რონდელის ბლოგი
პოსტსაბჭოთა ქვეყნები - ბრძოლა ძალაუფლების ლეგიტიმაციისთვის
ავტორი: გიორგი თურმანიძე
საერთაშორისო ორგანიზაცია Freedom House-ის მიერ ჩატარებული კვლევის (Nations in Transit 2017, იხ. კვლევა) მიხედვით, 15 პოსტსაბჭოთა ქვეყნიდან 8 (ცენტრალური აზიის ხუთივე სახელმწიფო, აზერბაიჯანი, რუსეთი და ბელარუსი) კონსოლიდირებული ავტორიტარული მმართველობის კატეგორიაში მოხვდა, რაც ამ ქვეყნებში დემოკრატიის ყველაზე დაბალი ხარისხის არსებობაზე მიუთითებს. ნახევრად კონსოლიდირებული ავტორიტარული მმართველობის კატეგორიაში მოხვდა სომხეთი, გარდამავალი ან ჰიბრიდული მმართველობის კატეგორიაში კი - საქართველო, უკრაინა და მოლდოვა. დემოკრატიის მაღალი სტანდარტი მხოლოდ ბალტიისპირეთის სამ სახელმწიფოშია, რომლებიც ნატოსა და ევროკავშირის წევრები არიან.
საერთაშორისო ორგანიზაციების მსგავს კვლევებში დემოკრატიის ხარისხი სხვადასხვა კრიტერიუმით ფასდება, მათ შორის ერთ-ერთია ამომრჩეველთა შესაძლებლობა ქვეყნის მთავრობა არჩევნების გზით შეცვალოს. ამ მხრივ, პოსტსაბჭოთა ქვეყნების ლიდერების უმრავლესობა არა არჩევნებზე, არამედ ძალაუფლების შენარჩუნების გზებზე უფრო ფიქრობს. თუმცა, პოსტსაბჭოთა ქვეყნების ავტორიტარული მმართველებიც კი, საკუთარი ძალაუფლებისა და ძალაუფლების მემკვიდრეობით გადაცემის ლეგიტიმაციას რეფერენდუმებისა და/ან საკონსტიტუციო ცვლილებების საშუალებით ცდილობენ. ამ თვალსაზრისით პოსტსაბჭოთა სივრცეში ორი ძირითადი ტენდენცია შეინიშნება:
- პირველი, იმ პოსტსაბჭოთა ქვეყნებში, სადაც ღიად გამოხატული ავტორიტარიზმის ნიშნებია, ქვეყნის ლიდერები რეფერენდუმებისა და/ან საკონსტიტუციო ცვლილებების საშუალებით ოჯახის წევრებზე ძალაუფლების გადაცემის ლეგიტიმაციას ახდენენ და პოტენციური მემკვიდრის პოლიტიკურ კარიერას საგანგებოდ გეგმავენ.
- მეორე, იმ პოსტსაბჭოთა ქვეყნებში, სადაც დემოკრატიის შედარებით მეტი ხარისხია, მმართველობის საპრეზიდენტო მოდელი საპარლამენტო მოდელით იცვლება, რაც მოქმედ პრეზიდენტებს საპრეზიდენტო ვადის გასვლის შემდეგ პოლიტიკური საქმიანობის გაგრძელების შესაძლებლობას პრემიერ-მინისტრის რანგში აძლევს.
დინასტიური მმართველობა
დემოკრატიულ ქვეყნებში ძალაუფლების ოჯახის წევრებზე გადაცემა ან კანონით არის აკრძალული, ან მიუღებელ ნორმად ითვლება. აზერბაიჯანსა და ცენტრალური აზიის ქვეყნების უმრავლესობაში კი მოქმედი ლიდერების მთავარი საზრუნავი ძალაუფლების ოჯახის წევრზე ან მათთან დაახლოებულ პირებზე გადაცემის ლეგიტიმაციის უზრუნველყოფაა.
