რონდელის ბლოგი
საქართველოს ევროპული პერსპექტივა ევროკავშირის შემდგომი ევოლუციის კონტექსტში
ავტორი: კახა გოგოლაშვილი, რონდელის ფონდის ევროპული კვლევების ცენტრის დირექტორი
ევროკავშირი მსოფლიოში ყველაზე მჭიდრო და ქვეყნების ყველაზე წარმატებული გაერთიანებაა. მისი წევრობა მხოლოდ ევროპულ სახელმწიფოს შეუძლია და დარჩენილი ორი ათეული ქვეყნიდან, რომლებიც დღეს ჯერ არ გამხდარან ევროკავშირის წევრები, თითქმის ნახევარს აქვს სურვილი, რომ რაც შეიძლება მალე შეუერთდეს მას. ეს ქვეყნებია:
- დასავლეთ ბალკანეთის ასოცირებული სახელმწიფოები (მონტენეგრო, სერბეთი, მაკედონია, ალბანეთი, კოსოვო)
- აღმოსავლეთ ევროპის ასოცირებული ქვეყნები (საქართველო, მოლდოვა და უკრაინა).
ერთმანეთისგან მნიშვნელოვნად განსხვავდება იმ ქვეყნების მოტივაცია, რომლებიც ევროკავშირში ამ ეტაპზე გაწევრიანებას არ ეძიებენ. ესენია:
- ქვეყნები, რომელთა კეთილდღეობაც ევროკავშირის საშუალო დონეს აღემატება (ისლანდია, ლიხტენშტაინი, ნორვეგია, შვეიცარია);
- ჯუჯა სახელმწიფოები, რომელთა ევროკავშირის სრულფასოვანი წევრობაც ტექნიკურადაა შეუძლებელი, მათი მოსახლეობის ძალიან მცირე რაოდენობის გამო (ვატიკანი, მონაკო, ანდორა, სან-მარინო).
- ქვეყნები, რომლებიც რუსეთის გავლენის ქვეშ იმყოფებიან და პრაქტიკულად დაკარგული აქვთ საგარეო ასპარეზზე მოქმედების სუვერენული ნება (სომხეთი, ბელარუსი);
- ქვეყნები, რომელთა მთავრობებსაც აშინებთ ევროკავშირის წევრობისთვის დადგენილი კრიტერიუმები (აზერბაიჯანი).
დღეს ევროპულმა ინტეგრაციამ პრაქტიკულად მოიცვა მთელი სუბკონტინენტი. თავად ევროკავშირი ბირთვია ამ პროცესისა, მაგრამ ამ ბირთვის გარშემო მჭიდრო თანამშრომლობის ფორმატით, სხვადასხავა ხარისხით, თითქმის ყველა დანარჩენი ევროპული სახელმწიფო უახლოვდება და ინტეგრირდება ევროპულ სტრუქტურებთან.
რა სახის ფორმატებია ესენი?
- ევროპის ეკონომიკური არეალი (EEA), რომელიც ევროკავშირის შიდა ბაზრის ერთგვარი გაფართოებაა. მისი წევრები (არა ევროკავშირის) - ნორვეგია, ლიხტენშტაინი და ისლანდია - სარგებლობენ სრულად ევროკავშირის ოთხივე თავისუფლებით და ინტეგრირებული არიან ევროკავშირის უმეტეს პოლიტიკაში. ამ ჯგუფს შეიძლება მივაკუთვნოთ შვეიცარიაც (თუმცა არ არის ფორმატის/შეთანხმების მონაწილე), რომელსაც უამრავი ორმხრივი შეთანხმებებით ანალოგიური ურთიერთობები აქვს ევროკავშირთან. ეს ოთხივე ქვეყანა ევროპის თავისუფალი ვაჭრობის ასოციაციის (EFTA) წევრია. არ არის გამორიცხული, რომ გაერთიანებული სამეფო ევროკავშირიდან გასვლის შემდეგ სწორედ ამ გაერთიანებას შეუერთდეს.
- საბაჟო კავშირი, რომელშიც ევროკავშირის წევრი ქვეყნების გარდა გაერთიანებულია თურქეთი და სამი ჯუჯა სახელმწიფო - მონაკო, სან-მარინო და ანდორა.
