ - 27.35% (31 მანდატი, მათ შორის ერთი რუსული უმცირესობის წარმომადგენელია).
- საარჩევნო ბლოკი „გასასვლელი“ - 7.78% (9 მანდატი).
- სომხეთის რევოლუციური ფედერაცია - „დაშნაკცუტიუნი“ - 6.58% (7 მანდატი).
ახალ პარლამენტში 105 დეპუტატი იქნება წარმოდგენილი, მათ შორის 4 მანდატი ეროვნული უმცირესობების წარმომადგენლებმა გარანტირებულად მიიღებს.
საარჩევნო ბარიერი ვერ გადალახეს:
- „სომხური აღორძინება“ - 3.72%
- საარჩევნო ბლოკი „ოჰანიან-რაფი-ოსკანიან“ - 2.07%
- სომხეთის ეროვნული კონგრესისა და სომხეთის სახალხო პარტიის საარჩევნო ბლოკი - 1.66%
- თავისუფალი დემოკრატები - 0.94%
- კომპარტია - 0.75%
გამარჯვებულები
სომხეთის რესპუბლიკური პარტია
მმართველი პარტიის წარმატებას პარტიის სახეების პოზიტიურმა იმიჯმა შეუწყო ხელი. ამ მხრივ ორი პოლიტიკოსის გამორჩევა შეიძლება, ერთი „გაზპრომის“ ყოფილი მაღალჩინოსანი, პრემიერ-მინისტრი (2016 წლის სექტემბრიდან) კარენ კარაპეტიანია და მეორე - სიის პირველი ნომერი, თავდაცვის მინისტრი ვიგენ სარქისიანი. კარაპეტიანი, წინასაარჩევნო გამოკითხვებით, ერთ-ერთი ყველაზე პოპულარული პოლიტიკოსი იყო, რომლის სახელიც რეფორმებთან არის დაკავშირებული. გარდა ამისა, პარტიის წარმატებას ხელი შეუწყო ადმინისტრაციულმა რესურსმა, რომელიც ტრადიციულად აქტიურად გამოიყენა ხელისუფლებამ.
„წარუკიანის საარჩევნო ბლოკი“
„წარუკიანის საარჩევნო ბლოკის“ წარმატება, საარჩევნო ბლოკის მამოძრავებელი ძალის, პარტია „აყვავებული სომხეთის“ ლიდერის, გაგიკ წარუკიანის ქველმოქმედისა და ბიზნესმენის იმიჯმა განაპირობა. წარუკიანი, რომელსაც „დოდი გაგოს“ („სულელი გაგო“) სახელით იცნობენ, სომხეთის უმდიდრესი ადამიანია. მას როგორც ხელისუფლებასთან თანამშრომლობის, ისე ოპოზიციაში ყოფნის გამოცდილება აქვს. წარუკიანმა 2015 წელს, ხელისუფლების ზეწოლით, აქტიური პოლიტიკა დატოვა, თუმცა ამის შემდეგ სხვადასხვა ღონისძიებაზე ხშირად ჩნდებოდა სერჟ სარქისიანის გვერდით. „წარუკიანის საარჩევნო ბლოკი“ შესაძლოა ახალ პარლამენტში წარდგეს, როგორც ოპოზიციური პარტია ან გარკვეულ ეტაპზე მთავრობის ფორმირებაშიც მიიღოს მონაწილეობა. თუმცა არსებულ ვითარებაში მმართველ პარტიას მთავრობის ჩამოყალიბება წარუკიანის მხარდაჭერის გარეშეც შეუძლია.