აზერბაიჯანი
პოსტსაბჭოთა სივრცეში მამიდან შვილზე ძალაუფლების გადაცემის წარმატებული პრეცედენტი მხოლოდ აზერბაიჯანშია. დამოუკიდებელი აზერბაიჯანის მესამე პრეზიდენტის - ჰეიდარ ალიევის მმართველობა 1993 წელს დაიწყო. 2003 წელს კი, არჩევნების გზით, ქვეყნის პრეზიდენტი მისი შვილი - ილჰამ ალიევი გახდა. შვილი ალიევის პრეზიდენტობა წლების განმავლობაში მზადდებოდა. მისი კარიერული წინსვლა 1994 წლიდან დაიწყო. იგი იყო აზერბაიჯანის სახელმწიფო ნავთობის კომპანიის ვიცე-პრეზიდენტი, პარლამენტის წევრი, ეროვნული ოლიმპიური კომიტეტის პრეზიდენტი, 2003 წელს კი, არჩევნებამდე რამდენიმე თვით ადრე - პრემიერ-მინისტრი.
მეჰრიბან ალიევა, აზერბაიჯანის პირველი ვიცე–პრეზიდენტი და პირველი ლედი
2008 წელს ილჰამ ალიევის მარადიული პრეზიდენტობისთვის სამზადისი დაიწყო, როდესაც ორ საპრეზიდენტო ვადაზე არსებული შეზღუდვა ამომრჩევლების „მხარდაჭერის“ გზით მოიხსნა, რადგან მმართველი პარტიის აზრით, ეს შეზღუდვა „არადემოკრატიული“ იყო. რეფერენდუმის საფუძველზე მიღებული საკონსტიტუციო ცვლილებებით, ილჰამს შეუზღუდავი რაოდენობით შეუძლია საპრეზიდენტო არჩევნებში მონაწილეობა. 2013 წელს ილჰამი მესამე ხუთწლიანი ვადით აირჩიეს. 2016 წელს მიღებული საკონსტიტუციო ცვლილების შედეგად კი, შემდეგ არჩევნებში უკვე შვიდი წლით აირჩევენ.
მიუხედავად იმისა, რომ ილჰამ ალიევი ახალგაზრდა პრეზიდენტია (იგი მხოლოდ 56 წლისაა), პოტენციურ მემკვიდრეზე ფიქრი უკვე დაწყებულია. ახალი საკონსტიტუციო ცვლილებები სერიოზულ ეჭვს წარმოშობს, რომ ალიევის მემკვიდრე და ქვეყნის პოლიტიკური ელიტის წამყვანი ფიგურები უშუალოდ მისი ოჯახის წევრები იქნებიან. 2016 წლის 26 სექტემბერს ჩატარებული რეფერენდუმის საფუძველზე, კონსტიტუციიდან ამოიღეს მუხლი, რომელიც ადგენდა, რომ პრეზიდენტი არ შეიძლება გახდეს 35 წლის ასაკზე უმცროსი მოქალაქე. ასევე, პარლამენტის წევრის მინიმალური ასაკობრივი ზღვარი 25-დან 18 წლამდე შემცირდა, რაც ილჰამის 19 წლის შვილს, ჰეიდარს, პოლიტიკური კარიერის დაწყების საშუალებას უკვე პარლამენტიდან მისცემს. უმთავრესი ცვლილება კი, ვიცე-პრეზიდენტის პოსტის შემოღებაა. ეჭვი, რომ ეს ცვლილება ილჰამის მეუღლეს, მეჰრიბან ალიევას ეხებოდა, 2017 წლის 21 თებერვალს მეჰრიბანის პირველ ვიცე-პრეზიდენტად დანიშვნით გამართლდა. საყურადღებოა, რომ იმ შემთხვევაში, თუ პრეზიდენტი მოვალეობის შესრულებას ვერ ახერხებს, პრეზიდენტის მოვალეობის შემსრულებელი პირველი ვიცე-პრეზიდენტი ხდება. მეჰრიბანი 2003 წლიდან, როდესაც იგი პირველი ლედი გახდა, აქტიურად არის ჩართული ქვეყნის შიდა და საგარეო პოლიტიკაში.