- სტაბილიზაციისა და ასოცირების პროცესი, რომელიც ევროკავშირმა დასავლეთ ბალკანეთის ქვეყნებისთვის შეიმუშავა. ეს ევროკავშირის პროგრამაა, რომლის ფარგლებშიც დასავლეთ ბალკანეთის ყველა სახელმწიფოსთან (ხორვატია, სერბეთი, ბოსნია, მონტენეგრო, მაკედონია, ალბანეთი, კოსოვო) თანდათანობით გაფორმდა ასოცირებისა და სტაბილიზაციის შეთანხმება, რომელმაც დააარსა თავისუფალი სავაჭრო სივრცე ამ ქვეყნებსა და ევროკავშირს შორის და მათ ევროპული პერსპექტივა გაუხსნა პოტენციური კანდიდატის სტატუსის მინიჭებით. ხორვატია 2013 წლიდან უკვე ევროკავშირის წევრია, ხოლო მონტენეგრო ახლოა გაწევრიანებასთან.
- აღმოსავლეთ პარტნიორობა. ევროკავშირის სამეზობლო პოლიტიკის ნაწილი, რომელიც მჭიდრო თანამშრომლობისა და დაახლოების შესაძლებლობებს უხსნის აღმოსავლეთ ევროპის (ყოფილი საბჭოთა კავშირის) ექვს სახელმწიფოს (უკრაინა, მოლდოვა, საქართველო, სომხეთი, აზერბაიჯანი, ბელარუსი). ამ ფორმატის მრავალმხრივი განზომილება ექვსივე ქვეყანასა და ევროკავშირს შორის მრავალმხრივი თანამშრომლობის ისეთ ფორმებს იყენებს, როგორიცაა თემატური პლატფორმები, საფლაგმანო ინიციატივები და პანელები. ამ ფორმატის ორმხრივი განზომილების ძირითადი ელემენტი კი ასოცირების შესახებ შეთანხმებაა, რომელსაც ჯერჯერობით მხოლოდ სამმა ქვეყანამ მოაწერა ხელი. აღსანიშნავია, რომ დანარჩენი სამი ქვეყანაც, რომლებსაც ასოცირების ხელშეკრულებისთვის ხელი არ მოუწერიათ, მაინც აღრმავებენ ევროკავშირთან ურთიერთობებს და მასთან ახალ შეთანხმებებს აფორმებენ.
ზემოთ მოყვანილი ცხადყოფს, რომ ევროპული ინტეგრაცია გარკვეული კონცენტრირებული წრეების სახით ვითარდება და გარე (პერიფერიულ) წრეში ალბათ სწორედ საქართველო და სხვა აღმოსავლეთევროპული ქვეყანა ხვდება, რადგანაც მათ ევროკავშირში გაწევრიანების პერსპექტივა ჯერ არ აქვთ. რუსეთის გარდა ყველა ევროპული სახელმწიფო ან მჭიდროდ არის დაკავშირებული ევროკავშირის სტრუქტურებთან, ან უახლოვდება მას საკანონმდებლო, ინსტიტუციური, სატრანსპორტო და ენერგეტიკული ინფრასტრუქტურული ქსელების, ადამიანური კონტაქტების, ერთიან პოლიტიკაში მონაწილეობის და ა.შ. საშუალებით. მხოლოდ ერთი სახელმწიფო - რუსეთი - არ ავლენს არანაირ სურვილს, რომ დაუახლოვდეს ევროპის კავშირს. იგი ცდილობს თავის გარშემო შექმნას ევროპული ინტეგრაციის პროცესის საპირწონე გრავიტაცია და ამას ნაწილობრივ ახერხებს სხვადასხვა რბილი და ხისტი მეთოდების, მათ შორის, ძალის გამოყენებითა და ძალის გამოყენების მუქარის საშუალებით. მიუხედავად ამისა, ვხედავთ, რომ ევროკავშირის მიზიდულობა ბევრად აღემატება რუსეთისას და ევროპული ინტეგრაციის პროცესი წინ მიიწევს.