საარჩევნო ბლოკი „გასასვლელი“
ახალ პარლამენტში საარჩევნო ბლოკი „გასასვლელი“ ოპოზიციური პოლიტიკური ჯგუფი იქნება. საარჩევნო ბლოკი ძირითადად სამ პარტიაში („გაბრწყინებული სომხეთი“, „სამოქალაქო შეთანხმება“, რესპუბლიკა) შემავალი დეპუტატებისგან შედგება. საარჩევნო ბლოკის წარმატება მისი ლიდერების ქარიზმამ განაპირობა. ისინი დიდი ხანია პოლიტიკურ საქმიანობას ეწევიან და მათი სახელი არ არის დისკრედიტირებული. „სამოქალაქო შეთანხმების“ ლიდერია ყოფილი ჟურნალისტი ნიკოლ ფაშინიანი, „გაბრწყინებულ სომხეთს“ ედმონ მარუკიანი ხელმძღვანელობს, რესპუბლიკის ლიდერი კი არამ სარქისიანია, რომელიც 2009-2000 წლებში სომხეთის პრემიერ-მინისტრი იყო. საარჩევნო ბლოკი პოპულარულია ახალგაზრდა თაობაში, რომელიც ხელისუფლების პოლიტიკით უკმაყოფილოა. საარჩევნო ბლოკი ერთადერთი პოლიტიკური ჯგუფია, რომელიც ევრაზიის ეკონომიკურ კავშირში სომხეთის წევრობას ეწინააღმდეგება და ევროკავშირთან დაახლოებას უჭერს მხარს.
სომხეთის რევოლუციური ფედერაცია „დაშნაკცუტიუნი“
„დაშნაკცუტიუნს“ თავისი ერთგული ამომრჩეველი ჰყავს, რაც უძველესი ისტორიის მქონე პარტიას საარჩევნო ბარიერის გადალახვის შესაძლებლობას ყოველთვის აძლევს. პარტია სხვადასხვა ეტაპზე იყო როგორც ოპოზიციური ძალა, ასევე სამთავრობო კოალიციის წევრი. თუმცა, მთავრობაში ყოფნის პერიოდშიც პარტია გარკვეულ საკითხებზე, განსაკუთრებით თურქეთთან დაახლოების მცდელობის გამო, სარქისიანის ხელისუფლებას აკრიტიკებდა. 2016 წლიდან კარენ კარაპეტიანის მთავრობაში პარტია სამი მინისტრით იყო წარმოდგენილი. აქედან გამომდინარე, დიდია ალბათობა, რომ „დაშნაკცუტიუნი“ ახალი კოალიციური მთავრობის წევრი გახდეს. არჩევნების შემდეგ მმართველი პარტიის სპიკერმა და პარლამენტის ვიცე-სპიკერმა ედუარდ შარმაზანოვმა განაცხადა, რომ რესპუბლიკური პარტია მზად არის ითანამშრომლოს „დაშნაკცუტიუნთან“.
დამარცხებულები
საარჩევნო ბარიერი ვერ გადალახა 5-მა საარჩევნო სუბიექტმა, შედეგად სომხეთის პარლამენტის მიღმა აღმოჩნდა ბევრი ცნობილი პოლიტიკური ფიგურა, მათ შორის ეროვნული უშიშროების საბჭოს ყოფილი თავმჯდომარე არტურ ბაღდასარიანი, რომლის „სომხური აღორძინების პარტია“ მეხუთე ადგილზე გავიდა. პარლამენტს გარეთ დარჩა სომხეთის პირველი პრეზიდენტი ლევონ ტერ-პეტროსიანი და მისი საარჩევნო ბლოკიც.
სერიოზული წარუმატებლობა განიცადა საარჩევნო ბლოკმა „ოჰანიან-რაფი-ოსკანიანმა“. საარჩევნო ბლოკის ლიდერები თავდაცვის ყოფილი მინისტრი სეირან ოჰანიანი და ყოფილი საგარეო საქმეთა მინისტრები - ვარდან ოსკანიანი და რაფი ოვანესიანი არიან. მათ წინააღმდეგ ხელისუფლებამ წინასაარჩევნო პერიოდში განსაკუთრებული ბრძოლა გააჩაღა. არჩევნებამდე ცოტა ხნით ადრე მათი მხარდამჭერი, მთიანი ყარაბაღის თავდაცვის ძალების ყოფილი მეთაური სამველ ბაბაიანი დააპატიმრეს. ბაბაიანს ბრალად ედება საქართველოდან სომხეთში საზენიტო-სარაკეტო სისტემა „იგლას“ შეტანა.