ტაჯიკეთი
ტაჯიკეთში განხორციელებული საკონსტიტუციო ცვლილებები და საკადრო გადაწყვეტილებები მიუთითებს, რომ ქვეყნის მოქმედი პრეზიდენტი ემომალი რაჰმონი, სავარაუდოდ, ძალაუფლების მემკვიდრეობით გადაცემისთვის ემზადება. შესაფერისი სამართლებრივი გარემოს შექმნის მიზნით, 2014-2015 წლებში ტაჯიკეთში არაერთი საკონსტიტუციო ცვლილება მოხდა, მათ შორის, პრეზიდენტობის კანდიდატის ასაკმა 35-დან 30 წლამდე დაიწია, რაც პრეზიდენტის უფროს ვაჟზე, რუსტამზე, მორგებული საკანონმდებლო ცვლილებაა. 2020 წელს, როდესაც შემდგომი საპრეზიდენტო არჩევნებია დაგეგმილი, რუსტამი, რომელიც იმ დროისთვის 33 წლის იქნება, მამის სურვილის შემთხვევაში, შეძლებს საპრეზიდენტო არჩევნებში მონაწილეობას. მას სახელმწიფო სამსახურში მუშაობის გამოცდილება უკვე დაუგროვდა. სხვადასხვა პერიოდში საბაჟო და ანტიკორუფციულ სამსახურებს ხელმძღვანელობდა. 2017 წლის 12 იანვარს კი 29 წლის რუსტამი დუშანბეს მერად დაინიშნა.
თურქმენეთი
2016 წელს თურქმენეთის პარლამენტში გამოთავისუფლებულ ადგილზე გასაიდუმლოებულ რეჟიმში ჩატარებული არჩევნების შედეგად პარლამენტის წევრი პრეზიდენტ გურბანგული ბერდიმუხამედოვის ვაჟი, სერდარი გახდა. მანამდე სერდარი საგარეო საქმეთა სამინისტროსა და ბუნებრივი რესურსების მართვისა და გამოყენების სახელმწიფო სააგენტოში საქმიანობდა. ბერდიმუხამედოვს, რომელიც ჯერ 60 წლისაა, ძალაუფლების შვილზე გადაცემის ლეგიტიმაციისთვის საკმარისი დრო აქვს.
ყაზახეთი
ყაზახეთის პრეზიდენტს, ნურსულთან ნაზარბაევს, რომელიც 77 წლისაა, სამი ქალიშვილი ჰყავს, რაც ტრადიციულ საზოგადოებაში ძალაუფლების მამიდან შვილზე გადაცემის საკითხს ართულებს. პრეზიდენტის ოჯახის წევრები ქვეყნის ცხოვრებაში აქტიურ როლს ასრულებენ. ამ მხრივ ყველაზე მნიშვნელოვანი ფიგურა უფროსი ქალიშვილი დარიგაა, რომელიც ამჟამად სენატის საერთაშორისო საქმეთა, თავდაცვისა და უშიშროების კომიტეტის თავმჯდომარეა.
დარიგა ნაზარბაევა, ყაზახეთის პარლამენტის წევრი და ნურსულთან ნაზარბაევი, ყაზახეთის პრეზიდენტი
იგი ვიცე-პრემიერიც იყო და საკმაოდ დიდი პოლიტიკური გამოცდილება აქვს. მნიშვნელოვანი პოზიციები უკავიათ დარიგას შვილებს - 32 წლის ნურალი ალიევი ასტანის ვიცე-მერად მუშაობდა და ამჟამად ბიზნესით არის დაკავებული, ასევე აქტიურია 26 წლის აისულთან ნაზარბაევიც. ნაზარბაევის სურვილისა და პოლიტიკურ ჯგუფებს შორის შეთანხმების შემთხვევაში, მისი მემკვიდრე შეიძლება გახდეს მისი ოჯახის რომელიმე წევრი.
უზბეკეთი
უზბეკეთში ძალაუფლების გადაცემა 2016 წელს მშვიდად მოხდა. უზბეკეთის პრეზიდენტ ისლამ კარიმოვს, რომელიც დამოუკიდებელ უზბეკეთს 25 წელი მართავდა, ორი ქალიშვილი ჰყავდა. მათ შორის უფროსი, გულნარა, მის შესაძლო მემკვიდრედაც ითვლებოდა, მაგრამ გულნარას გახმაურებულ კორუფციულ სკანდალებში მონაწილეობამ და სასახლის კარის ინტრიგებმა, იგი პრეზიდენტის მემკვიდრეობისათვის ბრძოლას ჩამოაშორა.