ევროპალამენტის 96-მა წევრმა მიმართა ევროკავშირის ლიდერებს მხარი დაუჭირონ საქართველოს, მოლდოვისა და უკრაინის ევროპულ პერსპექტივას. 20 მაისი, 2015
აშკარაა, რომ ევროკავშირის გაფართოება, რომელიც ამ ეტაპზე ძალზე სუსტად მიმდინარეობს, ევროპული ინტეგრაციის ძირითად ელემენტს წარმოადგენს. გაფართოების გარეშე ევროკავშირი ვერ მოახერხებს მთლიანად სუბკონტინენტის (რუსეთის გარდა) საკუთარი ფასეულობების სისტემაში მოქცევას და ევროკავშირის სამართლებრივ-ინსტიტუციური სისტემების სრულად გავრცელებას. ასევე ძნელად შესანარჩუნებელი იქნება სრული სტაბილურობა და ევროპის ან ნატოს წევრი ქვეყნების უსაფრთხოება, მით უმეტეს, ეუთოს როლის ასეთი დაკნინების პირობებში. მომავალში თავად ევროკავშირის წევრობის მაძიებელ ქვეყნებს სულ უფრო მეტი ამბიცია გაუჩნდებათ, რომ ევროკავშირის წევრები გახდნენ. ამ ამბიციის ხელშეწყობა და განვითარება ამ ქვეყნების სწრაფად და ეფექტურად რეფორმირების წინაპირობას წარმოადგენს. ასევე აუცილებელია ევროკავშირის მხრიდან სათანადო გამოხმაურება, ევროპული მისწრაფებების მქონე ქვეყნების რუსეთის მზარდი აგრესიული რედენტიზმისაგან დასაცავად, რომელიც ყოფილი საბჭოთა სივრცის „დაბრუნებას“ ითხოვს და არ ცნობს რიგი ქვეყნების სუვერენულ უფლებას საკუთარი მომავალი იმ ალიანსებსა და სტრუქტურებს დაუკავშირონ, რომლებთანაც ყოფნა ურჩევნიათ.
მიუხედავად იმისა, რომ ევროკავშირის შესახებ შეთანხმება (TEU) ითვალისწინებს (49 მუხლი) წევრობის განაცხადის უფლებას, ევროკავშირში გაწევრიანება დღევანდელი პირობებით ძალზე რთულია და დიდ დროს მოითხოვს. კანდიდატი, პოტენციური კანდიდატი ან ასპირანტი ქვეყნები შესაძლოა მზად იყვნენ იტვირთონ ევროკავშირის გარკვეული ვალდებულებები ან სრულფასოვნად მიიღონ მონაწილეობა გარკვეულ პოლიტიკაში (მაგ., თავდაცვა, ენერგეტიკა, გარემოს დაცვა ან სხვა), მაგრამ, იმისთვის, რომ ევროკავშირში გაწევრიანდნენ, ისინი ვალდებული არიან სამართლებრივი და ინსტიტუციური თვალსაზრისით მზად იყვნენ ევროკავშირის ნორმების დასანერგად. მეორე მხრივ, ევროკავშირის წევრები ვალდებული არიან სრულად მიიღონ მონაწილეობა ყველა პოლიტიკაში და გადაწყვეტილებაში (მცირედი გამონაკლისით) და, რიგ შემთხვევაში, ისინი ამას სრულფასოვნად ვერ ახერხებენ. ევროპული ინტეგრაცია და ქვეყნების ევროკავშირის ბირთვის გარშემო სულ უფრო მჭიდრო შემოერთება მდგრადი ტენდენციაა. ამავე დროს სულ უფრო რთულდება გაწევრიანების პირობები და არსებულ წევრებსაც კი უჭირთ კავშირში დარჩენა და დაკისრებული მოვალეობების სრულად შესრულება. ამ პირობებში იმისათვის, რომ არ შეფერხდეს ევროპული ინტეგრაციის პროცესი, გაწევრიანების მოსურნე ქვეყნებს უნდა მიეცეთ შესაძლებლობა, რომ როცა მზად იქნებიან, შეუერთდნენ ევროკავშირის პოლიტიკის გარკვეულ ნაწილს და იტვირთონ ვალდებულებები მხოლოდ მათთან დაკავშირებით, მაგრამ ამავე დროს, მიიღონ ევროკავშირის წევრის სტატუსი. ამისთვის აუცილებელია ევროკავშირის ინსტიტუციური მოწყობის სრული რეფორმირება. დღეისათვის არსებობს რამდენიმე მოდელი, რომელთა დანერგვაც სამომავლოდ შესაძლებელია:
- მრავალსიჩქარიანი ევროპა - სხვადასხვა ქვეყანას ექნება უფლება, რომ ინტეგრაციის განსხვავებული სიჩქარე აირჩიოს. პირველ რიგში, ყველაზე მჭიდრო ინტეგრაციის არეალში მოექცევიან ევროზონაში გაერთიანებული ქვეყნები, მეორეში - ისინი, ვინც ევროზონაში არ არიან, მაგრამ ევროკავშირის სრული წევრები არიან და მესამე - ისინი, ვინც არ არიან ევროკავშირის წევრები, მაგრამ აქვთ სურვილი, რომ სხვადასხვა ერთობლივ პოლიტიკაში სრულად ჩაერთონ, გადაწყვეტილებების მიღების პროცესში მონაწილეობის უფლებით.
