რონდელის ბლოგი
რა პერსპექტივები დასახა 15 დეკემბერს გამართულმა აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტმა?
კახა გოგოლაშვილი, რონდელის ფონდის უფროსი მკვლევარი
2021 წლის 15 დეკემბერს აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტმა ბრიუსელში ევროკავშირისა და პარტნიორი ქვეყნების მთავრობებსა და მეთაურებს უმასპინძლა, თუმცა ექვსი ქვეყნის ნაცვლად, მხოლოდ ხუთი იყო წარმოდგენილი. ეს ქვეყნები იყო: სომხეთი, აზერბაიჯანი, საქართველო, მოლდოვა და უკრაინა. ამჯერად სამიტს არ დასწრებია ბელარუსის წარმომადგენელი, კარგად ნაცნობი მიზეზების გამო. პირველ რიგში აღსანიშნავია, რომ ევროკავშირის გეგმებში ბელარუსის სამიტზე მიწვევა არც კი შედიოდა, თუმცა ბელარუსის ხელისუფლებამ რამდენიმე თვით ადრე, წინსწრებით განაცხადა, რომ შეაჩერა აღმოსავლეთ პარტნიორობის ფორმატში თავისი მონაწილეობა. საგულისხმოა, რომ ევროკავშირს ბელარუსისთვის კარი არ დაუხურავს, მაგრამ მიუთითა, რომ მზად არის აღადგინოს თანამშრომლობა ბელარუსის ხელისუფლებასთან, ოღონდ ქვეყანაში დემოკრატიული „ტრანზიციის“ (პრაქტიკულად - სახელისუფლებო ცვლილების) შემდეგ, რაც შესაძლებლობას მისცემს, რომ მასთან ერთიან ფასეულობებზე დამყარებული დიალოგი ჰქონდეს.
რას გულისხმობს აღმოსავლეთ პარტნიორობის ახალი დღის წესრიგი
სამიტის შედეგები არცერთი მიმართულებით არ ყოფილა მოულოდნელი. 2017 წელს გამართული აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტის შემდეგ ევროკავშირმა მიიღო მნიშვნელოვანი სახელმძღვანელო დოკუმენტები, რომლებიც მკაფიოდ განსაზღვრავდნენ ამ ინიციატივის განვითარების მიმართულებებს. 2020 წელს ევროკომისიამ გამოაქვეყნა აღმოსავლეთ პარტნიორობის 2020 წლის შემდგომი მიზნებისა და ამოცანების შემცველი დოკუმენტი. მასში სწორედ ის ძირითადი ამოცანები იყო დასახული, რომლებიც 15 დეკემბრის სამიტზე შეათანხმეს. კოვიდ-19-ის პანდემიამ, რა თქმა უნდა, სერიოზული გავლენა მოახდინა რეგიონში ევროკავშირის ახალი მიდგომების ჩამოყალიბებაზე. ამიტომ მთავარ პრიორიტეტად პარტნიორი ქვეყნების მედეგობის გაძლიერება გამოიკვეთა, რაშიც მოიაზრება ქვეყნების უნარი, წინააღმდეგობა გაუწიონ ეკონომიკურ, გარემოსდაცვით, ენერგეტიკულ, უსაფრთხოებისა თუ ჯანდაცვის სფეროში გამოვლენილ ეგზოგენურ თუ ენდოგენურ შოკებსა და გამოწვევებს. ამ მიმართულებით თანამშრომლობა მოიაზრებს როგორც მმართველობის გაუმჯობესებას, ისე ფართო ინვესტიციების მობილიზებას. მედეგობის მისაღწევად აღმოსავლეთ პარტნიორობის ქვეყნებმა უნდა გააუმჯობესონ კანონის უზენაესობის დონე და ადამიანის უფლებების დაცვის სტანდარტები, უზრუნველყონ საზოგადოებრივი თანხმობა, ძალისხმევა არ უნდა დაიშურონ კონფლიქტების მოსაგვარებლად. ამავე დროს პარტნიორების მედეგობის გასაძლიერებლად იგეგმება მჭიდრო თანამშრომლობა ჰიბრიდულ საფრთხეებთან გამკლავების მიმართულებით, კერძოდ, სტრატეგიული კომუნიკაციის, კიბერუსაფრთხოების, რადიაციული უსაფრთხოების და სხვა შესაბამის სფეროებში.