ვინ იქნება ახალ მთავრობაში
არჩევნების შედეგების მიხედვით, მმართველმა პარტიამ ე.წ. „სტაბილური უმრავლესობა“ მოიპოვა, რაც რესპუბლიკურ პარტიას მთავრობის დამოუკიდებლად ჩამოყალიბების საშუალებას აძლევს. საარჩევნო ხმების გადანაწილება გამორიცხავს კოალიციური მთავრობის შექმნის აუცილებლობას, თუმცა, წარსული გამოცდილებიდან გამომდინარე, მმართველმა პარტიამ შესაძლოა კვლავაც გააგრძელოს თანამშრომლობა ამჟამინდელ კოალიციურ პარტნიორთან - „დაშნაკცუტიუნთან“. 11 აპრილს მმართველ პარტიასთან კოალიციური მთავრობის შექმნის შესახებ მოლაპარაკებების არსებობა დაადასტურა „დაშნაკცუტიუნმაც“.
პრემიერ-მინისტრის თანამდებობას დიდი ალბათობით შეინარჩუნებს მოქმედი პრემიერ-მინისტრი კარენ კარაპეტიანი. მმართველი პარტია არჩევნებამდე, გამარჯვების შემთხვევაში, მისი პრემიერ-მინისტრად დანიშვნის პირობას დებდა. კარაპეტიანი, სავარაუდოდ, მინიმუმ, 2018 წლის აპრილამდე შეინარჩუნებს ადგილს, როდესაც სარქისიანის საპრეზიდენტო ვადა ამოიწურება.
რა შეიცვლება არჩევნების შემდეგ
საპარლამენტო არჩევნების შემდეგ ქვეყნის პოლიტიკურ ცხოვრებაში მნიშვნელოვანი ცვლილებები მოხდება, თუმცა ეს შესამჩნევი 2018 წლის აპრილიდან გახდება. 2015 წლის 6 დეკემბრის რეფერენდუმის საფუძველზე განხორციელებული ცვლილებების შედეგად, 2018 წლის აპრილიდან პრეზიდენტის ძალაუფლება შესუსტდება და ქვეყანა მართვის საპარლამენტო მოდელზე გადავა.
ქვეყნის მართვის საპარლამენტო მოდელზე გადასვლის ერთ-ერთ მთავარ მიზეზად სერჟ სარქისიანის მეორე და უკანასკნელი საპრეზიდენტო ვადის დასრულება მიიჩნევა. სარქისიანი, რომელიც ქვეყნის ყველაზე გავლენიანი პოლიტიკოსია, როგორც ჩანს, არ აპირებს პენსიაზე გასვლას და ძალაუფლების შენარჩუნებისათვის შესაბამის ლეგიტიმაციას იქმნის. გამომდინარე იქიდან, რომ სარქისიანს აღარ შეუძლია მესამე საპრეზიდენტო ვადით არჩევა და ამ მხრივ ცვლილებების გატარებაზეც უარი თქვა, ქვეყნის საპარლამენტო მართვის მოდელზე გადასვლა სარქისიანისთვის პოლიტიკაში დარჩენის ყველაზე ლეგიტიმური გზაა.
სარქისიანს სრული ერთი წელი აქვს, რომ მისი მომავალი პოლიტიკური კარიერა დაგეგმოს. თუ ის პოლიტიკაში დარჩენას გადაწყვეტს, მას შეუძლია საპრეზიდენტო ვადის გასვლის შემდეგ პრემიერ-მინისტრის პოსტი დაიკავოს და პრეზიდენტად მასთან დაახლოებული პირის არჩევას შეუწყოს ხელი ან არის მეორე ვარიანტიც, შეინარჩუნოს პარტიის თავმჯდომარის გავლენიანი ადგილი და ასე გააგრძელოს პოლიტიკურ პროცესებზე გავლენის მოხდენა.
რა შეიცვლება რუსეთისთვის
სომხეთის პოლიტიკურ სპექტრში არ არიან ძალები, რომლებიც ანტირუსული განწყობებით გამოირჩევიან. სომხეთის წინაშე არსებული უსაფრთხოების რისკებიდან გამომდინარე ქვეყნის პოლიტიკური ელიტა რუსეთთან სტრატეგიული თანამშრომლობის განვითარების აუცილებლობას აღიარებს. ამ მხრივ, სამთავრობო და ოპოზიციური პარტიების პოზიცია მსგავსია. ერთადერთი პარტია, რომელიც ევროკავშირთან ურთიერთობის გაღრმავების მომხრეა და სომხეთის ევრაზიის ეკონომიკურ კავშირში გაწევრიანების გადახედვას მოითხოვს, საარჩევნო ბლოკი „გასასვლელია“, რომლის სადეპუტატო მანდატების რაოდენობა საგარეო პოლიტიკური ვექტორის შეცვლაზე გავლენას ვერ მოახდენს.