- კონცენტრირებული წრეები - ნაწილობრივ ასახულია ევროკავშირის ბოლო შეთანხმებებში, რის შედეგადაც ზოგიერთი ქვეყანა მონაწილეობს ფართო თანამშრომლობის ფორმატში, თავდაცვისა და უსაფრთხოების დარგში უფრო ღრმა ურთიერთობებს ახორციელებს. ლისაბონის შეთანხმება (2009) უშვებს ასეთი თანამშრომლობის შესაძლებლობას მინიმუმ ცხრა წევრი ქვეყნისთვის, თუ ისინი მოისურვებენ. იმავე შეთანხმების 42(6) მუხლში ნათქვამია თავდაცვის სფეროში სტრუქტურული თანამშრომლობის შესახებ, როდესაც ქვეყნების ნაწილს (რვა ქვეყანას) შეუძლია კვალიფიციური უმრავლესობით მიიღოს გადაწყვეტილებები აღნიშნულ სფეროში და იმოქმედოს დანარჩენი ქვეყნების მონაწილეობის გარეშე. ასევე აღსანიშნავია, რომ თავად ევროკავშირში ყველა ქვეყანა არ მონაწილეობს არც ევროზონაში და არც შენგენის სივრცის შეთანხმებაში, რაც დიფერენცირებული ინტეგრაციის (იხ. ქვემოთ) ნიშნებს შეიცავს. მომავალში, შესაძლოა, „მცირე წრეში“ სწორედ ასეთი ქვეყნები გაერთიანდნენ, რომლებიც სრულად მონაწილეობენ ევროკავშირის ყველა პოლტიკაში. მეორე, უფრო ფართო წრის ქვეყნები მეტ სუვერენიტეტს დაიტოვებენ, როგორც თავდაცვისა და უსაფრთხოების, ისე მონეტარული ან მიგრაციული პოლიტიკის დარგში. პერიფერიულ წრეში დარჩენილი ან ახლად შემოსული ქვეყნები კი, შესაძლოა, მხოლოდ ერთიანი ბაზრის მონაწილეებად დარჩნენ.
- ორივე ზემოაღწერილ მიდგომას თეორიულად ჯერ კიდევ აკლია დამუშავება და ამიტომ მათი მრავალი მოდიფიკაცია არსებობს. ამას აკადემიურ წრეებში ასევე ცვლადი გეომეტრიის ევროპის, ან დიფერენცირებული ინტეგრაციის სახელბითაც მოიხსენიებენ.
საქართველოს ევროკავშირში ინტეგრაცია შესაძლოა მომავალში სულ სხვა გზით მოხდეს, დღევანდელი გაფრთოების პროცესისაგან განსხვავებულად. კერძოდ, ფუნქციური ინტეგრაცია, რომელიც სექტორული თანამშრომლობის გაღრმავების გზით ხორციელდება, შესაძლოა განვითარდეს ევროკავშირის სხვადასხვა პოლიტიკაში თანდათანობით სრული ინტეგრირებითა და შემდგომ რბილად გადაიზარდოს ინსტიტუციურ ინტეგრაციაში, რომელიც ქვეყანას მისცემს საშუალებას, რომ ევროკავშირის ინსტიტუტებში მიიღოს მონაწილეობა, ოღონდ დაუშვან იმ პოლიტიკის საკითხების კენჭისყრაზე, რომლებშიც სრულად იქნება ინტეგრირებული.