საპრეზიდენტოდან საპარლამენტო რესპუბლიკამდე
საქართველო
2010 წლის ოქტომბერში საქართველოს პარლამენტმა საკონსტიტუციო ცვლილებას დაუჭირა მხარი, რომლის საფუძველზეც 2013 წლიდან ქვეყანა საპრეზიდენტოდან საპარლამენტო მართვის მოდელზე გადავიდა. ცვლილებებმა ეჭვი გააჩინა, რომ პრეზიდენტ მიხეილ სააკაშვილს, რომელიც მეორე და უკანასკნელ საპრეზიდენტო ვადას ასრულებდა, პოლიტიკური კარიერის გაგრძელება პრემიერ-მინისტრის რანგში სურდა, რასაც კანონი არ კრძალავდა. სააკაშვილი ამ თემაზე დასმულ კითხვებს ყოველთვის ბუნდოვნად პასუხობდა, რაც ამ ეჭვებს ამძაფრებდა. სააკაშვილმა თავისი პოზიცია ღიად მხოლოდ 2012 წლის საპარლამენტო არჩევნების შემდეგ დააფიქსირა, როდესაც მისი პარტია არჩევნებში დამარცხდა. სააკაშვილის თქმით, პრემიერ-მინისტრის პოსტი მისთვის საინტერესო არ იყო.
ყირგიზეთი
2011 წელს ყირგიზეთის პრეზიდენტი ალმაზბეკ ატამბაევი გახდა, რომელიც ერთი 6-წლიანი ვადით აირჩიეს. არსებული კონსტიტუციით ატამბაევი კენჭს ვეღარ იყრის. თუმცა, ატამბაევის მომავალ შესაძლო პოლიტიკურ გეგმებზე მიუთითებს 2016 წლის 11 დეკემბრის რეფერენდუმი, რომლის საფუძველზეც პრემიერ-მინისტრის ძალაუფლება გაიზარდა, პრეზიდენტისა კი, შესუსტდა. საპრეზიდენტო არჩევნებამდე ერთი წლით ადრე განხორციელებული მსგავსი ცვლილება ეჭვს აჩენს, რომ ატამბაევი, დემოკრატის იმიჯის შებღალვის გარეშე, 2017 წლის შემოდგომაზე დაგეგმილი საპრეზიდენტო არჩევნების შემდეგ ძალაუფლების შენარჩუნებას, შესაძლოა, პრემიერ-მინისტრის რანგში ცდილობდეს.
სომხეთი
პოლიტიკური მმართველობის მოდელი რეფერენდუმის გზით შეიცვალა სომხეთშიც. 2015 წლის 6 დეკემბრის რეფერენდუმის საფუძველზე განხორციელებული ცვლილებების შედეგად, 2018 წლის აპრილიდან პრეზიდენტის ძალაუფლება შესუსტდება და ქვეყანა მართვის საპარლამენტო მოდელზე გადავა. საპარლამენტო მოდელზე გადასვლის ერთ-ერთ მთავარ მიზეზად პრეზიდენტ სერჟ სარქისიანის მეორე და უკანასკნელი საპრეზიდენტო ვადის დასრულება მიიჩნევა. სარქისიანი, რომელიც ქვეყნის ყველაზე გავლენიანი პოლიტიკოსია, როგორც ჩანს, ძალაუფლების შენარჩუნებისათვის შესაბამის ლეგიტიმაციას იქმნის. გამომდინარე იქიდან, რომ სარქისიანს აღარ შეუძლია მესამე საპრეზიდენტო ვადით არჩევა და ამ მხრივ ცვლილებების გატარებაზეც უარი თქვა, ქვეყნის საპარლამენტო მართვის მოდელზე გადასვლა სარქისიანისთვის პოლიტიკაში დარჩენის ყველაზე ლეგიტიმური გზაა.
რა ხდება სხვა პოსტსაბჭოთა ქვეყნებში
უკრაინასა და მოლდავეთში დამოუკიდებლობის მოპოვებიდან დღემდე, არჩევნების გზით, არაერთი პრეზიდენტი შეიცვალა, თუმცა საარჩევნო პროცესი დღემდე მნიშვნელოვანი ხარვეზებით მიმდინარეობს. ბელარუსში ალექსანდრე ლუკაშენკო 63 წლისაა და უკვე ლაპარაკობენ, რომ ლუკაშენკოს ძალაუფლების გადაცემა შესაძლოა თავის უმცროსი ვაჟისთვის, კოლიასთვის, სურდეს, რომელიც ბოლო წლებში ყველა მნიშვნელოვან ღონისძიებაზე მამის გვერდითაა. რაც შეეხება რუსეთს, ვლადიმერ პუტინიც დემოკრატიის თამაშის წესების ფორმალურ დაცვას ცდილობს. 2008 წელს მან უარი თქვა ზედიზედ მესამეჯერ პრეზიდენტად არჩევაზე და პრემიერ-მინისტრის რანგში 2012 წლის არჩევნებს დაელოდა, მანამდე კი, დიმიტრი მედვედევთან არაფორმალური შეთანხმების გზით, ქვეყნის მართვას განაგრძობდა.