ახალი მიდგომის თანახმად, აღმოსავლეთ პარტნიორობის ქვეყნების განვითარების გრძელვადიან ნიშნულებს სრული თანხვედრა აქვთ თავად ევროკავშირის განვითარების მიმართულებებთან, როგორიცაა:
- ციფრული ეკონომიკის ხელშეწყობა, ციფრული ბაზრისა და კიბერუსაფრთხოების ზომების ჩათვლით;
- მწვანე ტრანზიცია, მწვანე ეკონომიკის, ენერგიის განახლებადი წყაროებისა და ენერგოეფეტურობის განვითარების ჩათვლით;
- ახალგაზრდობისათვის თანამედროვე ტენდენციების შესაბამისი განათლება, სადაც გათვალისწინებული იქნება ასევე ციფრული განვითარების მოთხოვნები;
- სექტორული განვითარება და თანამშრომლობა სოფლის მეურნეობის, ინოვაციების, სატრანსპორტო კავშირების განვითარების, ასევე, ტელეკომუნიკაციების და ფულადი გადარიცხვების გამარტივების მიმართულებით. ამ კონტექსტში საუბარია ისეთ კონკრეტულ პროექტებზე, როგორიცაა:
- TEN-T ევროპულ სატრანსპორტო ქსელებთან რეგიონის ქვეყნების დაკავშირება
- როუმინგის სატელეფონო მომსახურების გაიაფების შეთანხმებები
- SEPA-ში (გადახდების ერთიანი ევროპული ზონა) მონაწილეობა
აღმოსავლეთ პარტნიორობისთვის მოულოდნელი არ ყოფილა დეკლარაციაში ევროკავშირის ეკონომიკური საინვესტიციო გეგმის ხილვა, რომელიც კონკრეტული საფლაგმანო ინიციატივების მხარდაჭერით მრავალმილიარდიან ინვესტიციებს მიმართავს რეგიონის ქვეყნების განსავითარებლად. ეს გეგმა საქართველოსთვის განიხილავს 80000 მცირე და საშუალო საწარმოს ფინანსურ მხარდაჭერას, შავი ზღვის ფსკერზე მაღალი ძაბვის ელექტროსადენის გაყვანას, ქვეყანაში მიუწვდომელი დასახლებული პუნქტების სწრაფი ინტერნეტით თითქმის სრულად უზრუნველყოფას, თბილისში ჰაერის ხარისხის გაუმჯობესებას.
საუბარია ასევე კოვიდპანდემიის მიმდინარეობის მართვისა და საშუალო და გრძელვადიანი შედეგების აღმოფხვრისთვის სოლიდარობის გაზრდაზე, რაც, პირველ რიგში, ჯანდაცვის სფეროში ურთიერთდახმარებასა და ძალისხმევის გაერთიანებას მოითხოვს.
შემდგომი ინტეგრაციის პერსპექტივები და ასოცირებული ტრიოს აღიარება
საქართველოში, როგორც ყოველთვის, მოლოდინით უყურებენ ისეთ მოვლენებს, როგორიც აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტია. ჩნდება იმედი, რომ სამიტზე რაღაც მნიშვნელოვანი შეიცვლება საქართველოს ევროკავშირში გაწევრიანების პერსპექტივასთან დაკავშირებით. მით უმეტეს, რომ ახლადშექმნილი „ასოცირებული ტრიოს“ წარმომადგენლებს - საქართველოს, მოლდოვისა და უკრაინის საგარეო უწყებებს ჰქონდათ შემუშავებული ერთიანი პოზიცია და აქტიურად ლობირებდნენ ევროკავშირის ინსტიტუტებთან ამ ქვეყნებისთვის „ევროპული პერსპექტივის“ ოფიციალურად აღიარების მოთხოვნას. ამ საკითხის სამიტის დეკლარაციაში შესატანად სამიტის დაწყებამდე ორი კვირით ადრე ბრიუსელში ერთად იმყოფებოდნენ ტრიოს საგარეო საქმეთა მინისტრები და პრემიერ-მინისტრები. სამწუხაროდ, ევროკავშირის წევრი ქვეყნების ნაწილმა მხარი არ დაუჭირა ერთობლივ დეკლარაციაში ასეთი ჩანაწერის არსებობას და მხოლოდ შემოიფარგლა „ასოცირებული ტრიოს“ ქვეყნების ევროპული არჩევანისა და მისწრაფებების კვლავ აღიარებით, რაც უკვე დიდი ხანია ჩაწერილია