თემატური პოსტები
- უნგრეთის არალიბერალური ზეგავლენა საქართველოს ევროპულ ინტეგრაციაზე: შემაშფოთებელი ტენდენცია
- ბლოგი მალე დაემატება
- რუსეთ-საქართველოს შორის ოკუპირებული აფხაზეთის გავლით სარკინიგზო მიმოსვლის აღდგენის მოსალოდნელი პოლიტიკური შედეგები
- ევროკავშირის სანქციების მე-11 პაკეტი და საქართველო
- რუსეთის საგარეო პოლიტიკის ახალი კონცეფცია და საქართველოს ოკუპირებული რეგიონები
- ქართველმა ხალხმა აჩვენა ძალა, თუმცა ევროკავშირს მართებს სიფხიზლე!
- როგორ გამოიყურება ამერიკა-ჩინეთის პაექრობა თბილისიდან
- რა სურს რუსეთს საქართველოსგან?
- გეოპოლიტიკა თურქულად და როგორია მასზე სწორი რეაქცია
- საფრთხე, რომელიც რუსეთ-უკრაინის ომის შემდეგ შეიძლება დაემუქროს რუსეთის მეზობლებს
- ბაიდენის დოქტრინა და მისი შესაძლო შედეგები საქართველოსთვის
- მოახლოებული ზამთრის ენერგოკრიზისი ევროპაში: შეუძლია თუ არა აზერბაიჯანს კონტინენტის მძლავრი ენერგომომმარაგებელი გახდეს?
- კანდიდატის სტატუსის მომლოდინე საქართველო ევროპულ პერსპექტივას მიიღებს, რაზე გვაქვს სანერვიულო?
- ცხინვალის არშემდგარი რეფერენდუმი
- ომი და საქართველო
- „ავტოკრატიული მშვიდობა“
- „რურალური ორბანიზმი“ - პოლარიზაცია, როგორც უნგრეთის პოლიტიკური მომავლის განმსაზღვრელი ფაქტორი
- არალეგიტიმური საპრეზიდენტო არჩევნები ცხინვალის რეგიონში: რატომ წააგო ბიბილოვმა და რა იქნება ბიბილოვის შემდეგ?
- ომი უკრაინაში და გაერთიანებული სამეფოს ახალი როლი აღმოსავლეთ ევროპაში
- რას მოუტანს სამხრეთ კავკასიას ეუთოს მინსკის ჯგუფის გაუქმება?
- საფრანგეთის საპრეზიდენტო არჩევნები და ევროპის პოლიტიკური მომავალი
- შეძლებს თუ ვერა ფაშინიანი გარდატეხის შეტანას სომხეთ-აზერბაიჯანის ურთიერთობებში?
- რატომ გააქტიურდა აფხაზური მხარე სოციალურ ქსელებში?
- რატომ არ მოსწონს პუტინს ნეიტრალური უკრაინა? (უკრაინის ნეიტრალური სტატუსი აქტუალური ხდება - რას ნიშნავს ეს პუტინისთვის?)
- მასობრივი უკონტროლო მიგრაცია და საქართველოს ხელისუფლების პოზიცია
- რა ცვლილებები მოხდა პუტინის რეჟიმის პროპაგანდის ნარატივებში უკრაინაში რუსეთის შეჭრიდან დღემდე
- უკრაინა ევროკავშირში პრაქტიკული ინტეგრაციის გზას მალე დაადგება, საქართველო?
- როგორია თურქეთის პოზიციები და ქმედებები რუსეთ-უკრაინის ომში
- ნატოს შესაძლო გაფართოება ჩრდილოეთ ევროპაში და მისი მნიშვნელობა საქართველოსა და უკრაინისთვის
- პეკინის ზამთრის პოლიტიკური ოლიმპიადა
- რა დგას პუტინის უკრაინაში გამბიტის უკან?
- 2021 აფხაზეთში: ენერგოკრიზისი, ახალი „მინისტრი“ და პოლიტიკური დაპირისპირება
- L'Europe pourra-t-elle éviter le “déjà vu” ? (საფრანგეთი, ევროკავშირის საბჭოს თავმჯდომარე და დაძაბულობა აღმოსავლეთ ევროპაში)
- რამზან კადიროვის რეჟიმის ახალი სამიზნეები
- რა პერსპექტივები დასახა 15 დეკემბერს გამართულმა აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტმა?
- აღმოსავლეთ პარტნიორობის სამიტი - რატომ უნდა აღიარონ „ასოცირებული ტრიო“?
- რა გავლენას მოახდენს მერკელის პოლიტიკიდან წასვლა ევროკავშირის პოლიტიკაზე რუსეთისა და აღმოსავლეთის სამეზობლოს მიმართ?