დასკვნა
პოსტსაბჭოთა ქვეყნებისთვის დამოუკიდებლობის მოპოვებიდან 25 წლის შემდეგაც არჩევნების გზით ხელისუფლების მშვიდობიანი შეცვლა ყველაზე რთულ გამოწვევად რჩება. სუსტი დემოკრატიის პირობებში მოქმედ ლიდერებს უჭირთ ძალაუფლებაზე უარის თქმა, თუმცა ამავე დროს დემოკრატი ლიდერის იმიჯის როლის მორგებაც სურთ. ამიტომ პოსტსაბჭოთა სივრცის ავტორიტარული მმართველებიც კი, ძალაუფლების შენარჩუნებასა და მემკვიდრეობით გადაცემის ლეგიტიმაციას დემოკრატიული მეთოდებით, რეფერენდუმებზე ხალხის „მხარდაჭერით“ ახდენენ. რეფერენდუმების საფუძველზე მიღებული საკონსტიტუციო ცვლილებები კი, როგორც წესი, დემოკრატიის ხარისხის გაუმჯობესებისა და სტაბილურობის შენარჩუნების სახელით ხორციელდება.
თემატური პოსტები
- უნგრეთის არალიბერალური ზეგავლენა საქართველოს ევროპულ ინტეგრაციაზე: შემაშფოთებელი ტენდენცია
- ბლოგი მალე დაემატება
- რუსეთ-საქართველოს შორის ოკუპირებული აფხაზეთის გავლით სარკინიგზო მიმოსვლის აღდგენის მოსალოდნელი პოლიტიკური შედეგები
- ევროკავშირის სანქციების მე-11 პაკეტი და საქართველო
- რუსეთის საგარეო პოლიტიკის ახალი კონცეფცია და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- ქართველმა ხალხმა აჩვენა ძალა, თუმცა ევროკავშირს მართებს სიფხიზლე!
- როგორ გამოიყურება ამერიკა-ჩინეთის პაექრობა თბილისიდან
- რა სურს რუსეთს საქართველოსგან?
- გეოპოლიტიკა თურქულად და როგორია მასზე სწორი რეაქცია
- საფრთხე, რომელიც რუსეთ-უკრაინის ომის შემდეგ შეიძლება დაემუქროს რუსეთის მეზობლებს
- ბაიდენის დოქტრინა და მისი შესაძლო შედეგები საქართველოსთვის
- მოახლოებული ზამთრის ენერგოკრიზისი ევროპაში: შეუძლია თუ არა აზერბაიჯანს კონტინენტის მძლავრი ენერგომომმარაგებელი გახდეს?
- კანდიდატის სტატუსის მომლოდინე საქართველო ევროპულ პერსპექტივას მიიღებს, რაზე გვაქვს სანერვიულო?
- ცხინვალის არშემდგარი რეფერენდუმი
- ომი და საქართველო
- „ავტოკრატიული მშვიდობა“
- „რურალური ორბანიზმი“ - პოლარიზაცია, როგორც უნგრეთის პოლიტიკური მომავლის განმსაზღვრელი ფაქტორი
- არალეგიტიმური საპრეზიდენტო არჩევნები ცხინვალის რეგიონში: რატომ წააგო ბიბილოვმა და რა იქნება ბიბილოვის შემდეგ?
- ომი უკრაინაში და გაერთიანებული სამეფოს ახალი როლი აღმოსავლეთ ევროპაში
- საფრანგეთის საპრეზიდენტო არჩევნები და ევროპის პოლიტიკური მომავალი
- შეძლებს თუ ვერა ფაშინიანი გარდატეხის შეტანას სომხეთ-აზერბაიჯანის ურთიერთობებში?
- რატომ გააქტიურდა აფხაზური მხარე სოციალურ ქსელებში?
- რატომ არ მოსწონს პუტინს ნეიტრალური უკრაინა? (უკრაინის ნეიტრალური სტატუსი აქტუალური ხდება - რას ნიშნავს ეს პუტინისთვის?)
- მასობრივი უკონტროლო მიგრაცია და საქართველოს ხელისუფლების პოზიცია
- რა ცვლილებები მოხდა პუტინის რეჟიმის პროპაგანდის ნარატივებში უკრაინაში რუსეთის შეჭრიდან დღემდე
- უკრაინა ევროკავშირში პრაქტიკული ინტეგრაციის გზას მალე დაადგება, საქართველო?