ამ ქვეყნებთან გაფორმებულ ასოცირების შესახებ შეთანხმებებში. ის ფაქტი, რომ ასოცირებული ტრიო დეკლარაციაში ნახსენებია და მის წევრებს შორის „მზარდი კოორდინაციის“ ძალისხმევა დადებითადაა შეფასებული, ხაზს უსვამს აღმოსავლეთ პარტნიორობის ფორმატში დიფერენციაციის პრინციპის პრაქტიკაში დამკვიდრებას. თუმცა, ასოცირებული ტრიოს დამფუძნებელ დოკუმენტებში მისი მიზანი უფრო ფართოდაა წარმოდგენილი, ვიდრე „ასოცირების შესახებ შეთანხმების იმპლემენტაციის ხელშეწყობა“, როგორც ეს დეკლარაციაშია ნახსენები. იქ აღნიშნულია ამ ქვეყნების თანამშრომლობის შესახებ, ევროკავშირში მათი შემდგომი ინტეგრაციის ხელშესაწყობად, რაზეც სამიტის დეკლარაციაში არაფერია ნათქვამი. დეკლარაცია, პირიქით, მკაფიოდ ადგენს ევროკავშირის მხრიდან ამ სამი ქვეყნის ამბიციების რეალიზაციის მხარდაჭერის საზღვრებს. კერძოდ, ეს არის ღრმა და ყოვლისმომცველი თავისუფალი სავაჭრო სივრცე, სექტორული თანამშრომლობის გაღრმავება, ევროკავშირში ახლად დანერგილ ინიციატივებთან შეერთება, როგორიცაა ციფრული ეკონომიკა და მწვანე შეთანხმება. ტრიოს მიზნების მხარდაჭერის ასეთი შეზღუდული მიდგომის კიდევ უფრო გასამყარებლად და დასაზუსტებლად დეკლარაცია ხაზს უსვამს ევროკავშირთან ყველა (ჩამოთვლილი) სახით თანამშრომლობის ინკლუზიურობას. ეს ნიშნავს, რომ ტრიოს ქვეყნებს არ სთავაზობენ რაიმე განსხვავებულს იმისგან, რაც აღმოსავლეთ პარტნიორობის სხვა ქვეყნებს შესთავაზეს. შეიძლება დავასკვნათ, რომ სამიტის დეკლარაციამ ამ ეტაპზე წერტილი დაუსვა ტრიოს ქვეყნებისთვის რაიმე ექსკლუზიური შესაძლებლობის შეთავაზების იდეას. თუმცა, რეალურად, აღმოსავლეთ პარტნიორობის ასეთი „ეგალიტარული“ ფორმატი მაინც შეიცავს გადაულახავ ბარიერებს იმ ქვეყნებისთვის, რომელთაც ნაკლებად აქვთ ინტეგრაციული ამბიცია და მთავარ დაბრკოლებად კი ევროპული ფასეულობების პატივისცემისა და დანერგვის სურვილის ნაკლებობა უდგათ. თავის მხრივ, ქვეყნები, რომელთა ამბიციაც სცდება ევროკავშირთან უბრალოდ პრივილეგირებული თანამშრომლობის შესაძლებლობას, ფორმატის მოდალობების ეფექტური გამოყენების შემთხვევაში აუცილებლად მიიღებენ ევროპულ პერსპექტივას და ეს შესაძლებელია მომდევნო სამიტზეც კი მოხდეს.
გარდამავალი პერსპექტივა
მართალია, ვერ მოხერხდა ამ სამი ქვეყნის ექსკლუზიურ კონტექსტში მოხსენიება, მაგრამ შეიძლება გაწეული ძალისხმევის შედეგად მივიჩნიოთ, რომ ერთობლივ დეკლარაციაში, სადაც პარტნიორების შესახებაა საუბარი, „ასოცირებული“ ქვეყნები გამიჯნულია სხვა პარტნიორებისგან, ეს სამი ქვეყანა კი ცალკეა გამოყოფილი და ხაზგასმულია, რომ მათ, მიღწეული პროგრესისა და კანონმდებლობის შემდგომი დაახლოების შედეგად, ეძლევათ რეალური შესაძლებლობა ევროკავშირთან ფართო სავაჭრო და ეკონომიკური თანამშრომლობისთვის და ევროკავშირის ერთიან ბაზარში თანდათანობითი ინტეგრირებისთვის. ეს ბოლო ჩანაწერი თითქოს უკვე ცნობილი ფორმულაა, მაგრამ ახალ კონტექსტში და ინტეგრაციული ამბიციების ახალ დონეზე შესაძლოა ამ სამი ქვეყნისთვის ევროკავშირთან ერთიანი ეკონომიკური სივრცის შექმნის პერსპექტივაზე მიგვანიშნებდეს.