თემატური პოსტები
- რუსეთ-საქართველოს შორის ოკუპირებული აფხაზეთის გავლით სარკინიგზო მიმოსვლის აღდგენის მოსალოდნელი პოლიტიკური შედეგები
- თურქეთის ეკონომიკა არჩევნების შემდეგ
- ოკუპირებული აფხაზეთი და ცხინვალის რეგიონი: ვაჭრობის „ლეგალიზაცია“ და რუსეთის სატრანზიტო დერეფნის პერსპექტივები
- თურქეთის საპრეზიდენტო და საპარლამენტო არჩევნების შედეგები
- იგებს თუ არა უკრაინა ომს და რა გათვლა შეიძლება ჰქონდეს რუსეთს?
- რუსეთის დიპლომატიური იერიში აფრიკაში
- რუსეთის საგარეო პოლიტიკის ახალი კონცეფცია და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- რატომ არის მნიშვნელოვანი ესტონეთის საპარლამენტო არჩევნები უკრაინისა და აღმოსავლეთ ევროპისთვის?
- კვიპროსის არჩევნების შედეგების გავლენა აღმოსავლეთ ხმელთაშუაზღვისპირეთის რეგიონის უსაფრთხოებაზე
- სანქციების მეათე პაკეტი - რუსული აგრესიის ერთი წელი
- ჩინეთ-რუსეთის ურთიერთობის დინამიკა რუსეთ-უკრაინის ომის ფონზე
- რუსეთ-უკრაინის ომი და რუსეთის გრძელვადიანი სტრატეგიული ინტერესები
- ფრენების აღდგენა რუსეთთან – პოტენციური შედეგები საქართველოსთვის
- რატომაა მნიშვნელოვანი თურქეთის საპრეზიდენტო და საპარლამენტო არჩევნები?
- ჰიბრიდული ომი რუსული წესებით და უკრაინის რეზისტენტობა
- მოლდოვის გამოწვევები უკრაინაში ომის ფონზე
- ცვლის თუ არა ისრაელის ახალი მთავრობა ამ ქვეყნის პოლიტიკას რუსეთ-უკრაინის ომის მიმართ?
- რა სურს რუსეთს საქართველოსგან?
- სანქციების მეცხრე პაკეტი - რუსული ესკალაციისა და სარაკეტო იერიშების საპასუხოდ
- საფრთხე, რომელიც რუსეთ-უკრაინის ომის შემდეგ შეიძლება დაემუქროს რუსეთის მეზობლებს
- რისთვის ემზადება ბელარუსი
- ბელარუსის და რუსეთის მიერ ოკუპირებულ აფხაზეთთან სავაჭრო-ეკონომიკური ურთიერთობების გაღრმავება: „აფხაზეთის დამოუკიდებლობის“ აღიარების წინაპირობა?
- „მიტაცებული ემოციები“ - რუსული პროპაგანდა
- სანქციების მერვე პაკეტი - პასუხი რუსულ ანექსიასა და უკანონო რეფერენდუმებზე
- რა ელის იტალიის საგარეო პოლიტიკას ჯორჯია მელონის გამარჯვების შემდეგ?
- სანქციების მეშვიდე პაკეტი და ემბარგო რუსულ ოქროზე
- ცხინვალის არშემდგარი რეფერენდუმი
- ომი და საქართველო
- „რურალური ორბანიზმი“ - პოლარიზაცია, როგორც უნგრეთის პოლიტიკური მომავლის განმსაზღვრელი ფაქტორი
- არალეგიტიმური საპრეზიდენტო არჩევნები ცხინვალის რეგიონში: რატომ წააგო ბიბილოვმა და რა იქნება ბიბილოვის შემდეგ?
- ომი უკრაინაში და გაერთიანებული სამეფოს ახალი როლი აღმოსავლეთ ევროპაში
- რას მოუტანს სამხრეთ კავკასიას ეუთოს მინსკის ჯგუფის გაუქმება?
- შეძლებს თუ ვერა ფაშინიანი გარდატეხის შეტანას სომხეთ-აზერბაიჯანის ურთიერთობებში?