- როგორია თურქეთის პოზიციები და ქმედებები რუსეთ-უკრაინის ომში
- ნატოს შესაძლო გაფართოება ჩრდილოეთ ევროპაში და მისი მნიშვნელობა საქართველოსა და უკრაინისთვის
- პეკინის ზამთრის პოლიტიკური ოლიმპიადა
- რა დგას პუტინის უკრაინაში გამბიტის უკან?
- 2021 აფხაზეთში: ენერგოკრიზისი, ახალი „მინისტრი“ და პოლიტიკური დაპირისპირება
- L'Europe pourra-t-elle éviter le “déjà vu” ? (საფრანგეთი, ევროკავშირის საბჭოს თავმჯდომარე და დაძაბულობა აღმოსავლეთ ევროპაში)
- რამზან კადიროვის რეჟიმის ახალი სამიზნეები
- რა პერსპექტივები დასახა 15 დეკემბერს გამართულმა აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტმა?
- აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტი - რატომ უნდა აღიარონ „ასოცირებული ტრიო“?
- რა გავლენას მოახდენს მერკელის პოლიტიკიდან წასვლა ევროკავშირის პოლიტიკაზე რუსეთისა და აღმოსავლეთის სამეზობლოს მიმართ?
- რა დგას საქართველოსა და უნგრეთის მთავრობების მზარდი თანამშრომლობის უკან
- „დობერმანი“ მინისტრად: ინალ არძინბას პერსპექტივები და გამოწვევები
- კრიზისი ბელარუსში: როგორ გავაძლიეროთ ჩვენი მედეგობა რუსეთის სტრატეგიის წინააღმდეგ მის ახლო სამეზობლოში
- ევროკავშირი-პოლონეთის გაუარესებული ურთიერთობები და მისი მნიშვნელობა აღმოსავლეთ პარტნიორობის პროგრამისთვის
- ბელარუსი ერთი წლის შემდეგ: დასუსტებული რეჟიმი რუსული „დაცვის“ ქვეშ
- რატომ დაიძაბა ირან-აზერბაიჯანის ურთიერთობები?
- რუსეთის საპარლამენტო არჩევნები - რა შეიძლება ითქვას რეჟიმის სტაბილურობაზე
- გეზი ჩინეთიდან ტაივანისკენ - ახალი საგარეო პოლიტიკური ტრენდი ცენტრალურ და აღმოსავლეთ ევროპაში
- ვაქცინაცია: „ყოფნა?... არ ყოფნა?...“
- შეუძლია თუ არა საქართველოს ჩინეთი რუსეთის დასაბალანსებლად გამოიყენოს?
- შარიათის პატრული ყაბარდო-ბალყარეთში: მზარდი ტენდენცია თუ ადგილობრივი კონფლიქტი?
- ბელარუსის გასვლა აღმოსავლეთ პარტნიორობიდან - რა იქნება შემდგომ?
- Pacta Sunt Servanda: ხელშეკრულებები უნდა შესრულდეს
- ასოცირებული ტრიო და მისი მომავალი
- აფხაზეთში ახალი „პოლიტიკური ელიტის“ ჩამოყალიბება - ვინ ჩაანაცვლებს ძველ „ელიტას“?
- რა სიმბოლოა ევროკავშირის დროშაზე და რატომ არ უნდა ჩამოხიოს და დაწვას ის ჭეშმარიტმა ქრისტიანმა
- არქტიკის გამდნარი ყინული და მზარდი საფრთხეები
- რას უნდა ველოდოთ ნატოს სამიტისგან
- აფხაზეთისა და სამაჩაბლოს საკითხი ნატოსა და ევროკავშირში გაწევრიანების კონტექსტში
- რუსეთის მიმართ ევროკავშირის საგარეო პოლიტიკის გადაფასება
- საქართველოს სატრანზიტო შესაძლებლობები, სიახლეები და გამოწვევები პანდემიის ფონზე
- შეთანხმება „დრაკონთან“ – ჩინეთ-ევროკავშირის საინვესტიციო ხელშეკრულების რისკები
- ევროკავშირის წევრობის შესახებ საქართველოს განაცხადი
- ტრანსატლანტიკური ურთიერთობების გამოღვიძება ბაიდენის ადმინისტრაციის პირობებში და ახალი პერსპექტივები საქართველოსთვის
- ვის გამოუტანა განაჩენი მოსამართლემ: ნავალნის, პუტინს თუ რუსეთს?!