- რა დგას საქართველოსა და უნგრეთის მთავრობების მზარდი თანამშრომლობის უკან
- „დობერმანი“ მინისტრად: ინალ არძინბას პერსპექტივები და გამოწვევები
- კრიზისი ბელარუსში: როგორ გავაძლიეროთ ჩვენი მედეგობა რუსეთის სტრატეგიის წინააღმდეგ მის ახლო სამეზობლოში
- მოლდოვას გაზის კრიზისი-რუსეთის კიდევ ერთი პოლიტიკური შანტაჟი
- ევროკავშირი-პოლონეთის გაუარესებული ურთიერთობები და მისი მნიშვნელობა აღმოსავლეთ პარტნიორობის პროგრამისთვის
- ბელარუსი ერთი წლის შემდეგ: დასუსტებული რეჟიმი რუსული „დაცვის“ ქვეშ
- რატომ დაიძაბა ირან-აზერბაიჯანის ურთიერთობები?
- რუსეთის საპარლამენტო არჩევნები - რა შეიძლება ითქვას რეჟიმის სტაბილურობაზე
- 6 მთავარი გზავნილი ევროკავშირის 2021 მიმართვიდან - (უმნიშვნელო აქცენტი გაფართოებაზე?)
- გეზი ჩინეთიდან ტაივანისკენ - ახალი საგარეო პოლიტიკური ტრენდი ცენტრალურ და აღმოსავლეთ ევროპაში
- ვაქცინაცია: „ყოფნა?... არ ყოფნა?...“
- შეუძლია თუ არა საქართველოს ჩინეთი რუსეთის დასაბალანსებლად გამოიყენოს?
- შარიათის პატრული ყაბარდო-ბალყარეთში: მზარდი ტენდენცია თუ ადგილობრივი კონფლიქტი?
- ბელარუსის გასვლა აღმოსავლეთ პარტნიორობიდან - რა იქნება შემდგომ?
- Pacta Sunt Servanda: ხელშეკრულებები უნდა შესრულდეს
- ასოცირებული ტრიო და მისი მომავალი
- აფხაზეთში ახალი „პოლიტიკური ელიტის“ ჩამოყალიბება - ვინ ჩაანაცვლებს ძველ „ელიტას“?
- რა სიმბოლოა ევროკავშირის დროშაზე და რატომ არ უნდა ჩამოხიოს და დაწვას ის ჭეშმარიტმა ქრისტიანმა
- არქტიკის გამდნარი ყინული და მზარდი საფრთხეები
- რას უნდა ველოდოთ ნატოს სამიტისგან
- აფხაზეთისა და სამაჩაბლოს საკითხი ნატოსა და ევროკავშირში გაწევრიანების კონტექსტში
- რუსეთის მიმართ ევროკავშირის საგარეო პოლიტიკის გადაფასება
- პოლიტიკური კრიზისი მოლდოვაში - ჩიხი გამოსავლის გარეშე
- საქართველოს სატრანზიტო შესაძლებლობები, სიახლეები და გამოწვევები პანდემიის ფონზე
- შეთანხმება „დრაკონთან“ – ჩინეთ-ევროკავშირის საინვესტიციო ხელშეკრულების რისკები
- ევროკავშირის წევრობის შესახებ საქართველოს განაცხადი
- ტრანსატლანტიკური ურთიერთობების გამოღვიძება ბაიდენის ადმინისტრაციის პირობებში და ახალი პერსპექტივები საქართველოსთვის
- ვის გამოუტანა განაჩენი მოსამართლემ: ნავალნის, პუტინს თუ რუსეთს?!
- ბაიდენის თავსატეხი
- 2020 აფხაზეთში: „არჩევნები“, პანდემია და მეტი ინტეგრაცია რუსეთთან
- უნგრეთის კრიზისი: ევროკავშირის წარუმატებლობა ავტორიტარიზმის წინააღმდეგ?