- რატომ გააქტიურდა აფხაზური მხარე სოციალურ ქსელებში?
- რატომ არ მოსწონს პუტინს ნეიტრალური უკრაინა? (უკრაინის ნეიტრალური სტატუსი აქტუალური ხდება - რას ნიშნავს ეს პუტინისთვის?)
- ევროპის ენერგომომავალი - გამოწვევები და შესაძლებლობები
- მასობრივი უკონტროლო მიგრაცია და საქართველოს ხელისუფლების პოზიცია
- რა ცვლილებები მოხდა პუტინის რეჟიმის პროპაგანდის ნარატივებში უკრაინაში რუსეთის შეჭრიდან დღემდე
- როგორია თურქეთის პოზიციები და ქმედებები რუსეთ-უკრაინის ომში
- ნატოს შესაძლო გაფართოება ჩრდილოეთ ევროპაში და მისი მნიშვნელობა საქართველოსა და უკრაინისთვის
- პეკინის ზამთრის პოლიტიკური ოლიმპიადა
- რა დგას პუტინის უკრაინაში გამბიტის უკან?
- 2021 აფხაზეთში: ენერგოკრიზისი, ახალი „მინისტრი“ და პოლიტიკური დაპირისპირება
- L'Europe pourra-t-elle éviter le “déjà vu” ? (საფრანგეთი, ევროკავშირის საბჭოს თავმჯდომარე და დაძაბულობა აღმოსავლეთ ევროპაში)
- აშშ-რუსეთის ურთიერთობები და უკრაინის საკითხი
- რამზან კადიროვის რეჟიმის ახალი სამიზნეები
- რა გავლენას მოახდენს მერკელის პოლიტიკიდან წასვლა ევროკავშირის პოლიტიკაზე რუსეთისა და აღმოსავლეთის სამეზობლოს მიმართ?
- რა დგას საქართველოსა და უნგრეთის მთავრობების მზარდი თანამშრომლობის უკან
- „დობერმანი“ მინისტრად: ინალ არძინბას პერსპექტივები და გამოწვევები
- კრიზისი ბელარუსში: როგორ გავაძლიეროთ ჩვენი მედეგობა რუსეთის სტრატეგიის წინააღმდეგ მის ახლო სამეზობლოში
- მოლდოვას გაზის კრიზისი-რუსეთის კიდევ ერთი პოლიტიკური შანტაჟი
- პოლიტიკური კულტურის გაკვეთილები გერმანულად: რა შეიძლება ისწავლოს საქართველომ გერმანიის საპარლამენტო არჩევნებიდან
- ბელარუსი ერთი წლის შემდეგ: დასუსტებული რეჟიმი რუსული „დაცვის“ ქვეშ
- რატომ დაიძაბა ირან-აზერბაიჯანის ურთიერთობები?
- რუსეთის საპარლამენტო არჩევნები - რა შეიძლება ითქვას რეჟიმის სტაბილურობაზე
- შეუძლია თუ არა საქართველოს ჩინეთი რუსეთის დასაბალანსებლად გამოიყენოს?
- აფხაზეთში ახალი „პოლიტიკური ელიტის“ ჩამოყალიბება - ვინ ჩაანაცვლებს ძველ „ელიტას“?
- ჟენევის სამიტის კიბერგანზომილება
- არქტიკის გამდნარი ყინული და მზარდი საფრთხეები
- ნიკოლ ფაშინიანის გამარჯვება და მისი პოტენციური შედეგები რეგიონისთვის
- ევროპა „საზიანო გარიგების“ შედეგების მოლოდინში
- რუსეთის მიმართ ევროკავშირის საგარეო პოლიტიკის გადაფასება
- აშშ, ლიბერალური საერთაშორისო წესრიგი, 2021 წლის გამოწვევები და საქართველო
- რას ნიშნავს აშშ-ის პრეზიდენტ ჯო ბაიდენის მიერ სომეხთა გენოციდის აღიარება?
- პოლიტიკური კრიზისი მოლდოვაში - ჩიხი გამოსავლის გარეშე
- რუსეთის ტესტი თუ ბულინგი?