- ბაიდენის თავსატეხი
- 2020 აფხაზეთში: „არჩევნები“, პანდემია და მეტი ინტეგრაცია რუსეთთან
- უნგრეთის კრიზისი: ევროკავშირის წარუმატებლობა ავტორიტარიზმის წინააღმდეგ?
- COVID-19-ის პანდემიით გამოწვეული ეკონომიკური კრიზისი და საქართველოს ეროვნული ვალუტის არასტაბილურობის შემცირება
- ყარაბაღის კონფლიქტის ესკალაცია: საფრთხეები და გამოწვევები საქართველოსთვის
- რამდენიმე მოსაზრება ტერმინის „პოსტსაბჭოთა სივრცე“ გამოყენების თაობაზე
- საქართველოს ევროპული გზა პანდემიური დეგლობალიზაციის პირობებში
- თურქეთის კავკასიური პოლიტიკა სომხეთ-აზერბაიჯანის ბოლო დაძაბულობის ფონზე
- ხაბაროვსკის საპროტესტო გამოსვლები, როგორც რუსეთის ფედერაციის სტაბილურობის ერთგვარი ინდიკატორი
- ქართულ-ამერიკული პარტნიორობის პრაგმატიზმი და იდეალიზმი
- საქართველოს დამოუკიდებლობა და ჩვენი თაობის ისტორიული პასუხისმგებლობა
- კორონავირუსით გამოწვეული სირთულეები თურქეთში და მისი ასახვა საქართველოზე
- „არჩევნები“ აფხაზეთში: ახალი „პრეზიდენტის“ რევანში და გამოწვევები
- სამომხმარებლო კრიზისი ცხინვალის რეგიონში: ახალი საფიქრალი
- ჩვენი და 1921 წლის ქართველების საერთო ბრძოლის შესახებ
- ქართული თავდაცვა - პოლიტიკური პარადოქსი და უსისტემობის მოჯადოებული წრე
- რატომ უნდა გვაღელვებდეს ქართული „ტროლ-სკანდალი“? ვრცელი განმარტება
- პოლიტიკური კრიზისის ანატომია ოკუპირებულ აფხაზეთში
- რას ნიშნავს გენერალ ყასემ სოლეიმანის ლიკვიდაცია?
- რას მოუტანს საქართველოს რუსეთთან დიალოგის ახალი ფორმატი?
- „რუსული კულტურის ცენტრის“ შესახებ
- საით მიდის ეკონომიკური პოლიტიკა?
- რუსული პროპაგანდის მთავარი გზავნილები
- რა ვიცით რუსეთის ფედერაციისა და საქართველოს საგარეო საქმეთა მინისტრების შეხვედრის შესახებ?
- რა კავშირია ნატოსა და აფხაზეთის დაბრუნებას შორის?
- ანტისაოკუპაციო პოლიტიკის ახალი აქცენტები
- საქართველოს საკითხი არ განიხილება დიდი შვიდეულის სამიტზე - ვისი ბრალია?
- ვლადიმერ პუტინის ძირითადი გზავნილები Financial Times-თვის მიცემული ინტერვიუდან
- დუგინი მოგვევლინა საქართველოს გულშემატკივრად - რას უნდა ვუმადლოდეთ ამ ფაქტს?
- ევროპარლამენტის არჩევნების შედეგები - რას ნიშნავს საქართველოსთვის?
- 10 წელი აღმოსავლეთ პარტნიორობის დაარსებიდან
- როგორ შევაჩეროთ რუსეთი
- რატომაა მნიშვნელოვანი 2019 წლის 31 მარტს თურქეთში ჩატარებული ადგილობრივი არჩევნები
- მუშაობს თუ არა სტრატეგიული პარტნიორობის პრინციპი უკრაინა-საქართველოს ურთიერთობებში?