- COVID-19-ის პანდემიით გამოწვეული ეკონომიკური კრიზისი და საქართველოს ეროვნული ვალუტის არასტაბილურობის შემცირება
- ყარაბაღის კონფლიქტის ესკალაცია: საფრთხეები და გამოწვევები საქართველოსთვის
- რამდენიმე მოსაზრება ტერმინის „პოსტსაბჭოთა სივრცე“ გამოყენების თაობაზე
- საქართველოს ევროპული გზა პანდემიური დეგლობალიზაციის პირობებში
- თურქეთის კავკასიური პოლიტიკა სომხეთ-აზერბაიჯანის ბოლო დაძაბულობის ფონზე
- ხაბაროვსკის საპროტესტო გამოსვლები, როგორც რუსეთის ფედერაციის სტაბილურობის ერთგვარი ინდიკატორი
- ქართულ-ამერიკული პარტნიორობის პრაგმატიზმი და იდეალიზმი
- საქართველოს დამოუკიდებლობა და ჩვენი თაობის ისტორიული პასუხისმგებლობა
- კორონავირუსით გამოწვეული სირთულეები თურქეთში და მისი ასახვა საქართველოზე
- „არჩევნები“ აფხაზეთში: ახალი „პრეზიდენტის“ რევანში და გამოწვევები
- სამომხმარებლო კრიზისი ცხინვალის რეგიონში: ახალი საფიქრალი
- ჩვენი და 1921 წლის ქართველების საერთო ბრძოლის შესახებ
- ქართული თავდაცვა - პოლიტიკური პარადოქსი და უსისტემობის მოჯადოებული წრე
- რატომ უნდა გვაღელვებდეს ქართული „ტროლ-სკანდალი“? ვრცელი განმარტება
- პოლიტიკური კრიზისის ანატომია ოკუპირებულ აფხაზეთში
- რას ნიშნავს გენერალ ყასემ სოლეიმანის ლიკვიდაცია?
- რას მოუტანს საქართველოს რუსეთთან დიალოგის ახალი ფორმატი?
- „რუსული კულტურის ცენტრის“ შესახებ
- საით მიდის ეკონომიკური პოლიტიკა?
- რუსული პროპაგანდის მთავარი გზავნილები
- რა ვიცით რუსეთის ფედერაციისა და საქართველოს საგარეო საქმეთა მინისტრების შეხვედრის შესახებ?
- რა კავშირია ნატოსა და აფხაზეთის დაბრუნებას შორის?
- ანტისაოკუპაციო პოლიტიკის ახალი აქცენტები
- საქართველოს საკითხი არ განიხილება დიდი შვიდეულის სამიტზე - ვისი ბრალია?
- ვლადიმერ პუტინის ძირითადი გზავნილები Financial Times-თვის მიცემული ინტერვიუდან
- დუგინი მოგვევლინა საქართველოს გულშემატკივრად - რას უნდა ვუმადლოდეთ ამ ფაქტს?
- ევროპარლამენტის არჩევნების შედეგები - რას ნიშნავს საქართველოსთვის?
- 10 წელი აღმოსავლეთ პარტნიორობის დაარსებიდან
- როგორ შევაჩეროთ რუსეთი
- რატომაა მნიშვნელოვანი 2019 წლის 31 მარტს თურქეთში ჩატარებული ადგილობრივი არჩევნები
- მუშაობს თუ არა სტრატეგიული პარტნიორობის პრინციპი უკრაინა-საქართველოს ურთიერთობებში?
- საქართველო-ევროკავშირის სექტორული დიალოგი უმაღლეს დონეზე
- ცირკულარული შრომითი მიგრაციის ახალი შესაძლებლობა საქართველოსა და ევროკავშირს შორის
- აშშ-ის შუალედური არჩევნები: შედეგები და მნიშვნელობა
- საქართველოს ვაჭრობა ელექტროენერგიით: ბიტკოინის გავლენა
- საქართველოს საგარეო ვაჭრობა: როგორ გავამყაროთ დადებითი ტენდენციები
- ყარაბაღის კონფლიქტის განახლების რისკი სომხეთში მომხდარი ხავერდოვანი რევოლუციის შემდეგ
- დასავლეთ ბალკანეთის ქვეყნების ევროკავშირში ინტეგრაცია და საქართველოს პერსპექტივა
- რატომ არის აუცილებელი ვიცოდეთ რომელ რიცხვში დაიწყო 2008 წლის ომი
- საქართველოს ადგილი „დასავლეთთან დაახლოების ინდექსი 2018-ში“
- რატომ არ გაამართლა ჩვენი მოლოდინი შარლევუაში (კანადა) დიდი შვიდეულის სამიტის შედეგებმა?