- ვაქცინის დიპლომატია - ახალი შესაძლებლობა გლობალური ავტორიტარული გავლენისთვის
- რუსული გაზის მონოპოლიის დასასრული ბალკანეთზე
- ვის გამოუტანა განაჩენი მოსამართლემ: ნავალნის, პუტინს თუ რუსეთს?!
- 2020 აფხაზეთში: „არჩევნები“, პანდემია და მეტი ინტეგრაცია რუსეთთან
- ვლ. პუტინის ყოველწლიური დიდი პრეს-კონფერენცია - საყურადღებო გარემოებები და გზავნილები
- რუსეთის ენერგოპოლიტიკა ცხინვალის რეგიონში
- ვინ მოიგო და ვინ წააგო ყარაბაღის ომით
- რა მოიპოვა რუსეთმა ყარაბაღში
- რა წააგო და რა არ წააგო სომხეთმა ყარაბაღში ცეცხლის შეწყვეტის შესახებ ხელმოწერილი დეკლარაციის შედეგად
- ყირგიზეთი პოლიტიკურ მორევში: როცა ორი რევოლუცია არ არის „საკმარისი“
- ყარაბაღის კონფლიქტის ესკალაცია: საფრთხეები და გამოწვევები საქართველოსთვის
- ბელარუსის საპროტესტო აქციები, ლუკაშენკო და რუსეთის ფედერაცია
- რამდენიმე მოსაზრება ტერმინის „პოსტსაბჭოთა სივრცე“ გამოყენების თაობაზე
- ხაბაროვსკის საპროტესტო გამოსვლები, როგორც რუსეთის ფედერაციის სტაბილურობის ერთგვარი ინდიკატორი
- პანდემიური პროპაგანდის ტრიო, როგორ იღებს მიზანში დასავლეთს ჩინეთი, რუსეთი და ირანი
- From Russia with love, თუ რუსეთიდან… ეშმაკური გეგმით
- „არჩევნები“ აფხაზეთში: ახალი „პრეზიდენტის“ რევანში და გამოწვევები
- მეჯლისის არჩევნები ირანში - პოლიტიკური წინაპირობები და შედეგები
- ჩვენი და 1921 წლის ქართველების საერთო ბრძოლის შესახებ
- რუსეთ-თურქეთის დაპირისპირება სირიაში
- პოლიტიკური კრიზისის ანატომია ოკუპირებულ აფხაზეთში
- რას ნიშნავს გენერალ ყასემ სოლეიმანის ლიკვიდაცია?
- რას მოუტანს საქართველოს რუსეთთან დიალოგის ახალი ფორმატი?
- „რუსული კულტურის ცენტრის“ შესახებ
- რუსული პროპაგანდის მთავარი გზავნილები
- რა ვიცით რუსეთის ფედერაციისა და საქართველოს საგარეო საქმეთა მინისტრების შეხვედრის შესახებ?
- ანტისაოკუპაციო პოლიტიკის ახალი აქცენტები
- ვლადიმერ პუტინის ძირითადი გზავნილები Financial Times-თვის მიცემული ინტერვიუდან
- საქართველო და რუსეთის პოსტმოდერნისტული ფაშიზმი
- დუგინი მოგვევლინა საქართველოს გულშემატკივრად - რას უნდა ვუმადლოდეთ ამ ფაქტს?
- როგორ შევაჩეროთ რუსეთი
- ნატოს, რუსეთის და პატ ბუჩანანის შესახებ
- დღევანდელი რუსეთის რელიგიური ომები
- ბოლტონის ვიზიტი მოსკოვში - რას უნდა ველოდოთ აშშ-რუსეთის ურთიერთობებში?!
- ყარაბაღის კონფლიქტის განახლების რისკი სომხეთში მომხდარი ხავერდოვანი რევოლუციის შემდეგ
- სირიის იდლიბის პროვინციაში შექმნილი სიტუაცია, მხარეთა ინტერესები და საფრთხეები
- ჰელსინკის სამიტი და მისი ძირითადი შედეგები
- რატომ არის აუცილებელი ვიცოდეთ რომელ რიცხვში დაიწყო 2008 წლის ომი
- საქართველოს ადგილი „დასავლეთთან დაახლოების ინდექსი 2018-ში“
- რატომ არ გაამართლა ჩვენი მოლოდინი შარლევუაში (კანადა) დიდი შვიდეულის სამიტის შედეგებმა?