თემატური პოსტები
- უნგრეთის არალიბერალური ზეგავლენა საქართველოს ევროპულ ინტეგრაციაზე: შემაშფოთებელი ტენდენცია
- ბლოგი მალე დაემატება
- რუსეთ-საქართველოს შორის ოკუპირებული აფხაზეთის გავლით სარკინიგზო მიმოსვლის აღდგენის მოსალოდნელი პოლიტიკური შედეგები
- ევროკავშირის სანქციების მე-11 პაკეტი და საქართველო
- რუსეთის საგარეო პოლიტიკის ახალი კონცეფცია და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- ქართველმა ხალხმა აჩვენა ძალა, თუმცა ევროკავშირს მართებს სიფხიზლე!
- როგორ გამოიყურება ამერიკა-ჩინეთის პაექრობა თბილისიდან
- რა სურს რუსეთს საქართველოსგან?
- გეოპოლიტიკა თურქულად და როგორია მასზე სწორი რეაქცია
- საფრთხე, რომელიც რუსეთ-უკრაინის ომის შემდეგ შეიძლება დაემუქროს რუსეთის მეზობლებს
- ბაიდენის დოქტრინა და მისი შესაძლო შედეგები საქართველოსთვის
- მოახლოებული ზამთრის ენერგოკრიზისი ევროპაში: შეუძლია თუ არა აზერბაიჯანს კონტინენტის მძლავრი ენერგომომმარაგებელი გახდეს?
- კანდიდატის სტატუსის მომლოდინე საქართველო ევროპულ პერსპექტივას მიიღებს, რაზე გვაქვს სანერვიულო?
- ცხინვალის არშემდგარი რეფერენდუმი
- ომი და საქართველო
- „ავტოკრატიული მშვიდობა“
- „რურალური ორბანიზმი“ - პოლარიზაცია, როგორც უნგრეთის პოლიტიკური მომავლის განმსაზღვრელი ფაქტორი
- არალეგიტიმური საპრეზიდენტო არჩევნები ცხინვალის რეგიონში: რატომ წააგო ბიბილოვმა და რა იქნება ბიბილოვის შემდეგ?
- ომი უკრაინაში და გაერთიანებული სამეფოს ახალი როლი აღმოსავლეთ ევროპაში
- რას მოუტანს სამხრეთ კავკასიას ეუთოს მინსკის ჯგუფის გაუქმება?
- საფრანგეთის საპრეზიდენტო არჩევნები და ევროპის პოლიტიკური მომავალი
- შეძლებს თუ ვერა ფაშინიანი გარდატეხის შეტანას სომხეთ-აზერბაიჯანის ურთიერთობებში?
- რატომ გააქტიურდა აფხაზური მხარე სოციალურ ქსელებში?
- რატომ არ მოსწონს პუტინს ნეიტრალური უკრაინა? (უკრაინის ნეიტრალური სტატუსი აქტუალური ხდება - რას ნიშნავს ეს პუტინისთვის?)
- მასობრივი უკონტროლო მიგრაცია და საქართველოს ხელისუფლების პოზიცია
- რა ცვლილებები მოხდა პუტინის რეჟიმის პროპაგანდის ნარატივებში უკრაინაში რუსეთის შეჭრიდან დღემდე
- უკრაინა ევროკავშირში პრაქტიკული ინტეგრაციის გზას მალე დაადგება, საქართველო?
- როგორია თურქეთის პოზიციები და ქმედებები რუსეთ-უკრაინის ომში
- ნატოს შესაძლო გაფართოება ჩრდილოეთ ევროპაში და მისი მნიშვნელობა საქართველოსა და უკრაინისთვის
- პეკინის ზამთრის პოლიტიკური ოლიმპიადა
- რა დგას პუტინის უკრაინაში გამბიტის უკან?