- ცირკულარული შრომითი მიგრაციის ახალი შესაძლებლობა საქართველოსა და ევროკავშირს შორის
- აშშ-ის შუალედური არჩევნები: შედეგები და მნიშვნელობა
- საქართველოს ვაჭრობა ელექტროენერგიით: ბიტკოინის გავლენა
- საქართველოს საგარეო ვაჭრობა: როგორ გავამყაროთ დადებითი ტენდენციები
- ყარაბაღის კონფლიქტის განახლების რისკი სომხეთში მომხდარი ხავერდოვანი რევოლუციის შემდეგ
- რატომ არის აუცილებელი ვიცოდეთ რომელ რიცხვში დაიწყო 2008 წლის ომი
- საქართველოს ადგილი „დასავლეთთან დაახლოების ინდექსი 2018-ში“
- რატომ არ გაამართლა ჩვენი მოლოდინი შარლევუაში (კანადა) დიდი შვიდეულის სამიტის შედეგებმა?
- ბენ ჰოჯესის მოდელი - საქართველოს ნატო-ში გაწევრიანების რეალური გზა
- რატომ არ გაახსენდათ დიდი შვიდეულის საგარეო საქმეთა მინისტრებს საქართველო ტორონტოში 2018 წლის 23 აპრილის შეხვედრის დროს?
- ამერიკის სტრატეგია და საქართველო
- პუტინის წინასაარჩევნო ეკონომიკური დაპირებები: მითი და რეალობა
- ელექტროენერგიით ვაჭრობა: 2016 წლის წარმატებები, 2017 წლის რეალობა და შემდგომი პერსპეკქივები - Bitcoin-ის გავლენა (ნაწილი მეორე)
- დარჩეს ჟენევა ისე, როგორც არის
- ელექტროენერგიით ვაჭრობა: 2016 წლის წარმატებები, 2017 წლის რეალობა და შემდგომი პერსპექტივები - Bitcoin-ის გავლენა (ნაწილი პირველი)
- რუსული ოპოზიციის გეოპოლიტიკური ხედვა
- რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეები და საქართველოს უსაფრთხოების სისტემა
- ევრაზიის ეკონომიკური კავშირი და რუსეთ-საქართველოს თავისუფალი ვაჭრობის შეთანხმების პრობლემები
- აღმოსავლეთ პარტნიორობის 2017 წლის სამიტი და მისი შედეგები
- რა ელით გალელებს?
- ხელის შეშლა და ყურადღების გაფანტვა: დასავლეთთან ურთიერთობის რუსული მეთოდოლოგია
- ილ-76 ტიპის ტროას ცხენი, ანუ რატომ სურს რუსეთს ჩვენი ხანძრების ჩაქრობა?
- რუსი დიპლომატები საქართველოში - ვინ არიან ისინი, რამდენი არიან და რას საქმიანობენ?
- პუტინის ვიზიტი ოკუპირებულ აფხაზეთში: იყო კი ჩვენი რეაქცია საკმარისი?
- პენსის ვიზიტი საქართველოში: რამდენიმე გაკვეთილი და რას უნდა ველოდოთ
- მისაღებია თუ არა საქართველოს ნეიტრალიტეტის გამოცხადება
- საქართველოს ევროპული პერსპექტივა ევროკავშირის შემდგომი ევოლუციის კონტექსტში
- Brexit-ის მოლაპარაკება ევროკავშირსა და დიდ ბრიტანეთს შორის განახლდა: რა გავლენას მოახდენს იგი საქართველოზე?
- როგორ შევაჩეროთ „მცოცავი ოკუპაცია“
- კრემლის პოლიტიკა საქართველოს ოკუპირებულ რეგიონებში ახალ ეტაპზე გადადის
- სირიის სამოქალაქო ომი რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- რუსეთის იმპერიალიზმთან ბრძოლის მეორე რაუნდი, რომლის მოგება შესაძლებელია
- თურქეთის საშინაო და საგარეო პოლიტიკა რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- საპარლამენტო არჩევნები სომხეთში - მმართველი პარტიის ტრიუმფი
- საქართველოს დღევანდელი საგარეო პოლიტიკა - რამდენად ეფექტურად უმკლავდება იგი არსებულ გამოწვევებს?
- საპარლამენტო არჩევნები სომხეთში: სარქისიანის პოსტსაარჩევნო გეგმები
- სამხედრო სიძლიერე - ის რაც სჭირდება ნატო-ს პარტნიორებისგან
- აშშ-ის საგარეო პოლიტიკა და „ქანქარას კანონი“
- რამდენიმე მოსაზრება „გაზპრომთან“ დადებული ხელშეკრულების თაობაზე
- ახალი რუსული შეიარაღება კავკასიაში და მისი გავლენა საქართველოს ევროატლანტიკურ მისწრაფებებზე