- როგორ მოვიგოთ ცივი ომი 2.0
- რუსეთის „ელჩის“ როტაცია აფხაზეთში
- ევროკავშირის რბილი ძალა და სომხეთის (რ)ევოლუცია
- რატომ არ გაახსენდათ დიდი შვიდეულის საგარეო საქმეთა მინისტრებს საქართველო ტორონტოში 2018 წლის 23 აპრილის შეხვედრის დროს?
- ამერიკის სტრატეგია და საქართველო
- პუტინის წინასაარჩევნო ეკონომიკური დაპირებები: მითი და რეალობა
- სომხეთის პარლამენტმა ახალი პრეზიდენტი აირჩია: ვინ იქნება ახალი პრემიერ-მინისტრი?
- დარჩეს ჟენევა ისე, როგორც არის
- საპრეზიდენტო არჩევნები სამხრეთ კავკასიაში: ვის ირჩევს სომხეთი და აზერბაიჯანი
- თურქეთის სამხედრო ოპერაცია აფრინში - ახალი ფაზა სირიის კონფლიქტში
- კრემლის საკადრო გადაწყვეტილებები და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეები და საქართველოს უსაფრთხოების სისტემა
- ევრაზიის ეკონომიკური კავშირი და რუსეთ-საქართველოს თავისუფალი ვაჭრობის შეთანხმების პრობლემები
- არის თუ არა საქართველოს ექსპორტის ზრდა მდგრადი?
- აღმოსავლეთ პარტნიორობის 2017 წლის სამიტი და მისი შედეგები
- ცხინვალის რეგიონში უსაფრთხოების სფეროზე რუსეთის გავლენა იზრდება: მხარდაჭერა სრული ინტეგრაციის სანაცვლოდ
- რა ელით გალელებს?
- სამხედრო ხარჯების ზრდა და რუსეთთან ურთიერთობა: აზერბაიჯანი სომხეთზე უპირატესობის მოპოვებას ცდილობს
- ხელის შეშლა და ყურადღების გაფანტვა: დასავლეთთან ურთიერთობის რუსული მეთოდოლოგია
- რუსი დიპლომატები საქართველოში - ვინ არიან ისინი, რამდენი არიან და რას საქმიანობენ?
- პუტინის ვიზიტი ოკუპირებულ აფხაზეთში: იყო კი ჩვენი რეაქცია საკმარისი?
- პენსის ვიზიტი საქართველოში: რამდენიმე გაკვეთილი და რას უნდა ველოდოთ
- მისაღებია თუ არა საქართველოს ნეიტრალიტეტის გამოცხადება
- საქართველოს ევროპული პერსპექტივა ევროკავშირის შემდგომი ევოლუციის კონტექსტში
- Brexit-ის მოლაპარაკება ევროკავშირსა და დიდ ბრიტანეთს შორის განახლდა: რა გავლენას მოახდენს იგი საქართველოზე?
- როგორ შევაჩეროთ „მცოცავი ოკუპაცია“
- კრემლის პოლიტიკა საქართველოს ოკუპირებულ რეგიონებში ახალ ეტაპზე გადადის
- სირიის სამოქალაქო ომი რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- რუსეთის იმპერიალიზმთან ბრძოლის მეორე რაუნდი, რომლის მოგება შესაძლებელია
- თურქეთის საშინაო და საგარეო პოლიტიკა რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- პოსტსაბჭოთა ქვეყნები - ბრძოლა ძალაუფლების ლეგიტიმაციისთვის
- საქართველოს დღევანდელი საგარეო პოლიტიკა - რამდენად ეფექტურად უმკლავდება იგი არსებულ გამოწვევებს?
- საპარლამენტო არჩევნები სომხეთში: სარქისიანის პოსტსაარჩევნო გეგმები
- სამხედრო სიძლიერე - ის რაც სჭირდება ნატო-ს პარტნიორებისგან
- აშშ-ის საგარეო პოლიტიკა და „ქანქარას კანონი“
- რამდენიმე მოსაზრება „გაზპრომთან“ დადებული ხელშეკრულების თაობაზე
- ახალი რუსული შეიარაღება კავკასიაში და მისი გავლენა საქართველოს ევროატლანტიკურ მისწრაფებებზე