- 2021 აფხაზეთში: ენერგოკრიზისი, ახალი „მინისტრი“ და პოლიტიკური დაპირისპირება
- L'Europe pourra-t-elle éviter le “déjà vu” ? (საფრანგეთი, ევროკავშირის საბჭოს თავმჯდომარე და დაძაბულობა აღმოსავლეთ ევროპაში)
- რამზან კადიროვის რეჟიმის ახალი სამიზნეები
- აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტი - რატომ უნდა აღიარონ „ასოცირებული ტრიო“?
- რა გავლენას მოახდენს მერკელის პოლიტიკიდან წასვლა ევროკავშირის პოლიტიკაზე რუსეთისა და აღმოსავლეთის სამეზობლოს მიმართ?
- რა დგას საქართველოსა და უნგრეთის მთავრობების მზარდი თანამშრომლობის უკან
- „დობერმანი“ მინისტრად: ინალ არძინბას პერსპექტივები და გამოწვევები
- კრიზისი ბელარუსში: როგორ გავაძლიეროთ ჩვენი მედეგობა რუსეთის სტრატეგიის წინააღმდეგ მის ახლო სამეზობლოში
- მოლდოვას გაზის კრიზისი-რუსეთის კიდევ ერთი პოლიტიკური შანტაჟი
- ევროკავშირი-პოლონეთის გაუარესებული ურთიერთობები და მისი მნიშვნელობა აღმოსავლეთ პარტნიორობის პროგრამისთვის
- ბელარუსი ერთი წლის შემდეგ: დასუსტებული რეჟიმი რუსული „დაცვის“ ქვეშ
- რატომ დაიძაბა ირან-აზერბაიჯანის ურთიერთობები?
- რუსეთის საპარლამენტო არჩევნები - რა შეიძლება ითქვას რეჟიმის სტაბილურობაზე
- 6 მთავარი გზავნილი ევროკავშირის 2021 მიმართვიდან - (უმნიშვნელო აქცენტი გაფართოებაზე?)
- გეზი ჩინეთიდან ტაივანისკენ - ახალი საგარეო პოლიტიკური ტრენდი ცენტრალურ და აღმოსავლეთ ევროპაში
- ვაქცინაცია: „ყოფნა?... არ ყოფნა?...“
- შეუძლია თუ არა საქართველოს ჩინეთი რუსეთის დასაბალანსებლად გამოიყენოს?
- შარიათის პატრული ყაბარდო-ბალყარეთში: მზარდი ტენდენცია თუ ადგილობრივი კონფლიქტი?
- ბელარუსის გასვლა აღმოსავლეთ პარტნიორობიდან - რა იქნება შემდგომ?
- Pacta Sunt Servanda: ხელშეკრულებები უნდა შესრულდეს
- ასოცირებული ტრიო და მისი მომავალი
- აფხაზეთში ახალი „პოლიტიკური ელიტის“ ჩამოყალიბება - ვინ ჩაანაცვლებს ძველ „ელიტას“?
- რა სიმბოლოა ევროკავშირის დროშაზე და რატომ არ უნდა ჩამოხიოს და დაწვას ის ჭეშმარიტმა ქრისტიანმა
- არქტიკის გამდნარი ყინული და მზარდი საფრთხეები
- რას უნდა ველოდოთ ნატოს სამიტისგან
- აფხაზეთისა და სამაჩაბლოს საკითხი ნატოსა და ევროკავშირში გაწევრიანების კონტექსტში
- რუსეთის მიმართ ევროკავშირის საგარეო პოლიტიკის გადაფასება
- პოლიტიკური კრიზისი მოლდოვაში - ჩიხი გამოსავლის გარეშე
- საქართველოს სატრანზიტო შესაძლებლობები, სიახლეები და გამოწვევები პანდემიის ფონზე
- შეთანხმება „დრაკონთან“ – ჩინეთ-ევროკავშირის საინვესტიციო ხელშეკრულების რისკები
- ევროკავშირის წევრობის შესახებ საქართველოს განაცხადი
- ტრანსატლანტიკური ურთიერთობების გამოღვიძება ბაიდენის ადმინისტრაციის პირობებში და ახალი პერსპექტივები საქართველოსთვის
- ვის გამოუტანა განაჩენი მოსამართლემ: ნავალნის, პუტინს თუ რუსეთს?!