- ბენ ჰოჯესის მოდელი - საქართველოს ნატო-ში გაწევრიანების რეალური გზა
- ევროკავშირის რბილი ძალა და სომხეთის (რ)ევოლუცია
- რატომ არ გაახსენდათ დიდი შვიდეულის საგარეო საქმეთა მინისტრებს საქართველო ტორონტოში 2018 წლის 23 აპრილის შეხვედრის დროს?
- ამერიკის სტრატეგია და საქართველო
- რა გავლენას იქონიებს სოლსბერი ბრექსიტის მოლაპარაკებებზე
- პუტინის წინასაარჩევნო ეკონომიკური დაპირებები: მითი და რეალობა
- ელექტროენერგიით ვაჭრობა: 2016 წლის წარმატებები, 2017 წლის რეალობა და შემდგომი პერსპეკქივები - Bitcoin-ის გავლენა (ნაწილი მეორე)
- დარჩეს ჟენევა ისე, როგორც არის
- ელექტროენერგიით ვაჭრობა: 2016 წლის წარმატებები, 2017 წლის რეალობა და შემდგომი პერსპექტივები - Bitcoin-ის გავლენა (ნაწილი პირველი)
- გვემუქრება თუ არა ახლო მომავალში ევროკავშირთან უვიზო მიმოსვლის რეჟიმის გაუქმება
- რუსული ოპოზიციის გეოპოლიტიკური ხედვა
- ვის ეხმარება რუსეთი?
- რუსეთიდან მომდინარე საფრთხეები და საქართველოს უსაფრთხოების სისტემა
- ევრაზიის ეკონომიკური კავშირი და რუსეთ-საქართველოს თავისუფალი ვაჭრობის შეთანხმების პრობლემები
- არის თუ არა საქართველოს ექსპორტის ზრდა მდგრადი?
- აღმოსავლეთ პარტნიორობის 2017 წლის სამიტი და მისი შედეგები
- რა ელით გალელებს?
- ხელის შეშლა და ყურადღების გაფანტვა: დასავლეთთან ურთიერთობის რუსული მეთოდოლოგია
- ილ-76 ტიპის ტროას ცხენი, ანუ რატომ სურს რუსეთს ჩვენი ხანძრების ჩაქრობა?
- რუსი დიპლომატები საქართველოში - ვინ არიან ისინი, რამდენი არიან და რას საქმიანობენ?
- პუტინის ვიზიტი ოკუპირებულ აფხაზეთში: იყო კი ჩვენი რეაქცია საკმარისი?
- პენსის ვიზიტი საქართველოში: რამდენიმე გაკვეთილი და რას უნდა ველოდოთ
- მისაღებია თუ არა საქართველოს ნეიტრალიტეტის გამოცხადება
- Brexit-ის მოლაპარაკება ევროკავშირსა და დიდ ბრიტანეთს შორის განახლდა: რა გავლენას მოახდენს იგი საქართველოზე?
- როგორ შევაჩეროთ „მცოცავი ოკუპაცია“
- კრემლის პოლიტიკა საქართველოს ოკუპირებულ რეგიონებში ახალ ეტაპზე გადადის
- სირიის სამოქალაქო ომი რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- რუსეთის იმპერიალიზმთან ბრძოლის მეორე რაუნდი, რომლის მოგება შესაძლებელია
- თურქეთის საშინაო და საგარეო პოლიტიკა რეგიონული უსაფრთხოების კონტექსტში
- პოსტსაბჭოთა ქვეყნები - ბრძოლა ძალაუფლების ლეგიტიმაციისთვის
- საპარლამენტო არჩევნები სომხეთში - მმართველი პარტიის ტრიუმფი
- საქართველოს დღევანდელი საგარეო პოლიტიკა - რამდენად ეფექტურად უმკლავდება იგი არსებულ გამოწვევებს?
- საპარლამენტო არჩევნები სომხეთში: სარქისიანის პოსტსაარჩევნო გეგმები
- სამხედრო სიძლიერე - ის რაც სჭირდება ნატო-ს პარტნიორებისგან
- აშშ-ის საგარეო პოლიტიკა და „ქანქარას კანონი“
- რამდენიმე მოსაზრება „გაზპრომთან“ დადებული ხელშეკრულების თაობაზე
- ახალი რუსული შეიარაღება კავკასიაში და მისი გავლენა საქართველოს ევროატლანტიკურ მისწრაფებებზე