- ბაიდენის თავსატეხი
- 2020 აფხაზეთში: „არჩევნები“, პანდემია და მეტი ინტეგრაცია რუსეთთან
- უნგრეთის კრიზისი: ევროკავშირის წარუმატებლობა ავტორიტარიზმის წინააღმდეგ?
- COVID-19-ის პანდემიით გამოწვეული ეკონომიკური კრიზისი და საქართველოს ეროვნული ვალუტის არასტაბილურობის შემცირება
- ყარაბაღის კონფლიქტის ესკალაცია: საფრთხეები და გამოწვევები საქართველოსთვის
- რამდენიმე მოსაზრება ტერმინის „პოსტსაბჭოთა სივრცე“ გამოყენების თაობაზე
- საქართველოს ევროპული გზა პანდემიური დეგლობალიზაციის პირობებში
- თურქეთის კავკასიური პოლიტიკა სომხეთ-აზერბაიჯანის ბოლო დაძაბულობის ფონზე
- ხაბაროვსკის საპროტესტო გამოსვლები, როგორც რუსეთის ფედერაციის სტაბილურობის ერთგვარი ინდიკატორი
- ქართულ-ამერიკული პარტნიორობის პრაგმატიზმი და იდეალიზმი
- საქართველოს დამოუკიდებლობა და ჩვენი თაობის ისტორიული პასუხისმგებლობა
- კორონავირუსით გამოწვეული სირთულეები თურქეთში და მისი ასახვა საქართველოზე
- „არჩევნები“ აფხაზეთში: ახალი „პრეზიდენტის“ რევანში და გამოწვევები
- სამომხმარებლო კრიზისი ცხინვალის რეგიონში: ახალი საფიქრალი
- ჩვენი და 1921 წლის ქართველების საერთო ბრძოლის შესახებ
- ქართული თავდაცვა - პოლიტიკური პარადოქსი და უსისტემობის მოჯადოებული წრე
- რატომ უნდა გვაღელვებდეს ქართული „ტროლ-სკანდალი“? ვრცელი განმარტება
- პოლიტიკური კრიზისის ანატომია ოკუპირებულ აფხაზეთში
- რას ნიშნავს გენერალ ყასემ სოლეიმანის ლიკვიდაცია?
- რას მოუტანს საქართველოს რუსეთთან დიალოგის ახალი ფორმატი?
- „რუსული კულტურის ცენტრის“ შესახებ
- საით მიდის ეკონომიკური პოლიტიკა?
- რუსული პროპაგანდის მთავარი გზავნილები
- რა ვიცით რუსეთის ფედერაციისა და საქართველოს საგარეო საქმეთა მინისტრების შეხვედრის შესახებ?
- რა კავშირია ნატოსა და აფხაზეთის დაბრუნებას შორის?
- ანტისაოკუპაციო პოლიტიკის ახალი აქცენტები
- საქართველოს საკითხი არ განიხილება დიდი შვიდეულის სამიტზე - ვისი ბრალია?
- ვლადიმერ პუტინის ძირითადი გზავნილები Financial Times-თვის მიცემული ინტერვიუდან
- დუგინი მოგვევლინა საქართველოს გულშემატკივრად - რას უნდა ვუმადლოდეთ ამ ფაქტს?
- ევროპარლამენტის არჩევნების შედეგები - რას ნიშნავს საქართველოსთვის?
- 10 წელი აღმოსავლეთ პარტნიორობის დაარსებიდან
- როგორ შევაჩეროთ რუსეთი
- რატომაა მნიშვნელოვანი 2019 წლის 31 მარტს თურქეთში ჩატარებული ადგილობრივი არჩევნები
- მუშაობს თუ არა სტრატეგიული პარტნიორობის პრინციპი უკრაინა-საქართველოს ურთიერთობებში?
- ცირკულარული შრომითი მიგრაციის ახალი შესაძლებლობა საქართველოსა და ევროკავშირს შორის
- აშშ-ის შუალედური არჩევნები: შედეგები და მნიშვნელობა
- საქართველოს ვაჭრობა ელექტროენერგიით: ბიტკოინის გავლენა
- საქართველოს საგარეო ვაჭრობა: როგორ გავამყაროთ დადებითი ტენდენციები
- ყარაბაღის კონფლიქტის განახლების რისკი სომხეთში მომხდარი ხავერდოვანი რევოლუციის შემდეგ
- რატომ არის აუცილებელი ვიცოდეთ რომელ რიცხვში დაიწყო 2008 წლის ომი
- საქართველოს ადგილი „დასავლეთთან დაახლოების ინდექსი 2018-ში“
- რატომ არ გაამართლა ჩვენი მოლოდინი შარლევუაში (კანადა) დიდი შვიდეულის სამიტის შედეგებმა?
- ბენ ჰოჯესის მოდელი - საქართველოს ნატო-ში გაწევრიანების რეალური გზა
- ევროკავშირის რბილი ძალა და სომხეთის (რ)ევოლუცია
- რატომ არ გაახსენდათ დიდი შვიდეულის საგარეო საქმეთა მინისტრებს საქართველო ტორონტოში 2018 წლის 23 აპრილის შეხვედრის დროს?
- ამერიკის სტრატეგია და საქართველო
- რა გავლენას იქონიებს სოლსბერი ბრექსიტის მოლაპარაკებებზე
- პუტინის წინასაარჩევნო ეკონომიკური დაპირებები: მითი და რეალობა
- ელექტროენერგიით ვაჭრობა: 2016 წლის წარმატებები, 2017 წლის რეალობა და შემდგომი პერსპეკქივები - Bitcoin-ის გავლენა (ნაწილი მეორე)
- დარჩეს ჟენევა ისე, როგორც არის
- ელექტროენერგიით ვაჭრობა: 2016 წლის წარმატებები, 2017 წლის რეალობა და შემდგომი პერსპექტივები - Bitcoin-ის გავლენა (ნაწილი პირველი)
- რუსული ოპოზიციის გეოპოლიტიკური ხედვა
- ვის ეხმარება რუსეთი?
- რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეები და საქართველოს უსაფრთხოების სისტემა
- ევრაზიის ეკონომიკური კავშირი და რუსეთ-საქართველოს თავისუფალი ვაჭრობის შეთანხმების პრობლემები
- არის თუ არა საქართველოს ექსპორტის ზრდა მდგრადი?
- რა ელით გალელებს?
- ხელის შეშლა და ყურადღების გაფანტვა: დასავლეთთან ურთიერთობის რუსული მეთოდოლოგია
- ილ-76 ტიპის ტროას ცხენი, ანუ რატომ სურს რუსეთს ჩვენი ხანძრების ჩაქრობა?
- რუსი დიპლომატები საქართველოში - ვინ არიან ისინი, რამდენი არიან და რას საქმიანობენ?
- პუტინის ვიზიტი ოკუპირებულ აფხაზეთში: იყო კი ჩვენი რეაქცია საკმარისი?
- პენსის ვიზიტი საქართველოში: რამდენიმე გაკვეთილი და რას უნდა ველოდოთ
- მისაღებია თუ არა საქართველოს ნეიტრალიტეტის გამოცხადება
- საქართველოს ევროპული პერსპექტივა ევროკავშირის შემდგომი ევოლუციის კონტექსტში
- Brexit-ის მოლაპარაკება ევროკავშირსა და დიდ ბრიტანეთს შორის განახლდა: რა გავლენას მოახდენს იგი საქართველოზე?
- როგორ შევაჩეროთ „მცოცავი ოკუპაცია“
- კრემლის პოლიტიკა საქართველოს ოკუპირებულ რეგიონებში ახალ ეტაპზე გადადის
- სირიის სამოქალაქო ომი რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- რუსეთის იმპერიალიზმთან ბრძოლის მეორე რაუნდი, რომლის მოგება შესაძლებელია
- თურქეთის საშინაო და საგარეო პოლიტიკა რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- პოსტსაბჭოთა ქვეყნები - ბრძოლა ძალაუფლების ლეგიტიმაციისთვის
- საქართველოს დღევანდელი საგარეო პოლიტიკა - რამდენად ეფექტურად უმკლავდება იგი არსებულ გამოწვევებს?
- სამხედრო სიძლიერე - ის რაც სჭირდება ნატო-ს პარტნიორებისგან
- რამდენიმე მოსაზრება „გაზპრომთან“ დადებული ხელშეკრულების თაობაზე
- ახალი რუსული შეიარაღება კავკასიაში და მისი გავლენა საქართველოს ევროატლანტიკურ მისწრაფებებზე